- Kristina Savickaitė, LRT televizijos laida „Keliai. Mašinos. Žmonės“, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kiekvieną žiemą plikledis keliuose ir gatvėse kelia sumaištį. Čiuožiantys automobiliai, avarijos, spūstys – išbandymą plikledžiu atlaiko tikrai ne visi vairuotojai. Ar įmanoma išmokti važiuoti plikledžiu ir ko verti tam skirti mokymo simuliatoriai?
Retas vairuotojas nėra išgyvenęs situacijos, kai staiga nebevaldomas automobilis kelyje ima „šokti“ visai ne pagal jo, o pagal plikledžio dūdelę. Slysti ir, atrodo, nesuvokiamu būdu atsidurti pusnyje yra tekę net ir pačiu geriausiu vairuotoju Lietuvoje pripažintam Kęstučiui Taškūnui.
„Važiavau dešiniu kelio vingiu ir staiga kažkas įvyko, kad aš tapau keleiviu – automobilis apsisuko. Gerai, kad kelias tuo metu buvo tuščias ir automobilio galu įvažiavau į sniego pusnį. Tuo metu nesupratau, kas įvyko“, – pasakoja K. Taškūnas.
Dabar K. Taškūnas pripažįsta prieš daugelį metų padarytą didžiulę klaidą – pasirodo, priekinę – varančiąją automobilio ašį jis buvo „padabinęs“ dygliuotomis padangomis, o užpakalinius ratus apavė tuo, kas papuolė po ranka: „Atsirado disbalansas tarp priekio ir galo sukibimo. Tuo metu, matyt, atleidau akseleratorių ir to užteko, kad priekis sukibtų, o galą pradėtų sukti. Tuomet esi jau keleivis.“
Stresas, kai suvoki, kad automobilis nebevaldomas, sukelia netikėčiausias vairuotojų reakcijas. Vieni bando į visas puses sukioti vairą arba tiesiog jį paleidžia. Kiti puola desperatiškai minkyti greičio arba stabdžio pedalą.
Neturint reikiamų įgūdžių, šokis „grojant“ plikledžio dūdelei kelyje dažniausiai baigiasi eismo įvykiu. Praktika, praktika ir dar kartą praktika – tą pačią „maldą“ kasmet kartoja vairavimo profesionalai. Tik ar visi vairuotojai į tai sureaguoja?
Vairuotojas pats turi pasirūpinti savo saugumu. Nei padangos, nei automobilis mūsų apsaugoti nuo slidaus kelio negali.
„Vairuotojas pats turi pasirūpinti savo saugumu. Nei padangos, nei automobilis mūsų apsaugoti nuo slidaus kelio negali“, – tvirtina automobilių sporto treneris Jonas Dereškevičius.
Iki šiol dauguma vairuotojų į plikledį puola tarsi nuogi į dilgėles ir skaudžius padarinius pajunta vos išvažiavę iš kiemo. O kur treniruotės specialiose trasose, tie patys kartingai ar vairavimo simuliatoriai? Ironiška, bet nors plikledis atsiranda maždaug tuo pačiu laiku, vairuotojus ir, kaip daugelis piktai pridurtų, – kelininkus jis vis tiek užklumpa netikėtai.
Kiek už tai, kad automobiliai atsiduria griovyje, verta „vanoti“ kelininkus, o kiek patys vairuotojai sąmoningai nusiteikę nepakliūti į plikledžio spąstus?
Nemoki važiuoti plikledžiu – išvis nevažiuok, žodžių į vatą nevynioja kai kurie vairavimo profesionalai. Jei laiku nesusipažinai su sinoptikų prognozėmis ir iš anksto neįvertinai kelio dangos, pradėjęs važiuoti klausyk bent savo kūno kalbos, pataria ilgametis vairuotojas, profesionalus lenktynininkas J. Dereškevičius.
Ne tik išlavinti vairavimo įgūdžiai, bet ir tinkamos padangos, tvarkinga pakaba bei amortizatoriai – „vaistus“ nuo plikledžio vardija specialistai.
Supratus, kad atsidūrei ant plikledžio, pirmiausia būtina neskubėti, išlaikyti saugų atstumą tarp automobilių, o nesant didelės būtinybės, atsisakyti lenkimo manevro. Didelis greitis – didelės problemos, sako profesionalai ir pataria bet kokį veiksmą vairu ar pedalais atlikti kuo švelniau.
Jei jaučiate, kad slydimo sustabdyti nepavyks ir tuoj rėšitės į priekyje važiuojančio automobilio galą, galbūt vertėtų bandyti sukti į kelkraštį ir užvažiuoti ant bortelio. Bet kuriuo atveju profesionalai pataria kiek įmanoma nepanikuoti ir pirmiausia nepamiršti vairuoti.
Vairavimo ekspertai sako, kad tikėtina, jog su simuliatoriais padirbėję vairuotojai vėliau realioje kritinėje situacijoje mažiau panikuos ir greičiau suvaldys automobilį.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„AutoTyrimai“: naujų lengvųjų automobilių balandį – 15 proc. daugiau
Naujų lengvųjų automobilių Lietuvoje balandį įregistruota 15 proc. daugiau nei prieš metus, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Į gatves išriedėjo sunkvežimiai be vairuotojų: ar saugu?9
Be vairuotojo keliais važinės jau ir sunkvežimiai, bent jau Amerikos Teksaso valstijoje. Taip tikimasi išspręsti tolimųjų reisų vairuotojų trūkumą. Viliamasi, kad per ateinančius ketverius metus Jungtinių Valstijų keliuose riedės tūkstan...
-
Pusė autoservisų Lietuvoje – vis dar nelegalūs: kaip neatiduoti automobilio į blogas rankas?15
Apie tai, kokiame servise tvarkyti automobilį, kad įmonė tikrai būtų tvarkinga bei kur dėti nebenaudojamą automobilį, LNK žurnalistas kalbėjosi su aplinkos Apsaugos instituto direktoriumi Alfredu Skinuliu. ...
-
Nori daugiau tvarkos: nuomojami paspirtukai Kaune bet kur nesimėtys?16
Jau ne pirmą sezoną Kaune galima pasinaudoti nuomojamų elektrinių paspirtukų paslauga, tačiau mieste juos būdavo galima palikti bet kur. Ant takų ar šalikelėse numesti paspirtukai kėlė netvarką. Dabar planuojama įrengti specialias vietas, k...
-
Didinamas eismo saugumas ties IX fortu: keisis eismo organizavimas6
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ informuoja, kad artimiausiu metu Kaune, kelyje ties IX fortu, bus atlikti eismo organizavimo pakeitimai. Siekiant šioje vietoje padidinti eismo saugumą ir sumažinti pavojingų situacijų kelyje skaičių, na...
-
Kauno bandymas suvaldyti sukčiaujančius vairuotojus baigėsi nesėkme: kas bus toliau?22
Kauno bandymas suvaldyti elektromobilių vairuotojus, kad šie nesukčiautų, baigėsi nesėkme, tad šią savaitę apmokestintos visos iki šiol buvusios nemokamos elektromobilių įkrovimo stotelės. Miestas sutaupys dešimtis tūksta...
-
Nusprendė sudrausminti triukšmadarius: už garso viršijimą – techninės apžiūros anuliavimas?15
Alytuje garsiai varikliai griaudžia ne tik dieną, bet ir naktimis, todėl pareigūnai ėmėsi drausminimo priemonių – garso matuoklių. ...
-
Rygos automobilių muziejuje naujas eksponatas – perpjautas, bet važiuojantis
Rygos automobilių muziejus pasipildė neįprastu eksponatu – per pusę perpjautu antros kartos „Nissan Leaf“ elektromobiliu. Ką apynaujis, 2018 m. pagamintas automobilis veikia senovinių, klasikinių ir istorinę reikšmę turinči...
-
Švaresnio transporto link: Lietuva turi didelių rezervų1
ES valstybėms ieškant kelių, kaip sparčiai sumažinti transporto taršą, Lietuvos specialistai beda pirštu į žemai kabantį vaisių, kurį nuraškius vienu judesiu galima pasiekti bent dalį norimų rezultatų. ...
-
Kauniečio svajonė – vairuoti skandalingą „Tesla“ šedevrą23
Elektrinis monstras, turėjęs tapti „Tesla“ koncerno kūrybos viršūne, sulaukia vis daugiau apkalbų ir kritikos. Tačiau net ir kandžiausi atsiliepimai nemažina ažiotažo dėl pirmojo elektrinio sportinio visureigio „Cybertruck&l...