NVSC pernai nustatė, kad 11-oje gamyklos taršos šaltinių viršyta leidžiama kvapų emisija, bei įpareigojo juos pašalinti. „Lifosos“ vadovybė tikina, kad gyvenamose teritorijose šalia bendrovės bei mieste tvyrantys kvapai nėra susiję su gamyklos veikla.
Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT) vasario 19 dieną atmetė „Lifosos“ skundą ir paliko nepakeistą Regionų administracinio teismo sausio 6 dienos nutartį, kuria „Lifosos“ prašymu atsisakyta laikinai, kol bus išnagrinėtas ginčas, stabdyti NVSC nurodymą.
„Pareiškėjo („Lifosos“ – BNS) nurodomos neigiamos pasekmės gali kilti dėl ateityje galimo priimti sprendimo, bet ne dėl patikrinimo akto, kurio teisėtumas ir pagrįstumas tikrinamas šioje byloje“, – nusprendė LVAT teisėjų kolegija.
„Lifosa“ teismui aiškino, kad nepanaikinus šio įpareigojimo NVSC gali panaikinti jos taršos leidimą, o tai sukeltų didžiulę žalą.
„Panaikinus pareiškėjo („Lifosos“ – BNS) TIPK (taršos integruotos prevencijos ir kontrolės – BNS) leidimą, būtų padaryta reali ir neatitaisoma žala, kadangi pareiškėjas negalės bent 5 metus vykdyti veiklos. Tai reikštų ne tik 182,5 mln. eurų žalą, tačiau ir neigiamas socialines pasekmes, kadangi be darbo liktų apie 1 tūkst. „Lifosos“ darbuotojų, valstybė prarastų stambų mokesčių mokėtoją“, – teismui teigė bendrovė.
Anot „Lifosos“, pats aktas savaime nereiškia, kad NVSC panaikins jos leidimą, tačiau jei įmonė tokį pažeidimą padarytų tris kartus, tuomet leidimas būtų naikinamas.
Tuo metu NVSC teismui teigė, kad „Lifosos“ taršos leidimo galiojimas patikrinimo aktu nėra nei stabdomas, nei naikinamas – juo tik konstatuojamas teisės aktų pažeidimas. Anot centro, jei teismas taikytų „Lifosos“ prašomas reikalavimo užtikrinimo priemones, bendrovė galėtų toliau veikti nesilaikydama teisės aktų.
Teisės aktų reikalavimų nevykdymas keltų tiesioginę grėsmę aplinkos apsaugai ir visuomenės sveikatai.
„Tai sukeltų ne tik potencialią, bet ir realią grėsmę teisės aktuose saugomiems teisiniams gėriams, šiuo atveju – aplinkos apsaugai ir visuomenės sveikatai. (...) Šiuo atveju ne NVSC patirtų neigiamas pasekmes, o teisės aktų reikalavimų nevykdymas keltų tiesioginę grėsmę aplinkos apsaugai ir visuomenės sveikatai“, – teismui teigė NVSC.
„Byloje nėra įrodymų, kad kompetentinga institucija (NVSC – BNS) yra priėmusi sprendimą sustabdyti pareiškėjo TIPK leidimo galiojimą ar jį panaikinti“, – nusprendė LVAT.
Pernai gruodį NVSC nustatė, kad 11-oje „Lifosos“ taršos šaltinių viršyta leidžiama kvapų emisija, bei pranešė iki sausio 10 dienos ketinanti dar kartą patikrinti, ar bendrovė pašalino taršą.
Tuo metu „Lifosos“ vadovybė tikino, kad kvapai mieste ir šalia gamyklos nėra susiję su jos veikla bei pabrėžė, kad skundų dėl kvapų Kėdainiuose būta ir 2023-ųjų lapkritį, kai gamyba buvo sustabdyta.
„Lifosa“ taip pat pabrėžė, kad NVSC patikrinimas gamykloje vyko neatliekant kvapų gyvenamosios aplinkos ore modeliavimo, jį vėliau inicijavo pati „Lifosa“.
Anot bendrovės, dviejų nepriklausomų ekspertų tyrimais įrodyta, kad kvapo koncentracija gyvenamosios aplinkos ore yra gerokai mažesnė negu nustatyta ribinė vertė.
NVSC pernai rudenį buvo nustatęs, kad „Lifosa“ ir „Nordic Sugar Kėdainiai“ smardina miestą, o kvapo emisijos rodikliai vietomis buvo viršyti daugiau kaip 100 kartų, todėl įmonėms buvo duota laiko susitvarkyti.
Aplinkos apsaugos departamentas portalui „15min“ yra nurodęs pernai dėl „Lifosos“ gavęs 19 skundų.
„Lifosa“ gamybą atnaujino pernai birželį po maždaug metų pertraukos.
Naujausi komentarai