- „Kauno dienos“, velocita.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Iškastiniu kuru varomus automobilius keičia elektros energiją naudojančios transporto priemonės ir ateitis nuo 2035 m. siejama būtent su tokio tipo mobilumu. Pakeliui į šį tikslą gamintojai siūlo vis daugiau tarpinių variantų.
Neblėstanti technologija
Japonijos gamintoja „Mazda“ ir toliau plėtoja tiek benzininių, tiek dyzelinių variklių technologijas, taip pat siūlo ir elektromobilį MX-30, o 2023-iųjų vasarą pristatė įkraunamąjį hibridą „MX-30 e-Skyactiv R-EV“.
Tai nėra rinkoje įprastas iš tinklo įkraunamas hibridas, mat jame greta elektros pavaros sumontuotas nedidelis rotorinis vidaus degimo variklis ir generatorius, todėl papildomą elektros energiją kelionėms šis modelis gali pasigaminti naudodamas benziną.
Praėjo maždaug dešimt metų nuo tada, kai „Mazda“ masinėje gamyboje naudojo rotorinį variklį. Tad kodėl ši technologija buvo prikelta dabar ir kodėl elektriniame modelyje?
Gamintojų teigimu, toks sprendimas leidžia turėti iki 85 km be jokių teršalų nuvažiuojantį automobilį, kurio nesaisto tradicinis pavadėlis – būtinas įkrovimas sustojus. Rotorinis variklis, kuriais garsėja Japonijos gamintoja, įsijungia, kai baterijos įkrova nukrenta žemiau nustatyto lygio, ir ją įkrauna. Viršijus šį lygį, rotorinis variklis išjungiamas ir aktyvuojamas tada, kai vėl prireikia energijos.
Viena įkrova nuvažiuojamas atstumas yra kone svarbiausias veiksnys klientams, sukantiems galvą dėl elektromobilio įsigijimo. Daugybė entuziastų jau būtų persėdę į elektrinius automobilius, jeigu ne šis rodiklis – kol kas jis labiausiai kursto dvejojančių vairuotojų baimes.
Pasirinkimo argumentai
Automobilių istorijos patikros bendrovės „carVertical“ komunikacijos vadovo Mato Buzelio teigimu, Europoje daugybė šeimų renkasi gyvenimą priemiestyje, kad vaikus galėtų auginti gamtos apsuptyje, ir kasdieniais reikalais važinėja į miestus automobiliais.
Viena įkrova nuvažiuojamas atstumas – kone svarbiausias veiksnys ieškantiems elektromobilio.
Tam jiems tiktų vien baterijose kaupiama elektros energija varomas elektromobilis, tačiau kartais norisi nuvykti prie jūros ar į kurortą. Sodybos ir kaimai taip pat ne visada pasiekiami ranka ir dažniausiai tai tampa kritiniu argumentu, dėl ko šeimoje pasirenkama turėti antrą transporto priemonę su vidaus degimo varikliu.
„Įkraunamieji hibridai leidžia derinti abiejų šių automobilių privalumus viename. Todėl net jeigu tokio automobilio įsigijimo kaina didesnė nei tradicinio modelio, galimas daiktas, jo universalumas ir pritaikomumas vairuotojams patiks ir nereikės pirkti antro automobilio. Didžiąją dalį kasdienių maršrutų bus galima įveikti pigiau, naudojant tik elektros energiją“, – skaičiavo specialistas.
Jis atkreipė dėmesį, kad rinkoje jau yra elektromobilių, kurių viena įkrova nuvažiuojamas atstumas leidžia skersai pervažiuoti visą Lietuvą ar ramiai leistis į keliones po Europą. Tačiau tokios galimybės turi savo kainą tikrąja to žodžio prasme.
„Didesnes baterijas turintys elektromobiliai kainuoja gerokai brangiau, be to, ir jų pasiūla kol kas dar nėra taip išplėtota, kaip, sakykime, šeimoms skirtų vidaus degimo varikliais varomų automobilių. Ši taisyklė, beje, galioja ir įkraunamiems hibridiniams modeliams – kuo didesnė jų baterija ir galimybė nepapildžius energijos nukakti daugiau kilometrų, tuo apvalesni skaičiai bus kainoraštyje“, – pastebėjo M. Buzelis.
Hibridų koziriai
Įkraunamieji hibridiniai modeliai puikiai tinka ieškantiems universalumo: galimybės nemažą laiko dalį važinėti naudojant vien elektros energiją ir be vargo vienu prisėdimu susukti daugybę kilometrų, jeigu to prireiktų.
Populiariausi yra iš tinklo įkraunami hibridai su nedidele baterija, jos energijos atsargas galima greitai papildyti įkrovimo stotelėje. Tokių automobilių savo gamoje turi visi didieji gamintojai, pavyzdžiui, „Toyota“, „Volkswagen“, „Peugeot“, „Mercedes-Benz“ ar BMW.
Paprastai, naudojantis vien elektros energija, tokiais modeliais galima nukeliauti 50–70 km, o tada aktyvuojasi vidaus degimo variklis. Priklausomai nuo modelio, jis leidžia nukakti dar 600–700 km. Dėl to bendras įveikiamas atstumas nekelia jokių rūpesčių. Sustojus papildyti baterijos energijos atsargų, toliau galima važiuoti vėl naudojant abu energijos šaltinius.
Bendrovės „Mazda“ inžinieriai išsprendė gana dažnų sustojimų įkrauti nedidelę bateriją problemą. „MX-30 e-Skyactiv R-EV“ modelyje įrengta paprasta hibridinė sistema, tačiau ji papildyta kompaktišku rotoriniu vidaus degimo varikliu, suporuotu su generatoriumi.
Ši jėgainė tiesiogiai nesuka automobilio ratų ir degalus naudoja tik tam, kad papildomai įkrautų 17,8 kWh talpos ličio jonų bateriją. Tam skirtas net 50 l benzino bakas. Taigi vairuotojui nebūtina stoviniuoti, jis gali nestabčiodamas naudotis hibridu taip pat, kaip didelį atstumą viena įkrova įveikiančiu elektromobiliu.
Ilgas rotorinių variklių gamybos tradicijas turinti bendrovė nutarė prikelti būtent tokio tipo motorą dėl jo kompaktiškumo – jis ypač tinka šiai pavarai. 830 kub. cm tūrio variklis pasiekia 55 kW galią esant 4 500 aps./min., o užima mažiau vietos nei tokios galios tradicinis variklis.
Apklausė vairuotojus
Kai vairuotojui patogiau naudotis įkrovimo įranga, jis minėtą modelį gali įkrauti iš energijos tinklo tiek kintamosios, tiek tiesioginės srovės įkrovimo stotelėse – taip, kaip bet kurį tradicinį elektromobilį.
„Mazda“ atstovai pažymėjo, kad visiškai įkrautos baterijos leidžiamas nuvažiuoti 85 km atstumas buvo parinktas atlikus išsamią vartotojų apklausą apie elektromobilių ir įkraunamųjų hibridų naudojimo ypatumus. Nustatyta, kad tokio atstumo pakanka kasdieniams poreikiams. Be to, automobilis turi 1,5 kW galios išorės prietaisų maitinimo šaltinį, kuris gali praversti įvairiose situacijose kelionėse ar dingus elektrai namuose.
Panašiu principu veikiančių elektrinių transporto priemonių rinkoje yra ir daugiau. Vienas iš geriau žinomų pavyzdžių mūsų šalyje yra „BMW i3 REx“ – jame įmontuotas dviejų cilindrų 647 kub. cm benzininis variklis taip pat veikia kaip generatorius, pasibaigus baterijos energijai. Tačiau šiame modelyje sumontuotas tik 9 l degalų bakas, kuris leidžia ne tiek prailginti nuvažiuojamą atstumą, kiek apsidrausti nuo netikėtumų baterijai išsikrovus.
Anot M. Buzelio, dingus nerimui dėl baterijos energijos atsargų, išryškėja dar vienas tokio tipo automobilių privalumas – galimybė be apribojimų naudotis kita elektros energiją naudojančia įranga, kaip antai klimato kontrolės, sėdynių ar vairo šildymo sistemomis.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Amerikiečiai pribloškė kinus: įvedė drakoniškus tarifus elektromobiliams2
Artėjant prezidento rinkimams Džo Bidenas paskelbė, kad beveik keturis kartus, iki 100 proc., padidins muitus iš komunistinės Kinijos importuojamiems elektromobiliams. Dėl tokių amerikiečių sankcijų ir Europos Sąjungai teks skubiai spręsti, k...
-
„Vairuokite kaip moterys“: neigia ilgus metus gyvavusį mitą, kad vyrai vairuoja geriau11
Visuomenėje vyrauja nuomonė, kad vyrai vairuoja geriau ir saugiau nei moterys. Tačiau Prancūzijos eismo įvykių statistika rodo ką kita. 2022-2023 m. 84 proc. mirtinų autoįvykių sukėlė vyrai. Todėl dabar nauja socialinė kampanija Prancūzijoje ske...
-
Atskleistas 2025 metų Dakaro ralis: naujovės ir iššūkiai1
Šeštadienio vakarą, 2025-ųjų Dakaro ralio prezentacijos metu buvo atskleistas preliminarus lenktynių maršrutas bei pakoreguoti varžybų principai. ...
-
Per piką Pilies žiede – dar didesnis chaosas: pakeistos eismo tvarkos dalis vairuotojų nepastebi18
Penktadienį Pilies žiedinėje sankryžoje pakeista eismo tvarka, nubraižyta ištisinių linijų, tačiau dalis vairuotojų važiuoja kaip seniau, sukeldami chaosą. Daugiau automobilių rikiuojasi ir Šv. Gertrūdos gatvėje, mat tik iš &...
-
Balandį Lietuvos naudotų lengvųjų automobilių rinka išaugo daugiau nei 10 proc.
Balandį naudotų lengvųjų automobilių įregistruota 10,2 proc. daugiau nei prieš metus, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Sarkazmas keliuose: kiek reikia skubančių vairuotojų sankryžai užblokuoti?16
Spūstys jau tapo kasdienybe. Sąmoningumas padeda visiems sveikiems ir greičiau grįžti namo. Tačiau taisyklių paiso ne visi. ...
-
Pilies žiede pakeista eismo tvarka: vairuotojai masiškai kerta naujas ištisines linijas64
Jonavos gatvės žiedinėje sankryžoje pakeista eismo tvarka, tad atvažiuojant nuo Kauno pilies įvažiuoti į žiedinę sankryžą nepavyks, čia naujai nubraižyta ištisinė juosta. Patekti į šią žiedinę sankryžą iš Senamiesčio ...
-
Į ateities kelius – be vairuotojo1
Ateities transporto sistemoms skirtos technologijos žengė dar vieną žingsnį į priekį: bendrovė „Hyundai“ paskelbė, kad jos elektromobilio „Ioniq 5“ pagrindu sukurtas robotaksi Jungtinėse Amerikos Valstijose išlaikė egz...
-
Grėsminga promilių statistika3
Šį mėnesį sulaikytų neblaivių vairuotojų antirekordininku pretenduoja tapti Vilniaus gyventojas. ...
-
Kelius remontuos iki vėlyvo rudens1
Už valstybinės reikšmės kelių priežiūrą atsakinga bendrovė „Via Lietuva“, šiemet suplanavusi didelės apimties kelių ir jų infrastruktūros atnaujinimo darbų, prašo eismo dalyvių kantrybės. ...