Vartotojai su komerciniais bankais kilusius ginčus vis dažniau linkę spręsti kreipdamiesi sprendimo į nešališką arbitrą – centrinį šalies banką. Gausėjant vartotojų ginčų su bankais, trečiąjį ketvirtį tokių atvejų kiekis pirmą kartą viršijo ginčų su draudikais skaičių.
„Pastebima tendencija, kad vartotojai, susiginčiję su komerciniais bankais, vis dažniau savo teises linkę ginti kreipdamiesi į centrinį banką. O štai ginčų su draudikais, kurių iki šiol būdavo daugiausia, praėjusį ketvirtį šiek tiek sumažėjo“, – sako Darius Andriukaitis, Lietuvos banko Priežiūros tarnybos Vartotojų apsaugos ir švietimo skyriaus viršininkas.
Centrinis bankas iš vartotojų trečiąjį ketvirtį sulaukė 168 kreipimųsi dėl ginčų su finansų rinkos dalyviais (pernai atitinkamu metu – 157). Dėl komercinių bankų praėjusį ketvirtį kreiptasi 82 kartus, dėl draudimo įmonių – 76, dėl kitų finansų rinkos dalyvių – 10 kartų. Per metus ginčų su bankais skaičius išaugo 44 proc., o su draudikais – sumažėjo 8 proc.
Ginčai su bankais dažniausiai kyla dėl būsto kreditų – trečiąjį ketvirtį jie sudarė 40 proc. visų bankinių ginčų. Ginčų dėl indėlių dalis siekė 28 proc. Taip pat kilo nesutarimų dėl mokėjimo kortelių, sąskaitų, vertybinių popierių, vartojimo kreditų. Ginčuose su kitais finansų rinkos dalyviais absoliučią daugumą sudarė ginčai su vartojimo kredito davėjais – 75 proc.
Su draudikais vartotojai dažniausiai ginčijosi dėl transporto priemonių – ginčai dėl vairuotojų civilinės atsakomybės ir kasko draudimo sudarė po 23 proc. visų šio sektoriaus ginčų. Turto draudimas buvo 21 proc. vartotojų ginčų su draudikais objektas.
Lietuvos bankui trečiąjį ketvirtį išnagrinėjus 121 ginčą, finansų įstaigoms 47 ginčus pasiūlyta ginčą spręsti taikiai, 9 – visiškai arba iš dalies patenkinti vartotojo reikalavimus, 12 ginčų baigėsi pasiekus susitarimą arba rinkos dalyviui patenkinus vartotojo reikalavimą, o 26 atvejais vartotojų reikalavimai atmesti. Šiemet sumažėjo atvejų, kai ginčai nenagrinėti dėl jų pateikimo reikalavimų nesilaikymo: trečiąjį ketvirtį tokių buvo 27 (pernai tuo metu – 33).
Lietuvos banko sprendimai dėl ginčų yra rekomendacinio pobūdžio. Vartotojas turi teisę dėl to paties ginčo kreiptis į teismą. Kita vertus, beveik visi ginčai išsprendžiami taip, kaip pasiūlo Lietuvos bankas. Trečiąjį ketvirtį užfiksuoti tik du atvejai, kai finansų rinkos dalyviai neįvykdė Lietuvos banko sprendimo.
Naujausi komentarai