Pereiti į pagrindinį turinį

Padangų keitimas: įmanoma ir patiems, bet venkime klaidų

2020-11-01 09:00
DMN inf.

Lapkričio 10-oji – diena, nuo kurios pagal Kelių eismo taisykles būtina pradėti eksploatuoti žiemines padangas. Nors prie servisų grūsties dar nėra, specialistai ragina padangų keitimo neatidėlioti paskutinei akimirkai, o tai atliekant patiems, nedaryti elementarių klaidų, galinčių gerokai patuštinti piniginę.

Ragina nedelsti

Nors kol kas orai dar lepina, žiema neišvengiamai įžengs į savo valdas. Serviso specialistai ir draudikai vienu balsu pataria šio darbo neatidėti paskutinei minutei. Juolab kad šiemet situaciją gali apsunkinti ne tik nenuspėjamai besikeičiantys orai, bet ir sunkiai prognozuojamas koronaviruso plitimo mastas. Pastarasis gali tiesiogiai paveikti tiek servisų darbo laiką, tiek žmonių galimybes juose apsilankyti.

Pagal Kelių eismo taisykles žiemines padangas būtina pradėti eksploatuoti nuo lapkričio 10 d. Draudimo bendrovės BTA Ekspertizių skyriaus vadovo Andriaus Žiukelio teigimu, paprastai žmonės šį darbą atidėlioja iki paskutinės akimirkos, tad lapkričio pradžioje servisuose nutįsta laukiančiųjų eilės.

"Rekomenduojame padangų keitimo nepalikti paskutinei akimirkai. Iš vienos pusės, orai gana greitai keičiasi, tad jei vieną dieną lauke +10 °C, tai nereiškia, kad kitą negali paspausti šaltukas, važiavimą vasarinėmis padangomis galintis paversti pavojingu iššūkiu. Be to, šiemet mūsų kasdienį gyvenimą koreguoja pandemija, kurios plitimas yra neprognozuojamas, tad, įvedus griežtesnius ribojimus, padangų keitimas gali pavirsti daug streso keliančia situacija", – tvirtino A.Žiukelis.

Rekomenduojame padangų keitimo nepalikti paskutinei akimirkai.

Nekeičia bijodami nusidėvėjimo

Pirmasis sniegas dažnai iškrinta dar rudenį, o net ir nedidelis jo kiekis ar arčiau nulio nukritusi oro temperatūra turi didelės įtakos vasarinių padangų savybėms.

Mūsų dienraščio kalbintas serviso "Pas Vilių" vadovas Algirdas Laurinaitis teigė, kad net nesant sniego, bet veikiant drėgmei ar šalnai, kartais vasarinės padangos tinkamai nebesukimba su asfaltu, slysta ir sukelia grėsmę eismo dalyvių saugumui. Nors šiuolaikinėse transporto priemonėse galinių ratų slydimą gali ištaisyti elektronika, bet, esant didesniam greičiui, ir tokia elektroninė pagalba gali nebepadėti.

Bene pagrindinis argumentas, dėl kurio vairuotojai neskuba keisti padangų, – per anksti pakeistos padangos greičiau nusidėvės.

Anot A.Žiukelio, žieminės padangos intensyviau pradeda dėvėtis esant skirtingai temperatūrai – gamintojai nurodo ir 7, 9 ar 12 laipsnių šilumos temperatūrą. Lapkričio mėnesį tokia temperatūra nesilaiko visą parą, o geriausiu atveju pakyla vos kelioms valandoms, dažniausiai vidurdienį. Rytais ir vakarais, kada yra įprastas daugelio automobilių judėjimo metas, temperatūra būna jau kur kas žemesnė, tad padangoms grėsmė nekyla.

Minimalus lengvųjų automobilių žieminių padangų protektoriaus gylis yra 3 mm (naujų padangų siekia 8–9 mm). Važinėjantys su mažesnio nei minimalus gylio padangomis rizikuoja ir tuo, kad jų automobiliams gali būti panaikinta privalomoji techninė apžiūra. Įvykus eismo įvykiui, jo kaltininkui gali tekti susimokėti – jei prie eismo įvykio prisidėjo netinkamos padangos, iš kaltininko gali būti išieškotas draudimo bendrovės nukentėjusiajam sumokėtos žalos dydis.

Būtinas ir suvedimas

Vis dėlto, anot specialistų, padangų nusidėvėjimą kur kas labiau nei oro temperatūra pagreitina netinkamas jų slėgis ar nesuderinta ratų geometrija. Todėl po kiekvieno ratų keitimo rekomenduojamas ne tik jų balansavimas, bet ir vadinamasis suvedimas. Deja, vairuotojai šią procedūrą dažnai linkę ignoruoti.

Pasak A.Žiukelio, keičiant padangas svarbu neignoruoti jau matomų ar numanomų jų nusidėvėjimo požymių. Priešingu atveju važinėti bus ne ką saugiau nei su vasarinėmis padangomis.

"Pagrindinis nusidėvėjimo požymis – sumažėjęs padangų protektoriaus gylis. Tačiau laikui bėgant padangose atsiranda ir kitokių trūkumų – gali suskeldėti jų guma, jos tampa guzuotos, būna nudėvėtos netolygiai. Pastebėjus tokius požymius, pasenusias padangas derėtų išvežti į didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelę, o automobilį apauti naujomis", – tvirtino draudimo ekspertas.

Anot jo, svarbu nepamiršti, kad kokybiškos turi būti visos keturios automobilio padangos. Dalis vairuotojų vis dar įpratę naujomis keisti tik labiausiai nusidėvėjusių padangų porą, tačiau toks variantas, pašnekovo nuomone, taip pat nėra saugus žiemą pasitaikančiomis ekstremaliomis vairavimo sąlygomis.

Taupyti galima, bet protingai

Serviso specialistas A.Laurinaitis mano kiek kitaip.

"Žinoma, geriausia, kai perkamos visos keturios naujos padangos, tačiau nieko baisaus, jei bus pakeistos tik dvi, bet su sąlyga, kad likusios dėvėtos padangos dar yra tinkamos eksploatuoti. Tokiu atveju negalima ant vienos ašies dėti skirtingo apavo – vieno naujo, kito dėvėto", – pabrėžė jis.

Žinoma, geriausia, kai perkamos visos keturios naujos padangos, tačiau nieko baisaus, jei bus pakeistos tik dvi, bet su sąlyga, kad likusios dėvėtos padangos dar yra tinkamos eksploatuoti.

Dažniausiai Lietuvoje automobiliai yra varomi viena ašimi, todėl varomosios ašies padangos dyla greičiau. Tad patartina kiekvieną sezoną jas sukeisti vietomis – buvusias ant varomosios ašies perdėti ant kitos.

Pasak A.Laurinaičio, nors jo atstovaujamas servisas labiau specializuojasi važiuoklės remonto ir jos detalių restauravimo srityje, užsukantys klientai neretai paprašo ir padangų keitimo paslaugos. Patyrę meistrai ne kartą susidūrė su situacijomis, kai vairuotojai bando patys pasikeisti padangas, tačiau, užuot sutaupę vieną kitą eurą, prisidaro nuostolių.

Žiniasklaidoje ne kartą minėtos tarp vairuotojų sklindančios anekdotinės istorijos, kai montuojant pačiam buvo sumaišytos vadinamųjų kryptinių padangų pusės, uždedant jas taip, kad jos sukosi į priešingą protektoriaus raštui pusę. Dėl to nukenčia gumų sukibimo savybės, jos ima skleisti papildomą garsą ir sparčiau dėvisi. Taip per sezoną ar kelis gali susidėvėti net brangiausias pirkinys. Tuomet skubama apkaltinti gumos kokybę, nors tinkamai sumontavus ji tarnautų be priekaištų. Tiesa, anot A.Laurinaičio, jam su tokiomis šiurkščiomis mūsų vairuotojų klaidomis susidurti neteko. Beje, anot specialistų, jei padangos ne kryptinės, o asimetrinės, jas galima keisti įvairiai, svarbu, kad jos būtų sumontuotos reikiama puse į išorę.

Jei keičiatės patys

Norint pasikeisti padangas, vien jų nepakaks. Būtina ir minimali įranga: stabilus kėliklis ir du raktai – dinamometrinis ir kryžminis. Vieta, kurioje bus keičiami ratai, neturėtų būti tiesiog bet koks kelias. Šiam darbui atlikti būtinas tvirtas ir lygus pagrindas. Prieš pakeliant automobilį, privalu užtikrinti, kad jis nenuriedėtų. Taigi reikia įjungti pirmą pavarą ir rankinį stabdį. Mašinai pakelti geriau būtų nenaudoti kėliklio iš standartinio automobilių įrankių rinkinio, nes toks kėliklis gali būti nestabilus ir linkęs pasvyruoti. Geresnis pasirinkimas yra nebrangus manevrinis kėliklis su ratukais, kainuojantis maždaug nuo 25 eurų, kurį galima įsigyti specializuotoje automobilių reikmenų parduotuvėje. Ratų varžtus geriausia priveržti dinamometriniu raktu. Nepamirškite patikrinti, ar tvirtai laikosi ratų varžtai, tą patį padarykite ir po tam tikros apkrovos, pavyzdžiui, nuvažiavus apie 50 km.

Kokias bėdas atskleidžia padangų nusidėvėjimas?

• Jei padangos susidėvėjusios centrinėje dalyje – padangose ilgesnį laiką buvo per didelis slėgis, ratlankiai nesuderinti su padangomis, padangos ilgai nebuvo keistos.

• Protektoriaus galai (padangos šonai) nusidėvėję labiau nei centras – per mažas slėgis, dideliu greičiu atliekami posūkiai, ratlankiai nesuderinti su padangomis, padangos ilgai nebuvo keistos.

• Greitai nudyla viena padangos pusė – netinkamai sulyginti ratai, geometrijos ir balansavimo problemos, padangos ilgai nebuvo keistos.

• Greitai nusidėvi viena ar kelios protektoriaus vietos – bloga jungčių ar pakabos būklė, blogai subalansuoti ratai, per staigus įsibėgėjimas ar stabdymas, per mažas slėgis.

• Įstrižas protektoriaus nusidėvėjimas – netinkamai sulyginti ratai, geometrijos ar balansavimo problemos, per mažas slėgis, padangos ilgai nebuvo keistos.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų