Iš dešimties Tarptautinės energetikos agentūros rekomendacijų Lietuvai – net trys skirtos transportui. Užsienio akys pastebėjo, kas ir taip buvo žinoma, kad Lietuvos automobilių parkas yra vienas seniausių Europos Sąjungoje ir didžiausias teršėjas šalyje.
Kaip lietuvius persodinti prie elektra varomų mašinų, pirmąkart Lietuvoje apsilankęs Tarptautinės energetikos agentūros vadovas ragina labiau apmokestinti degalinį transportą. Tik, kad akcizų didinimo lietuviai ne itin bijo.
„Ką matome vartojimo pokyčiuose, deja, dabar yra toks labiau momentinis nukritimas. Metų pradžioje matėme mažesnį vartojimą, dabar matome grįžusį į senąsias ribas“, – teigė Lietuvos energetikos agentūros vadovė Agnė Bagočiutė.
Tarptautiniai ekspertai siūlo didinti ir automobilių registracijos mokestį, įvesti ir naują metinį transporto priemonių nuosavybės mokestį. Sako, jog Lietuva viena iš nedaugelio šalių, kuri tokio mokesčio netaiko.
Dėl mokesčių transportui, energetikos ministras naštos kratosi – tegul sprendžia kolegos.
„Manau, turėsime tą klausimą svarstomą Vyriausybėje. Tikrai nėra jokių sprendimų, turi Vyriausybė apsispręsti, kokie būtų žingsniai“, – sakė energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas.
Bet tarptautinė organizacija siunčia signalą ir saulės elektrinių savininkams.
„Įskaitant elektros energijos vartojimą, svarbus klausimas – turėti ir stabilumą, lankstumą, išspręsti kaupimo problemas. Augimas atsinaujinančių išteklių – labai spartus, bet turime užtikrinti, kad jis tęstųsi ir atlikti būtinas atsiskaitymo sistemos reformas“, – kalbėjo Tarptautinės energetikos agentūros vykdomasis direktorius Fatih Birol.
F. Birol siūlo gaminantiems elektros vartotojams pereiti į atsiskaitymą pagal grynąją vertę.
Žmogaus pagamintą ir į tinklą patiektą elektrą tiekėjas parduotų biržoje. Už biržos kainą ir nupirktų, kai gaminančiam vartotojui jos prireiktų.
„Atsipirkimo laikas bus ne du metai, o kokie 4–5 metai, bet tai vis vien bus labai gera investicija“, – akcentavo Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos prezidentas Martynas Nagevičius.
Ministras žada, kad pokyčiai gyventojų nenuskriaus.
„Gyventojai, investuojantys į saulės elektrines, gali būti tikri, kad mūsų surastas variantas užtikrins prognozuotumą ir šios elektrinės galės toliau sėkmingai gyvuoti“, – tikino Ž. Vaičiūnas.
Tačiau ūpas yra ne tik kištis į apskaitą, bet ir kainas. Ž. Vaičiūnas leidžia suprasti, kad vasarą pigi elektra – gerai ne visiems.
„Tolimesni žingsniai nebus tokie lengvi, nes neigiamos kainos rinkoje, ypatingai vasarą, reikalauja tam tikrų sprendimų“, – pabrėžė energetikos ministras.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
Birželio pabaiga buvo rekordiškai pigi. Elektros kainos buvo mažiausios per penkerius metus.
Pirmą kartą elektros rinkoje užfiksuota ir neigiama vidutinė paros kaina – net 13 valandų kainos buvo žemiau nulio eurų.
Tačiau premjeras teigia, jog dėl neigiamų kainų mažėja noras investuoti į atsinaujinančią energiją, todėl verslą reikės skatinti.
„Energetikos strategijoje numatytos papildomos jungtys su Europa tiek „Harmony link“, tiek „Energy Hub“, tai yra tiesioginė aukštos įtampos linija su Vokietija“, – teigė Gintautas Paluckas.
Tarptautinė energetikos agentūra Lietuvą ištyrinėjo ir pastabas pateikė pirmą kartą.
Naujausi komentarai