Prie vairo nuo mažens
Tinklaraštininkė, kariškė, baikerė ar krovininio automobilio vairuotoja? "Viskas kartu!" – nedvejodama atsako jonavietė Lina Chaladauskaitė.
38 metų moteris, savo sekėjams "YouTube" kanale ir socialiniuose tinkluose geriau pažįstama Leilos vardu, gali lengvai sutramdyti bet ką, ką varo variklis ir kas gali riedėti. Jos vaizdo siužetai apie nuotykius prie vairo perkopia 20–30 tūkst. peržiūrų ir neretai sukelia komentarų audras. Kaip iš pažiūros trapi moteris įsitvirtino vyrų pasaulyje?
Vairavimas Liną traukė nuo mažens. Nuo pat tada, kai, sulaukusiai vos septynerių ar aštuonerių metų, tėvas jai patikėjo traktoriaus vairą ir paleido važiuoti gimtaisiais laukais. Tada mergaičiukė su broliu pirmąsyk nušvilpė tėvų motociklą su lopšiu ir, žinoma, pateko į pirmąją gyvenime avariją – susižalojo koją. Bet tai nesustabdė. Kai sukako dvylika, tėvas pamokė vairuoti ir automobilį. Nuo to laiko jos gyvenimas sukasi apie transportą.
Būna, atvažiuoji į prigrūstą aikštelę, kur vietų nakvynei pati tikrai nerastum, bet nusišypsai ir kolegos vyrai suranda bent nedidelę nišą mašinai.
Turi visas kategorijas
Paprašyta išvardyti kategorijas, kurių vairavimo teises turi, pašnekovė išpyškino visą abėcėlės pradžią: A, B, C, D, E.
"Negaliu valdyti tik troleibuso, nes niekada neprireikė, o šiaip visada norėjau vairuoti kažką didelio. Svajonė išsipildė su kaupu", – pasakojo ji.
Pirmąjį egzaminą Lina išlaikė vos sulaukusi aštuoniolikos – įgijo B kategoriją. Vėliau pamažu – ir likusias.
"Kai tarnavau kariuomenėje, jau turėjau ir C kategoriją, leidžiančią vairuoti mažesnius krovininius automobilius, bet artilerijos batalione tekdavo kariniu automobiliu tampyti patrankas. Jos buvo traktuojamos tiesiog kaip ginklas, bet vėliau tapo priekabomis, ant kurių pritvirtino atskirus transporto priemonių registracijos numerius. Tad teko išsilaikyti E kategoriją. Ten pavyko pavairuoti šarvuotį ir tanką šiek tiek pačiupinėjau. Paskui pamaniau, kad man pravers dar ir autobuso bei motociklo teisės", – prisiminė Lina.
Ant motociklo jonavietė praleidžia didžiąją laisvalaikio dalį. Juo keliavo ne tik po Europą, bet ir tolimosios Pietų Amerikos keliais. Likusios kategorijos praverčia darbe.
Jonavietė turi net penkių kategorijų vairuotojos pažymėjimus. (Asmeninio archyvo nuotr.)
Ir bobos gali vairuoti
Savo darbinę vairuotojos karjerą, neskaitant karinio transporto, L.Chaladauskaitė pradėjo nuo autobuso. Įsidarbinusi sostinės bendrovėje, ji tapo vienintele moterimi iš beveik 100 vairuotojų. Vežiodama turistus po Skandinaviją ir kitus regionus, ji sėdo prie erdvaus "Setra 515" vairo, pabandė ir "Scanią".
"Savo "Setrą" tiesiog įsimylėjau. Sėdžiu aukštai, puikus matomumas, viskas automatizuota. Gali vairuoti net tokiais nagais", – rodydama kelių centimetrų ilgio puošmenas šypsojosi pašnekovė.
Lina gali papasakoti ne vieną istoriją, susijusią su autobusais. Dažniausiai jos, net ir liūdnesnės, – su gera humoro doze.
"Pamenu, sykį vežiojau ūkininkus. Vienas jų, lipdamas į autobusą, nesulaikė nuostabos: tai negi šita boba mus veš!? Taip, sakau, šita! Bet po kelių dienų jie jau prašydavo, kad būtent aš vežčiau kokia sudėtingesne atkarpa, nes esą gerai į posūkius pataikau", – kvatojosi Lina.
Stresų netrūksta
Šiemet, dėl pandemijos apribojimų smarkiai susitraukus turistų srautams, įmonė užsidarė, tad Lina nutarė persikvalifikuoti ir pereiti į krovininio transporto sritį.
Perėjusi į Lietuvoje įsikūrusią tolimųjų reisų bendrovę ji išbandė ir "Volvo" bei DAF vilkikus. Pastarasis, "DAF XF 480" modelis, moterį tiesiog pakerėjo. Anot jos, vairuotojo kabinoje erdvės tiek, kad gali gyventi kaip nedideliame bute. Tarp kitų pranašumų, ypač praverčiančių tolimose išvykose, – minkšta pakaba ir automatinės eismo juostos sekimo bei saugaus atstumo užtikrinimo sistemos. Jos žodžiais, visa tai suteikia komforto pojūtį ir leidžia išvengti papildomo streso. O jo tolimųjų reisų vairuotojų darbe – per akis: pradedant amžinomis lenktynėmis su laiku gabenant krovinius, sudėtingomis situacijomis keliuose ir t.t.
Moteriai ne sykį teko kapstytis iš nepavydėtinų situacijų. Kartą krovinį teko pasiimti Italijoje kalnuose. Į priekį vilkikas nudardėjo be vargo, bet pasikrovus nebebuvo kur apsisukti. Atrodė, kad vienintelė išeitis – siaurais kalnų keliukais leistis atbuline eiga. Nuo šios rizikingos idėjos išgelbėjo vietiniai gyventojai, nurodę kažkur kalnuose įsikūrusį ūkininką, kurio nedideliame kieme šiaip ne taip pavyko su vilkiku apsisukti, nors jo ratai jau buvo beveik pakibę ant bedugnės krašto.
Naujokė ne kartą nudegė ir mokydamasi profesinių smulkmenų, kai, pavyzdžiui, patikėjo degalinės operatoriaus žodžiais ir įsipylė pilną degalų baką atsiskaitydama kortele, kuri nesuteikia nuolaidos, todėl prarado nemažą sumą. Laimei, pervežimų bendrovė į šią situaciją pažiūrėjo geranoriškai ir sumokėjo skirtumą.
Asmeninio archyvo nuotr.
Gelbėja moteriškas žavesys
Kartais jai padeda tiesiog moteriškas žavesys.
"Būna, atvažiuoji į užgrūstą aikštelę, kur vietų nakvynei pati tikrai nerastum, bet nusišypsai ir kolegos vyrai suranda bent nedidelę nišą mašinai. Arba atvažiuoji krautis, o krovikai tuoj pat pripuola atidarinėti bortų arba sutvirtina krovinį, nors visa tai turėčiau daryti pati. Žinoma, kad toks džentelmeniškumas džiugina", – prisipažino ji.
Pamenu, sykį vežiojau ūkininkus. Vienas jų, lipdamas į autobusą, nesulaikė nuostabos: tai negi šita boba mus veš!? Taip, sakau, šita!
Šiuo metu Linos veikla trumpam nurimo. Po gausybės reisų, kai per mėnesį sukorė apie 15 tūkst. km, ji planavo trumpam atsipūsti, tačiau, susiklosčius aplinkybėms, atostogos kiek užsitęsė. Viena vertus, ji laukia netrukus Kipre vyksiančių draugės vestuvių. Todėl išvykus į ilgalaikį reisą kiltų rizika ten įstrigti dėl kintančios pandeminės situacijos arba kitų priežasčių. Parvažiavus namo galbūt tektų karantinuotis ir pavėluoti į numatytą svarbią šventę.
Be to, moteriai nerimo kelia ir užsienyje užfiksuoti nusižengimai Kelių eismo taisyklėms. Ir visai ne todėl, kad ji vairuoja kaip nors nedrausmingai ar tiesiog neišmano kažkurių punktų, o dėl kur kas banalesnių priežasčių.
Malonumas – tik kelyje
"Kai kuriose šalyse itin sudėtinga rasti stovėjimo aikšteles, kuriose būtų vietų krovininiams automobiliams. Ypač kur nors Vokietijoje, jei važiuoji vakarop, labai sudėtinga sustoti kur nors degalinėje nakvynei. O mes, tolimųjų reisų vairuotojai, privalome kas keturias valandas bent po 45 min. ilsėtis. Jei viršiji važiavimo laiką, gresia didelės baudos. Tai man vienu metu buvo prisikaupę tiek tų čekių, kad net baisu. Prašiau vadybininkės, kad nebeduotų man užsakymų iš tų šalių", – šyptelėjo pašnekovė.
Tiesa, paaiškėjo, kad net griežtieji vokiečiai į baudas pasižiūri formaliai, ypač jei tame kelio ruože būna didelės spūstys. Tad didelio pavojaus grįžti į Vokietiją lietuvei nėra.
L.Chaladauskaitė, tarnaudama kariuomenėje, išmoko vairuoti ir šarvuotį, ir tanką. (Asmeninio archyvo nuotr.)
Pertrauką tarp kelionių Lina išnaudoja ne tik poilsiui. Ji įsidarbino taksi bendrovėje ir renka savo kilometrus Kauno gatvėmis. Nors užsakymų netrūksta, uždarbis toli gražu neprilygsta buvusiems atlyginimams.
"Bet ne viskas matuojama pinigais. Džiaugiuosi galėdama bendrauti su klientais, sulaukdama iš jų komplimentų, gėlių, kai kurie atpažįsta kaip tinklaraštininkę iš jutūbo, paprašo nusifotografuoti, – pasakojo pašnekovė. – Draugės manęs dažnai klausia: kas tau yra, kodėl negali dirbti normalaus moteriško darbo – pavyzdžiui, kepti tortus? Bet aš atsakau, kad vienintelė veikla, kuri man išties teikia malonumą, yra vairavimas."
Naujausi komentarai