Pereiti į pagrindinį turinį

Nulio promilių taisyklė atgulė stalčiuose

2016-06-15 17:00

Vidaus reikalų ministerija (VRM) ir jai pavaldžios institucijos vėl nesutaria. Anksčiau tiek vidaus reikalų ministras, tiek policijos vadovai vieningai tvirtino, kad prie vairo gali sėsti tik visiškai blaivūs asmenys, tačiau, pasikeitus ministerijos vadovybei, nulio promilių taisyklės visiems vairuotojams projektas vėl stabdomas.

Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr. / Policijos nuotr.

Nuomonė pasikeitė

Prieš keletą savaičių atsakydamas į dienraščio klausimus naujasis Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys teigė pasisakantis už tai, kad prie vairo sėstų tik visiškai blaivūs asmenys.

"Dažnai mes lyginamės su šalimis, kur leistinos alkoholio kiekio kraujyje normos yra panašios, kaip dabar galiojančios Lietuvoje, arba net didesnės, tačiau mes dar nesame pribrendę tokiems dalykams. Mūsų visuomenėje vairuotojai vis dar rizikuoja net ir keliomis promilėmis viršydami leistiną normą sėsti prie vairo", – tuomet sakė V.Grašys.

Pasak jo, įstatymuose turi būti aiškiai apibrėžta, kad išgėrusiajam prie vairo – ne vieta. Tokios pačios nuomonės ilgą laiką laikėsi ir V.Grašio pirmtakas Gintaras Aliksandravičius. Buvęs kelių policijos vadovas tvirtina, kad svarbiausia yra keisti vairuotojų kultūrą ir požiūrį į vairavimą išgėrus.

"Dabar vairuotojus veikia faktas, kad šiek tiek išgėrus galima važiuoti, o neretai tas šiek tiek tampa dar šiek tiek ir dar truputį, ir peržengiamos ribos – visiškai neblaivus asmuo sėda prie vairo. Nulio promilių įstatymas visiems suteiktų daugiau aiškumo ir supratimo, kad alkoholis ir vairavimas yra visiškai nesuderinami", – viename interviu tvirtino G.Aliksandravičius.

Už visuotinę nulio promilių normą agitavo ir buvęs vidaus reikalų ministras Saulius Skvernelis, tačiau dabartinio ministro Tomo Žilinsko vadovaujama VRM pranešė šio siūlymo atsisakanti, nes atsižvelgė į Susisiekimo ministerijos išsakytas pastabas.

Pasipiktino motociklininkai

Už eismo saugumą atsakingos ministerijos atstovai tvirtina, kad keliuose didžiausią pavojų kelia tie vairuotojai, kurie prie vairo įsitaiso gerokai įkaušę. Jiems nustatomas vidutinis arba sunkus girtumo laipsnis. Atitinkamai nuo 1,51 iki 2,5 promilės arba daugiau nei 2,5 promilės, todėl "keisti šiuo metu nustatytą teisinį reguliavimą dėl leistinos alkoholio koncentracijos vairuotojų biologinėse organizmo terpėse netikslinga", tvirtinama Susisiekimo ministerijos aiškinamajame rašte.

Ministerija teigia besiremianti ir Europos Komisijos rekomendacijomis, kuriose siūloma maksimali leistina alkoholio kiekio kraujyje riba nustatyta ne daugiau kaip 0,5 promilės, o kitiems eismo dalyviams – nepatyrusiems vairuotojams, dviračių transporto priemonių vairuotojams, didelių gabaritų transporto priemonių vairuotojams ir vežančiųjų pavojingus krovinius leistiną normą sumažinti iki 0,2 promilės arba nulio.

Mūsų šalyje šiuo metu nulio promilių taisyklė galioja pradedantiesiems vairuotojams, motociklininkams, taksi ir kai kurių kitų transporto priemonių vairuotojams. Šiuo reikalavimu  itin pasipiktinę motociklininkai, kurie jau kreipėsi į valdžios institucijas prašydami paaiškinti, kodėl vienos eismo dalyvių grupės išskiriamos iš kitų. Baikerių kongreso nariai teigia siekiantys, kad visiems vairuotojams galiotų arba visiško blaivumo – nulio promilių taisyklė, arba visiems leidžiama norma būtų tokia pati – 0,4 promilės. Motociklininkų bendruomenės atstovas Laurynas Baltrūnas stebėjosi, kad žmogus, kurio kraujyje nustatytas, pavyzdžiui, 0,38 promilių kiekis, gali sėsti prie automobilio vairo, tačiau tas pats asmuo jau nebegali vairuoti motociklo, nors jį vairuodamas jis gali padaryti mažiau žalos nei su automobiliu. Nulio promilių įstatymas šiuo metu galioja Bulgarijoje, Čekijoje, Slovakijoje ir Vengrijoje.

Prašo daugiau tyrimų

Gydytojas psichiatras Emilis Subata tvirtina, kad priėmus nulio promilių įstatymą galėjo nukentėti atsakingai vartojančios alkoholį visuomenės dalies interesai. "Priklausomybė nuo alkoholio labai panaši į antrojo tipo cukrinį diabetą. Negi sutiktumėte, kad, vykdant diabeto prevenciją, būtų uždrausti visi saldumynai?" – retoriškai klausė medikas.

Jis teigė, kad, prieš svarstant tokius įstatymus, reikėtų pirmiausia nustatyti, kiek žmonių atsakingai vartoja alkoholį. "Tokio įstatymo įtvirtinimas būtų reiškęs, kad dėl nedidelės dalies potencialių ligonių būtų nukentėjusi nemaža dalis visuomenės", – sakė E.Subata.

Lietuvoje nėra oficialios statistikos, tačiau manoma, kad priklausomybę nuo alkoholio mūsų šalyje turi kas dešimtas vyras ir kas penkiasdešimta moteris, todėl įstatymo pataisos būtų buvusios aktualios tik šiai visuomenės grupei. Mediko manymu, išvengti neblaivių asmenų sukeltų avarijų padėtų priverstinis priklausomų asmenų gydymas.

Įdomiai po VRM sprendimo atsisakyti nulio promilių įstatymo teikimo atrodo ir sveikatos apsaugos ministro Juro Požėlos siūlymas bausti su neblaiviu vairuotoju į vieną transporto priemonę sėdusius asmenis.

Artūro Pakėno komentaras

Didelio blogio nulio promilių įstatyme nemačiau. Nėra baisu vairuoti blaiviam, o blaivumas prie vairo negali būti pavojingas. Todėl bijoti jo nereikia. Priešingai – būtent leidimas vairuoti išgėrus kelia dviprasmiškų minčių. Nežinai, ką ir galvoti: tai kovojama su išgėrusiaisiais prie vairo, tai leidžiama važiuoti truputį išgėrus. Ko gero, yra tiesos, kad nedidelis kiekis alkoholio organizme nedaro didelio poveikio vairavimo kokybei. Bet visi žinome, kaip sunku tą ribą užfiksuoti, sunku pasakyti sau "gana". Ką daryti? Kaip kovoti su girtavimu prie vairo ir neskriausti vos išgėrusiųjų?

Pirmiausia, reikalingas švietimas. Reikia ilgalaikės švietimo programos, kurios tikslas būtų išaiškinti žalingą alkoholio poveikį organizmui. Eismo dalyviams turi būti aišku, koks alkoholio kiekis jau sukelia pokyčių, turinčių įtakos vairavimui, kiek išgėrus alkotesteriai jau rodys leistiną ribą. Dar vienas žingsnis, kurio turėtų imtis valdžios žmonės, – diferencijuoti nuobaudų griežtumą. Dabar už 0,4 promilės nėra jokios nuobaudos, o už 0,42 – jau teisių atėmimas ir piniginė bauda. Tai visai nelogiška. Riba tarp bausti ir nebausti labai jau maža. Turėtų būti tarpinis variantas, motyvuojantis visai nevartoti alkoholio vairuojant. Tarkime iki 0,2 promilių leidžiama vairuoti visiems, nuo 0,2 iki 0,4 – bauda ir paskaitų ciklas apie alkoholio žalą ir KET naujoves, o jau daugiau kaip 0,5 promilių (Europos Komisijos siūloma riba) – teisių atėmimas.

Galime pripažinti ar nepripažinti, kad reikia išskirti kai kurias eismo dalyvių grupes. Iš pirmo žvilgsnio atrodo logiška, kad nepatyrusiems vairuotojams nustatoma nulio promilių riba, tačiau visi suprantame, kad alkoholio poveikis labai individualus. Kažkam nuo taurės vyno jau sukasi galva, o kito asmens organizmas gal ir po kelių taurių išlieka gana blaivus.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų