Pereiti į pagrindinį turinį

Kelio dulkes ryja ir ralio legendos

Ekstremalai: Dakaro ralis – sunkus išmėginimas žmonėms ir technikai.
Ekstremalai: Dakaro ralis – sunkus išmėginimas žmonėms ir technikai. / "Reuters" nuotr.

Garsųjį ralį "Paryžius–Dakaras" šiuo metu primena tik pavadinimas, tačiau Pietų Amerikoje lenktyniaujantys automobilių ir motociklų pilotai tikisi grįžti į tradicines Europos ir Afrikos trasas.

Ralis – be lietuvių

2009-aisiais Dakaro ralis saugumo sumetimais pirmą kartą buvo surengtas ne Afrikoje, bet Pietų Amerikoje.

Šiemet 32-ojo ralio dalyviams Argentinos ir Čilės keliais teks įveikti apie 9 tūkst. km. Motociklininkai įveiks 8937 km, iš kurių 4717 km – specialūs greičio ruožai, o automobiliai ir sunkvežimiai – 9030 km, iš jų 4810 km – specialūs greičio ruožai.

"Yra didelė tikimybė, kad po metų ar dvejų mes vėl startuosime ne Buenos Airėse, bet Paryžiuje ir finišuosime ne Argentinos sostinėje, o Senegale, – sakė Rusijos komandos "KamAZ-Master" vadovas Semionas Jakubovas. – Mūsų žiniomis, ralio organizatoriai jau įpusėjo derybas su atstovais tų Afrikos šalių, kurių teritorijomis turėtų nusidriekti trasa."

O kol kas Pietų Afrikos Respublikos (PAR) lenktynininkas Ginelis De Villersas, ispanas Marcas Coma ir rusas Firdausas Kabirovas 2009 m. ralio nugalėtojų titulus gina kitoje Atlanto pusėje.

Tarp lenktynių dalyvių – devyniskart Dakaro ralio nugalėtojas prancūzas Stephane'as Peterhanselis, penkis kartus lenktynes laimėjęs rusas Vladimiras Čaginas, tačiau nėra nė vieno lietuvio.

Pernai automobilių klasėje Aurelijaus Petraičio ir šturmano Antano Juknevičiaus ekipažas užėmė aukštą 26-ąją vietą, motociklininkas Mindaugas Slapšys – 99-ąją, o Arūno Lekavičiaus ir Ramūno Kručkausko ekipažas bei motociklininkai Šarūnas Paliokas ir Balys Bardauskas ralio nebaigė.

Pirmoji auka – moteris

Prietaringi lenktynininkai jau prabilo apie negerus dalykus perspėjantį ženklą – pirmasis etapas pareikalavo aukos.

Per lenktynes kaimo Alpa Corral rajone vokiečio Mirco Schultiso ir čeko Ulricho Leardi ekipažas posūkyje išlėkė iš trasos ir įsirėžė į žiūrovų grupelę. Žuvo 28-erių moteris Natalia Sonia Gallardo, dar penki žmonės, tarp jų 9-erių berniukas, buvo sužeisti.

Ralio saugumo tarnyba pranešė, kad žiūrovai stovėjo neleistinoje vietoje.

Nuo 1979-ųjų, kai įvyko pirmasis Dakaro ralis, per šias lenktynes žuvo daugiau nei 55 žmonės – varžybų dalyviai, žiūrovai, žurnalistai.

2007-aisiais, po motociklininko Elmero Symonso žūties, oficialus Vatikano dienraštis "Osservatore Romano" rašė: "Šiose kruvinose, nieko bendra su sveika sportine konkurencija neturinčiose lenktynėse nėra nė kruopelytės atsakomybės."

"Čia yra visko – atsakomybės ir beprotybės, sąžiningos ir nesąžiningos kovos. Be to, mes praryjame kilogramus dulkių, susilaužome po kelis kaulus, keliskart prakeikiame save ir visą pasaulį, bet kitąmet vėl stojame į startą", – kalbėjo G. De Villersas.

Favoritų tikslas – laimėti

"Volkswagen" komandai atstovaujančio G. De Villerso, kaip ir jo kolegos ispano Carloso Sainzo, amerikiečio Marko Millerio ir piloto iš Kataro Nassero Al-Attiyaho užduotis – pakartoti pernykštę šių automobilių gamintojų sėkmę.

2009-aisiais vokiečių visureigius "Touareg" vairuojantys lenktynininkai laimėjo 10 iš 13 etapų. Įdomu, kad vienintelis N. Al-Attiyahas, tąkart vairavęs BMW, sugebėjo mesti pirštinę favoritams, todėl šiemet yra "Volkswagen" narys.

"Mes turime viską, kad vėl laimėtume, – puikius pilotus ir šturmanus bei šiuo metu greičiausią ir patikimiausią pasaulyje dyzelinį ralio automobilį", – pabrėžė "Volkswagen motorsport" direktorius Krisas Nissenas.

Praėjusią vasarą, rengiantis raliui, buvo kilęs skandalas dėl motociklų. Maratoną organizuojanti kompanija A.S.O. paskelbė, kad varžybose bus galima važiuoti motociklais, kurių variklio tūris neviršija 450 kub. cm. Tai reiškė KTM gamintojų, triumfavusių aštuoniuose paskutiniuose "dakaruose" su 690 kub. cm motociklais, hegemonijos pabaigą.

Tačiau KTM pareiškė ultimatumą: jei 690 kub. cm motociklai bus eliminuoti, šios markės atstovai lenktynėse išvis nedalyvaus. A.S.O. teko nusileisti, bet pavyko susitarti su KTM dėl tam tikrų specialių sąlygų, ribojančių motociklų variklių galingumą.

Sunkvežimių kategorijoje lygiaverčių konkurentų tikriausiai nebus rusų "KamAZ-Master" komandai, nuo 2000 m. laimėjusiai septynis Dakaro ralius iš devynių (2008 m. lenktynės neįvyko).

Prancūzų dublis

Praėjusį pirmadienį lenktynininkai įveikė 3-iąjį etapą iš La Riochos į Fiambalą – 259 km, iš jų 182 km – specialų greičio ruožą.

Dvigubą pergalę šventė Prancūzijos lenktynininkai: automobilių grupėje greičiausias buvo S.Peterhanselis su BMW, o motociklu greičiausiai 182 km greičio ruožą įveikė Cyrilas Despres su KTM, kartu tapę lyderiais ir bendroje lenktynių įskaitoje.

"Tai buvo vienas iš tų etapų, kuriuos pradėdami dažniausiai pasakome sau: OK, tik 180 kilometrų – juokas, netrukus galėsime atsipūsti, bet iš tikrųjų pasivažinėjimas klastingomis smėlio kopomis, kepinant saulei, užsitęsia kelias valandas", – kalbėjo C.Despres.

Sunkvežimių klasėje 50-ąją pergalę per savo karjerą Dakaro ralyje iškovojo V.Čaginas su "KamAZ". Jis pirmauja ir bendroje įskaitoje. Antras – F.Kabirovas ("KamAZ"), trečias – brazilas Andre De Azevedo ("Tatra").

"Smėliukas – mano ir mūsų sunkvežimių stichija", – po finišo džiūgavo V.Čaginas.

Keturračiais motociklais kol kas sėkmingiausiai važiuoja argentiniečiai – broliai Marcosas ir Alejandro Petronelli ir Sebastianas Halpernas ("Yamaha").


Dakaro ralio dosjė

Pirmasis ralis iš Paryžiaus į Dakarą buvo surengtas 1979-aisiais. Jį laimėjo: automobilių klasėje – prancūzai Alainas Genestier ir Josephas Terbiaut su "Range Rover", motociklų klasėje – taip pat prancūzas Cyrilas Neveu su "Yamaha XT500".

Sunkvežimiais pradėta lenktyniauti 1980 m., keturračiais motociklais – 2007 m.

Prancūzas Stephane'as Peterhanselis Dakaro ralį yra laimėjęs 9 kartus: motociklu – 1991, 1992, 1993, 1995, 1997 ir 1998 m., automobiliu – 2004, 2005 ir 2007 m.

Vokietė Jutta Kleinschmidt – kol kas vienintelė moteris, laimėjusi Dakaro ralį. Tai jai pavyko 2001-aisiais su Andrea Schulz. Ekipažas važiavo "Mitsubishi Pajero" visureigiu.

Pirmasis lietuvis, startavęs Dakaro ralyje, – Romualdas Beresnevičius. 1995-aisiais jis dėl motociklo gedimo finišo nepasiekė, o 2000-aisiais automobiliu kartu su šturmanu Arūnu Lekavičiumi finišavo Egipto sostinėje Kaire.

2008 m. lenktynės dėl neužtikrinto saugumo neįvyko. Tai – vienintelis kartas per visą ralio istoriją.

Šiemet lenktynininkai atstovauja 39 valstybėms. 2010-ųjų ralyje gausiausiai dalyvauja prancūzai (83 ekipažai), argentiniečiai (45), olandai (30), ispanai (29).

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų