Pereiti į pagrindinį turinį

Vairuotojų profsąjungai – rimti kolegų kaltinimai

2021-02-22 06:50

Rūpinasi vilkikų vairuotojų interesais ar tik imituoja rūpestį ir grobsto lėšas? Tokie įtarimai aptemdė Lietuvos profesinių sąjungų Aljanso veiklą. Dėl jos kreiptasi į prokuratūrą.

Tikslas: A.Cuzanauskas siekia, kad jo vadovaujamai profsąjungai vežėjai mokėtų už kiekvieną vairuotoją.
Tikslas: A.Cuzanauskas siekia, kad jo vadovaujamai profsąjungai vežėjai mokėtų už kiekvieną vairuotoją. / K. Vanago/ Fotobanko nuotr.

Vadina šarlatanų klubu

"Tai ne profesinė sąjunga, o kažkoks uabas. Nors ne, uabas kažką veikia, o čia šarlatanų klubas", – taip apie Lietuvos profesinių sąjungų Aljansą (LPSA) kalbėjo Lietuvos geležinkelininkus vienijančios AB "Lietuvos geležinkeliai" darbuotojų profesinės sąjungos "Solidarumas" pirmininkas Stanislavas Fedaravičius.

Jo vadovaujama profesinė sąjunga prieš porą metų priklausė LPSA, tačiau trenkė durimis ir išėjo.

"Profesinė sąjunga turi ginti savo narius, padėti, o ne atiminėti pinigus iš jų. Tokių profsąjungų, kaip LPSA, negali likti", – kalbėjo S.Fedaravičius.

Jis piktinosi, kad LPSA ir jos vadovas Audrius Cuzanauskas nė neslėpdami pelnosi iš savo narių, nesąžiningai elgiasi ne tik su jais, bet ir su kolegomis.

"Jis net nešaukė susirinkimų, nesivargino informuoti, kaip panaudojami nario mokesčiai, kiek narių yra. Vadovas pats vienas pildė protokolus ir pats vienas priimdavo sprendimus. Tiesa, A.Cuzanauskas savęs vadovu nevadina, prisistato tik kaip prezidentas", – juokėsi S.Fedaravičius.

LPSA ir jos vadovas Audrius Cuzanauskas nė neslėpdami pelnosi iš savo narių.

Įtarė grobstymu

S.Fedaravičiaus apmaudą supranta ir jo mintims pritaria buvęs A.Cuzanausko bendražygis Petras Grėbliauskas. Jis pirmininkavo A.Cuzanausko valdomai Lietuvos vežėjų profesinei sąjungai (LVPS), tačiau teigia netikėtai sužinojęs, kad liko be pareigų.

"A.Cuzanauskas tvarko LVPS reikalus, kiekvienais metais turi pateikti ataskaitą, informuoti, kiek nario mokesčio surinkta, kur jie panaudoti, tačiau to nedaro, matyt, grobsto. Visada reikalavau ataskaitų, todėl  mane pulti ir pradėjo. Netikėtai sužinojau, kad profesinės sąjungos taryba vietoje manęs paskyrė kitą pirmininką, tačiau ji net nebuvo susirinkusi", – piktinosi P.Grėbliauskas.

Jis dėl A.Cuzanausko veiksmų kreipėsi į teisėsaugą. Vilniaus apylinkės prokuratūrai įteiktame "Pranešime apie nusikaltimą" P.Grėbliauskas tvirtina, kad buvo atleistas dėl to, kad iš A.Cuzanausko reikalavo informacijos apie nario mokesčio surinkimą ir išlaidas.

"Pagal A.Cuzanausko tvarkomus Lietuvos vežėjų profesinės sąjungos ir Lietuvos profesinės sąjungos Aljanso įstatus ne rečiau kaip kartą per kalendorinius metus turi būti patikrinta abiejų profesinių sąjungų finansinė ir ūkinė veikla bei informacija pateikta profesinių sąjungų vadovybei. Duomenų apie pateiktus revizijos komisijos aktus Registrų centro išplėstiniuose išrašuose nėra, todėl yra pakankamas pagrindas manyti, kad nario mokestis buvo grobstomas", – rašoma prokuratūrai įteiktame P.Grėbliausko pranešime.

LPSA ir LVPS – dvi atskiros profesinės sąjungos, tačiau jos veikia kartu, netgi dalijasi tuo pačiu internetiniu puslapiu. Vienoje profsąjungoje A.Cuzanauskas užima vadovo pareigas, kitoje – tarybos nario. Tačiau pašnekovai teigia, kad jis realiai vadovauja abiem profsąjungoms.

Įžvelgė reketą

Dienraštis rašė, kad A.Cuzanausko veiklą kaip visiškai netoleruotiną ir galimai turinčią nusikalstamų požymių apibūdino "Linavos" generalinis sekretorius Zenonas Buivydas.

"Linavos" generalinis sekretorius Z.Buivydas LPSA veiklą prilygino reketui. (Š. Mažeikos/Fotobanko nuotr.)

Pasak Z.Buivydo, besiderant dėl kolektyvinės sutarties tarp vežėjų ir LPSA, šios vadovas A.Cuzanauskas pareiškė, kad transporto įmonės turi susimokėti po 30 eurų už vairuotoją ir išvengs kritikos.

"Reikalaujama, kad mokėtų ne darbuotojas, o darbdavys. Nepaisant, ar vairuotojas nori priklausyti šiai abejonių keliančiai profesinei sąjungai, – dienraščiui teigė "Linavos" generalinis sekretorius. – Ramybės mokestis, kad verslininkai neturėtų problemų dėl nepasitenkinimą reiškiančių vairuotojų? Panašu į 1990-uosius, kai verslininkams buvo siūlomas stogas."

"Visiškai tikiu tuo, kas buvo parašyta. Jis gali šantažuoti, jis – toks žmogus, – apie A.Cuzanauską atsiliepė S.Fedaravičius. – Jis kartoja, kad jo profesinėje sąjungoje yra tūkstančiai narių, bet ten gal ir 200 nėra. Iš narių ima ne tik nario mokesčius, bet ir procentą nuo laimėtų bylų."

Priverstinį 30 eurų mokestį kritiškai įvertino ir Lietuvos profesinės sąjungos "Solidarumas" pirmininkė Kristina Krupavičienė.

"Nelabai suprantu, už ką sumokamas mokestis. Noriu matyti sutartį, kurioje nurodyta, ką už sumokėtus pinigus gaus profsąjungos narys, kokios jam bus teikiamos paslaugos, kokios jo teisės bus ginamos. Kolektyvinė sutartis yra geranoriškas susitarimas tarp profesinės sąjungos ir darbdavio. Jei darbdavys negali sutikti su pateiktomis sąlygomis, tokios kolektyvinės sutarties nepasirašys. Negalima priversti darbdavio, kad jis mokėtų už kiekvieną darbuotoją kažkokią sumą, – dienraščiui sakė K.Krupavičienė. – Kai yra susitarimas tarp profsąjungos ir darbdavio, kad dirbs kartu ir sieks pagerinti darbo kokybę, suprantama, geriau. Kaip sakoma: geriau bloga taika nei geras karas. Vieną kartą gali pakariauti, bet negali visą laiką būti mūšyje. Žmonės pavargsta, o problemos lieka. Buvo pasiūlymas įkurti dvišalę komisiją ir kalbėtis su darbdaviu. Jei šis nesutinka, akivaizdžiai pažeidžia darbo teisę, einame į Darbo ginčų komisiją. Ten ginčų išties turime nedaug, nes problemos išsprendžiamos profsąjungai bendraujant su darbdaviais."

Tik derybos?

A.Cuzanausko siūloma sutartis profesinei sąjungai galėtų tapti aukso gysla. Didžiosiose Lietuvos vežėjų įmonėse dirba tūkstančiai vairuotojų. Kas mėnesį už kiekvieną jų mokant po 30 eurų susidarytų įspūdingos sumos.

Pats LPSA vadovas A.Cuzanauskas savo pasiūlymą dėl 30 eurų už vairuotoją vadina ne reketu, bet derybiniu pasiūlymu.

"30 eurų – tai būtų buvęs profesinės sąjungos nario mokestis, ir tai buvo pasiūlymas svarstymui. Tai nebuvo reikalavimas, o derybinis klausimas, galimos kolektyvinės sutarties juodraštinis variantas", – "Kauno dienai" tvirtino A.Cuzanauskas.

Jo teigimu, pagrindinis jo vadovaujamos profsąjungos siekis yra iškelti transporto sektoriuje paslėptus šešėlinės ekonomikos reiškinius, užtikrinti vairuotojų socialines garantijas, Darbo kodekso reikalavimų įgyvendinimą, o kalbos apie reketavimą tėra bandymai nukreipti dėmesį.

Kaltinimus atmeta

Komentuodamas jam metamus kolegų įtarimus dėl galimo grobstymo, neskaidrios, galbūt apgaulingos apskaitos, A.Cuzanauskas tvirtino, kad kaltinimai nepagrįsti – yra visi reikalingi dokumentai, pasak jo, įrodantys, kad finansinė ir ūkinė veikla buvo vykdoma tvarkingai.

"Net ir prie stulpo galima prisikabinti, jei tik nori. Yra sąskaitos, viskas yra, visa buhalterija..." – kalbėjo A.Cuzanauskas.

Jo veikla pasipiktinusių buvusių kolegų atžvilgiu A.Cuzanauskas pažėrė pastabų dėl amžiaus (P.Grėbliauskui) ir lietuvių kalbos neišmanymo (S.Fedaravičiui). Tvirtino įžvelgiantis susimokymą prieš jo siekius transporto sektoriuje.

A.Cuzanauskui kaltinimų pažėrė buvę bendražygiai. (Vokietijos TV ZDF/A.Ufarto (Fotobanko) nuotr.)

"Tas tampymasis išryškėjo ypač tada, kai mes pradėjome iš esmės, principingai kelti klausimus dėl šešėlinės ekonomikos Lietuvos transporto sektoriuje. Aišku, P.Grėbliauskas yra padaręs be galo daug gero. Ir aš visada dėkodavau už tai, ką jis yra padaręs. Aš to tikrai nepamiršiu. Su visa pagarba jam... Bet problema ta, kad jei žmogui 80 metų ir jis negalvoja, kad kažkas turėtų keistis, ir visada nori dalyvauti valdžioje, tai ką aš galiu pasakyti... Bet niekada nesitikėjau tokio dalyko, kad galima pradėti skųsti prokuratūrai", – apmaudavo A.Cuzanauskas.

Dėl galimo grobstymo ir neskaidrios buhalterijos buvusių kolegų apkaltintas A.Cuzanauskas sakė, kad jis pats, kaip LPSA vadovas, teuždirba tik minimalų atlyginimą. Bet tai nėra jo vienintelė darbo sutartis – papluša ir kitur.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų