Apetitas suglumino
Veiklos optimizavimą, modernizavimą jau keletą metų deklaruojantis LP kol kas garsėja tuo, kad atleidžia šimtus darbuotojų, kelia įvairių paslaugų įkainius, siaurina visuomenei svarbias pašto funkcijas arba tiesiog pinigaujasi ir tai daro naudodamasis monopolisto padėtimi.
„Kauno diena“ prieš kelis mėnesius informavo apie kosminius valstybės įmonės LP užmojus pasipelnyti iš periodinės spaudos pristatymo: nuo 2023 m. dienraščio pristatymas prenumeratoriams didžiuosiuose Lietuvos miestuose kainuos maždaug dvigubai nei pati prenumerata metams.
Paaiškėjus tokiems „verslo planams“, kilo sujudimas Seime, kitose valdžios institucijoje. Bandyta skubiai surasti LP apetitą mažinančių tablečių, tačiau pasiekti apčiuopiamų rezultatų nepavyko.
Nuviliantys prioritetai
„Deja, paštas vienintelį kelią savo efektyvumui pakelti mato tik kainų perskaičiavimą, nepagrindžia to jokia logika“, – pastebėjo Seimo Ekonomikos komiteto narys Viktoras Fiodorovas.
Tokią išvadą jis padarė jau po pirmųjų Ekonomikos komiteto posėdžių, į kuriuos buvo pakviesti LP valdantys Susisiekimo ministerijos atstovai. Iš jų buvo tikimasi suprantamų paaiškinimų, kokiais ekonominiais argumentais grindžiamas LP užmojis neregėtai padidinti spaudos pristatymo prenumeratoriams įkainį.
„Vienintelė LP pelninga paslauga yra kurjerių tarnyba. Manau, jie yra susikoncentravę tik į tą tarnybą, o pelno neduodančias sritis yra palikę savieigai, merdėti. Visą krūvį tiesiog užmeta vartotojams“, – pabrėžė V. Fiodorovas.
Mums reikia ne kompensacijų, o sąžiningo įkainio. Tada nereikėtų nei leidėjams už galvos griebtis, nei valstybei ieškoti milijonų kompensacijoms.
Įžvelgia vienašališkumą
Jis atkreipė dėmesį į tai, kad Susisiekimo ministerija savo įmonėms yra išplatinusi lūkesčių laišką, kuriame keliamas uždavinys siekti, kad įmonės būtų pelningos.
Anot V. Fiodorovo, to siekiama bet kokią kaina, vienašališkai, neatsižvelgiant į padarinius visuomenei, leidėjams.
„Kalbant apie sprendimų vienašališkumą, krinta į akis, kad pačioje visos šios istorijos pradžioje tarp valstybės institucijų nebuvo rasta bendro susitarimo, nesukurta bendro plano, kaip tą problemą spręsti. Akivaizdu, kad nebuvo padaryti namų darbai, nepagalvota apie padarinius, kurių sukels nesuvokiamas spaudos pristatymo įkainių padidinimas. Prieš drastiškai keliant kainas, reikėjo pasirūpinti, kad tai netaptų griūtimi, bet susirūpinimo nebuvo. Spaudos leidinių pristatymo įkainių didinimą dar būtų galima suprasti, jei kalbėtumėme apie infliacijos ribas, bet čia keliama dešimtimis kartų“, – apgailestavo V. Fiodorovas.
Pozicija: V. Fiodorovą stebina, kad Lietuvos paštas vienintelį būdą savo efektyvumui pakelti mato tik kainų perskaičiavimą, nepagrindžia to jokia logika. (Ž. Gedvilos/BNS nuotr.)
Varžo pasirinkimą
Seimo Ekonomikos komiteto narys atkreipė dėmesį į tai, kad LP sprendimai varžo visuomenės teisę į leidinių įvairovę. Pasak parlamentaro, lupikiški spaudinių platinimo įkainiai leidėjams bus ekonominis smūgis, kurį tikrai ne visi atlaikys, todėl leidinių tik mažės.
„Toks leidinių pristatymo branginimas yra skaitančios visuomenės ignoravimas, jos pasirinkimo galimybių mažinimas. Kad tai nepriimtina ir nenormalu, Susisiekimo ministerijai pasakėme dar vasaros pradžioje. Žadėjo susirūpinti. Po kelių mėnesių pasidomėję, kokie yra to susirūpinimo rezultatai, sužinojome, kad rezultatas – nulinis. Tik po pikto posėdžio ministerija sujudo, buvo sudarytos darbo grupės, pradėjo bendrauti su leidėjais. Tačiau didžiuosiuose miestuose leidinių pristatymo įkainiai nepasikeitė, LP elgesys, deja, labai trumparegiškas: pakėlus kainas, prenumeratorių skaičius mažės, pašto sąnaudos didės, o pajamos mažės, jie vėl turės didinti kainas – tad užburtas ratas. Jei nerasime mechanizmo, kaip paštas veiks mažėjant apimčiai, prenumerata per paštą ir toliau augs absurdiškais mastais“, – nuogąstavo Seimo Ekonomikos komiteto narys.
Jo tvirtinimu, komiteto narius visiškai nuvylė svarbių sprendimų galimybių šioje situacijoje turinti Ryšių reguliavimo tarnyba.
„Ši tarnyba turėtų vertinti, skaičiuoti, numatyti padarinius, nesklandumus. Tačiau per klausymus komitete paaiškėjo, kad jų vertinimai laužti iš piršto, nepagrįsti tiksliais duomenimis paremta informacija. Kai, padedami Ryšių reguliavimo tarnybos, bandėme įsigilinti į situaciją, nesužinojome nieko informatyvaus“, – stebėjosi ir apgailestavo komiteto narys.
Smūgis ir prenumeratoriams
Asociacijos „Nacionalinė spauda“ vadovo Kęstučio Bulkos tvirtinimu, LP užmojai drastiškai didinti spaudos platinimo įkainį yra nesuvokiami, prasilenkiantys su realybe.
„Jau pernai LP prenumeratos platinimo įkainius pakėlė 100 proc. Taip pat buvo pristatytas planas trejiems metams. Jau šis planas vertė leidėjus griebtis už galvos, tačiau jis buvo gerokai nuosaikesnis už dabar pristatytą. Kartais gyvenime būna taip: galvoji, kad blogiau ir būti negali, pasirodo – gali. Be to, nebuvo laikomasi pernai pristatyto trejų metų plano, kuris bent jau, kalbant apie planavimą, leistų leidėjams iš dalies prisitaikyti“, – atkreipė dėmesį „Nacionalinės spaudos“ vadovas.
Jo pastebėjimu, LP sprendimas didinti pristatymo kainas aiškiai stokoja pagrįstumo ir net skaidrumo. LP sprendimo padariniai, pasak K. Bulkos, bus neigiami ir ilgalaikiai.
„Prenumeratorių skaičius sumažės. Kasdien girdimas ištikimų skaitytojų nepasitenkinimas dėl augančių kainų. Blogiausia tai, kad šiais metais prarastas prenumeratorius virsta prarastu prenumeratoriumi ne tik vieniems metams. Dėl to leidėjai praras ne tik vienkartines pajamas, bet ir, tikėtina, potencialias pajamas visam laikui. Skaitytojai praras įdomią, atrinktą ir patikrintą informaciją, o valstybiniu mastu bus dar labiau paskatintos socialinių burbulų, dezinformacijos ir informacinės atskirties problemos“, – sakė K. Bulka.
Pusiniai sprendimai
Jis atkreipė dėmesį į tai, kad spausdinta žiniasklaida yra tradicinė žiniasklaidos forma, kurios pagrindas – profesionali žurnalistika.
Skaitytojai praras įdomią, atrinktą ir patikrintą informaciją, o valstybiniu mastu bus dar labiau paskatintos socialinių burbulų, dezinformacijos ir informacinės atskirties problemos.
„Atsižvelgiant į tai, kad geopolitinė situacija yra labai sudėtinga, priešiškos valstybės platina propagandą ir dezinformaciją, valstybė turėtų būti kaip niekada suinteresuota patikimos informacijos rėmimu ir prieinamumu piliečiams“, – sakė „Nacionalinės spaudos“ vadovas.
Anot jo, pastaruoju metu valstybės institucijos tarsi sukruto, susirūpino, supratusios, kokių padarinių sukels milžiniškai pabrangintos LP paslaugos. Tačiau surasti sprendimai, kurie leido tame pačiame lygyje išlaikyti periodinės spaudos pristatymo kainas kaimuose, truputį kompensuojamos pristatymo kainos mažesniuose miestuose, tačiau didžiausiuose miestuose įkainiai šoko į kosmosą.
„Problema švelninama tik leidiniams, platinamiems mažesnių miestų ir kaimų teritorijose, – jiems bus kompensuojama dalis padidėjusios pristatymo kainos. Tai kompromisai, kurie problemos nepanaikina, gal tik kažkiek ją sušvelnina, sumažina jos mastą. Didmiesčiuose prenumeratorių turintiems leidėjams situacija šiuo metu nepavydėtina. Tikimės, su valdžios institucijų pagalba bus surasta sprendi, kaip sušvelninti smūgį, tenkantį didmiesčiuose platinamai spaudai“, – vylėsi K. Bulka.
„Ši situacija įstūmė leidėjus į prašytojų rolę, o valstybei vėl teko papurtyti kišenes – pašto paslaugų kompensacijoms numatyta skirti papildomai 2,4 mln. eurų. Tačiau niekas nesiryžo ieškoti pačios problemos šaknų. Mums reikia ne kompensacijų, o sąžiningo įkainio. Tada nereikėtų nei leidėjams už galvos griebtis, nei valstybei ieškoti milijonų kompensacijoms“, – pabrėžė dienraštį „Kauno diena“ leidžiančios bendrovės direktorius Tadas Širvinskas.
Didins atlyginimus?
Savo svarstymus „Kauno dienai“ pateikusio LP skaičiavimais, prenumeratos pristatymo kaina šiuo metu yra perdėtai žema ir neatitinka jos teikimo sąnaudų. Neslepiama, kad dalis už gerokai pabrangintas platinimo paslaugas gautų pajamų bus skirta bendrovės darbuotojų atlyginimams didinti.
„Prenumeratos išnešiojimas yra itin darbui imli paslauga, apie 70 proc. jos savikainos sudaro darbo užmokestis laiškininkams, skirstytojams ir logistikos darbuotojams. Siekdami užtikrinti darbo rinkos sąlygas atitinkantį atlygį darbuotojams ir neatsilikti nuo sparčiai augančio minimalaus mėnesinio atlyginimo (MMA), neišvengiamai privalome didinti ir paslaugų įkainius, įskaitant ir prenumeratos pristatymo miestuose tarifus“, – pakomentavo LP Komunikacijos departamento vadovė Deimantė Žebrauskaitė.
Naujausi komentarai