Atlikus kelių priežiūros automobilinės technikos pirkimų 2003–2016 metais apžvalgą taip pat nustatyta, kad šiuose pirkimuose dominuoja vienas tiekėjas.
„Konkurencija viešuosiuose pirkimuose yra esminis veiksnys, nulemiantis jų efektyvumą, geriausią kainos ir kokybės santykį, - sako VPT direktorė Diana Vilytė. - Kelių priežiūros autotechnikos pirkimai yra liūdna konkurencijos nebuvimo iliustracija: dešimtimis tūkstančių didesnė kaina už autogreiderį ir trys dominuojantys tiekėjai tarp daugiau nei šimto“.
VPT apžvalgos duomenimis, iš viso per 2003–2016 metus kelių priežiūros automobilinės technikos viešuosiuose pirkimuose buvo sudaryta sutarčių už 78 mln. eurų. Pusė jų – „vieno tiekėjo“ pirkimai, kai pasiūlymus pateikė vienas tiekėjas arba, atmetus kitų dalyvių pasiūlymus, pasiūlymų eilėje liko vienas tiekėjas.
Per minėtą laikotarpį perkant kelių priežiūros automobilinę techniką sudaryta sutarčių su 113 skirtingų tiekėjų, tačiau kone pusė – 47 proc. – sutarčių vertės atiteko trims tiekėjams. Labiausiai šiuose pirkimuose sekėsi bendrovei „Keluva“, kuri sudarė sutarčių daugiau kaip už 18 mln. eurų – tai sudaro 24 proc. visų tokių sutarčių vertės. Kiek mažesnės vertės sutartis pasirašė bendrovė „Skuba“ (12,6 proc.) ir UAB transporto firma „Transmitto“ (11,3 proc.).
Mažiausia konkurencija vyrauja autogreiderių pirkimuose – juose pasiūlymus teikia vidutiniškai vos 1,5 tiekėjo. Šiuose konkursuose be konkurencijos dominuoja UAB „Keluva“: Su šia bendrove kelių priežiūros perkančiosios organizacijos sudarė sutarčių beveik už 16 mln. eurų, kas sudaro 99 proc. visų autogreiderių viešųjų pirkimų vertės nuo 2003-iųjų.
VPT taip pat analizavo ir vidutines autogreiderių kainas 2012 – 2016 metais Europos Sąjungos šalyse vykusiuose naujų autogreiderių viešuosiuose pirkimuose. Tyrimo duomenimis, Lietuvos kelių priežiūros institucijų įsigytų autogreiderių vidutinė kaina svyruoja nuo 216 tūkst. eurų iki 267 tūkst. eurų, tačiau pirkdami autogreiderius, Lietuvos kelininkai už juos permoka vidutiniškai po 20 tūkst. eurų. Palyginimui, vidutinė autogreiderio kaina ES šalyse yra apie 232 tūkst. eurų, tuo tarpu Lietuvoje ši suma siekia 252 tūkst. eurų, ir tai yra 42 proc. brangiau nei moka kelininkai Lenkijoje bei 16 proc. - nei Latvijoje.
2003–2009 metais didžiausias kelių priežiūros automobilinės technikos pirkėjas buvo Lietuvos automobilių kelių direkcija, o nuo 2010 metų didžiąją dalį tokių pirkimų vertės sudarė 11 valstybinės reikšmės kelius prižiūrinčių įmonių pirkimai.
Vieno tiekėjo konkursai bus nutraukiami
Viešųjų pirkimų tarnybai (VPT) pareiškus, kad Lietuvos kelininkai, pirkdami kelių priežiūros techniką, už vieną autogreiderį permoka vidutiniškai 20 tūkst. eurų, Automobilių kelių direkcijos vadovas sako, kad bus siekiama į konkursus pritraukti ne mažiau kaip tris tiekėjus, o konkursai, kuriuose dalyvauja vienas tiekėjas, bus nutraukiami.
„Tuos pirkimus daro ne kelių direkcija, o regioninės kelių priežiūros įmonės. Esu suformavęs valdyboms ir įmonių vadovams pavedimą, kad prieš darant tokį pirkimą, turėtų būti padaroma rinkos analizė – turi būti sąlygos tai transporto priemonei, kad ne mažiau kaip trys tiekėjai galėtų pateikti. Tada paskelbiamas konkursas ir jis turėtų būti centralizuotas, tai reiškia, negalėtų išsidalinti tiekėjai ir vienas vienur, o kitas – kitur dalyvauti. (...) O jeigu konkurse pasiūlymą teikia vienas tiekėjas, tai reiškia, tokie pirkimai, kur nėra konkurencijos, turi būti nutraukiami“, – BNS trečiadienį sakė Egidijus Skrodenis.
Pasak jo, bus taip pat peržiūrimi kvalifikacijos reikalavimai, kad jie nebūtų pernelyg aukšti ir leistų dalyvauti daugiau tiekėjų.
„Tas klausimas kildavo daug metų. Paaiškinimas – kad čia yra specifinė technika, kad negali priversti, kad daugiau jų dalyvautų, negali reguliuoti rinkos. Visi konkursai – atviri ir tikrai ne visada tie žmonės gali priversti kitus (tiekėjus - BNS) dalyvauti, jeigu rinka daro kažkokius susitarimus – tam yra Konkurencijos tarnyba. Aš manau, jeigu bus matomi tokie požymiai pirkimuose, bus ir kreipiamasi į Konkurencijos tarnybą“, – kalbėjo Kelių direkcijos vadovas.
Anot jo, problemą praėjusią savaitę jis jau aptarė su Viešųjų pirkimų tarnyba.
Naujausi komentarai