Grūdai keliauja į tolimas šalis
„Pagal Lietuvos grūdų eksportuotojų planus žinome, kad jie per Klaipėdos uostą planuoja išsiųsti 5–5,5 mln. tonų grūdų. Ankstesniais metais būdavo 3,5–4 mln. tonų. KLASCO kraudavo apie 1,5 mln. tonų. Tikimės, kad šiemet, kai grūdų kiekis Lietuvoje didesnis, mūsų klientai pateiks apie 2 mln. tonų grūdų“, – kalbėjo KLASCO generalinis direktorius Vytautas Štumbergas.
KLASCO į laivus jau pakrovė apie 200 tūkst. tonų šių metų derliaus. Lietuvos grūdų eksportas kompanijoje tradiciškai sudaro apie 99 proc. Būna, kad formuojant laivų partijas klientai atsiveža ir latviškų grūdų, kartais mažesniais laivais atsiplukdo skandinaviškų, bet šiemet tokių dar nebuvo.
Kiekvienas grūdų krovos sezonas turi savo specifiką ir skirtumus. Pernai didelė dalis KLASCO pakrautų grūdų keliavo į Kiniją, prieš tai daug jų eksportuota į Iraną, Indiją, Izraelį. Pagrindiniai lietuviškų grūdų pirkėjai yra Artimųjų Rytų, Šiaurės Afrikos, Azijos šalys. Kartais grūdų eksportas labai priklauso ir nuo Lietuvos santykių su viena ar kita šalimi, ir nuo pasaulinių politinių tendencijų. Kai JAV prieš kelerius metus buvo įvedusi sankcijas Iranui, į šią šalį pastebimai buvo išaugęs grūdų eksportas.
Dar didins pajėgumą
„Mes esame krovėjai ir mums ne tiek svarbu, iš kur atkeliauja ir kur iškeliauja mūsų klientų grūdai. Svarbiau sudaryti jiems palankias krovos sąlygas. Turime daug sandėlių, klientams galime pasiūlyti paslaugas priimdami nuo tūkstančio iki keliasdešimt tūkstančių tonų grūdų. KLASCO vienu metu gali sukaupti po 4–5 rūšis kiekvieno iš savo klientų grūdų ir sėkmingai juos pakrauti į laivus“, – teigė V. Štumbergas.
Vienu metu KLASCO sandėliuose gali būti kaupiama virš 200 tūkst. tonų grūdų. Prie krantinių vienu metu grūdai gali būti kraunami į du „Panamax“ klasės laivus. Kitų metų sezonui KLASCO grūdų krovos galimybės dar prasiplės. Vienu metu grūdus bus galima krauti į tris „Panamax“ laivus. Dar 60 tūkst. tonų padidės vienkartinio grūdų sukaupimo pajėgumas.
KLASCO grūdams krauti naudoja giliavandenes krantines su didesne nei 13 m gramzda. Čia pakraunami dideli laivai. Pernai pakrautas ir išsiųstas didžiausias laivas buvo su 74 394 tonomis miežių.
„Vertiname Lietuvos žemės ūkio vystymosi tendencijas. Derlius Lietuvoje gali dar didėti, todėl efektyviname grūdų krovos galimybes. Mūsų klientai yra pakankamai stiprios grūdų eksportuotojų bendrovės. Esame sau išsikėlę tikslus sudaryti jiems pačias geriausias krovos sąlygas“, – teigė KLASCO generalinis direktorius.
Investicijos į grūdų krovos pajėgumą įprastai atsiperka, nes grūdų eksportuotojai yra pastovūs klientai, su kuriais dirbama daugelį metų. Grūdus kraunančios uosto kompanijos klientus yra pasidalinusios, kokių nors perbėgimų nuo vieno krovėjo pas kitą beveik nebūna.
Daugiau atveža geležinkeliais
Pastebima ir ypatinga šių metų grūdų krovos tendencija. Vis daugiau grūdų į uostą gabenama geležinkeliais. Į KLASCO geležinkeliais atvežama apie 75–80 proc. grūdų. Tas procentas kasmet kyla.
„Anksčiau grūdai į uostą geležinkeliais būdavo gabenami tik iš tolimesnių Lietuvos elevatorių, o dabar jie vežami ir iš arčiau. Šiemet geležinkeliais grūdai atgabenti netgi iš Plungės. Taip yra todėl, kad „Lietuvos geležinkeliai“ pradėjo taikyti lankstesnius nuolaidų tarifus atsižvelgiant ir į pervežimo atstumą“, – pastebėjo V. Štumbergas.
KLASCO lanksčiai gali priimti tiek geležinkeliais, tiek autotransportu atvežamus įvairių rūšių grūdus. Ji turi tris specializuotas grūdų iškrovimo iš geležinkelio vagonų stotis, kur per parą iškraunama per 200 vagonų, dvi universalias geležinkelio ir automobilių iškrovimo stotis ir vieną skirtą tik automobiliams.
KLASCO pirmoji Klaipėdos uoste įsirengė specializuotus grūdų krovos terminalus, yra sukaupusi didžiulę krovos patirtį. „Nemanykite, kad krauti grūdus labai paprasta – paleidai transporterį ir byra. Grūdų krovai daug įtakos turi oro sąlygos, ne tik lyjant, bet ir esant santykinai didesniam drėgnumui, krova stabdoma. Itin svarbu yra vykdant grūdų krovą užtikrinti, kad nepablogėtų jų parametrai. Vykdoma nuolatinė Valstybinės maisto ir veterinarinės tarnybos, krovinio siuntėjo, survejerio kontrolė. Ypač griežti reikalavimai yra dėl grūdų sukaupimo sandėlių paruošimo, valymo. Prieš kiekvieno produkto pakrovą survejeriai tikrina krovos linijas“, – tikino V.Štumbergas.
Jis teigė galintis didžiuotis, kad per 11 metų, kai dirba KLASCO, nė viena grūdų partija nebuvo sugadinta, nes į kiekvieno produkto krovą kompanija žvelgia itin atsakingai.
Naujausi komentarai