- Lukas Blekaitis, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kol Europos Sąjunga (ES) ateityje planuoja iš viso uždrausti pardavinėti dyzelinius automobilius, pasaulio rinkoje kyla elektromobilių bumas. Deja, Lietuvoje yra registruota vos 1 tūkst. elektromobilių, o jų plėtra nuo ES atsilieka dešimtimis kartų, teigė Lietuvos elektromobilių asociacijos valdybos pirmininkas ir „Elinta Motors“ direktorius Laurynas Jokužis.
Pasaulio rinkoje jau yra 5,4 mln. elektromobilių, o per šiuos metus tikimasi parduoti dar 2,1 mln. Vien Kinijoje per pirmą šių metų pusmetį parduota daugiau elektromobilių nei Japonijoje, Europoje ir Jungtinėse Valstijose kartu sudėjus. „Bloomberg“ prognozėmis, iki 2040 m. pasaulyje jau bus 266 mln. elektromobilių.
Tačiau Lietuvoje vaizdai kiek kitokie. 2017 m. Lietuvoje buvo įregistruoti vos 600 elektromobilių. L. Jokužis Eltai teigė, kad iki šių metų pabaigos Lietuvoje jau riedės 1,1-1,2 tūkst. elektromobilių, o šiandien jų yra apie 1 tūkst.
„Tas skaičius didėja, tačiau mes esame apie 10 kartų atsilikę nuo Europos vidurkio. Nekalbu net apie Norvegiją, iki jos atsilikimas siektų gal net 50 kartų. Jeigu Lietuva pasiektų Europos vidurkį, tai čia turėtų važinėti 17 tūkst. elektromobilių.
Kai elektromobilį bus pigiau eksploatuoti, tada žmonės juos ir pirks. Jeigu elektromobilis išeina brangiau, pirks dyzelį, nes su juo pigiau važiuoti. Viskas labai paprasta. Infrastruktūra atsiras. Reikės, ji bus apmokama valstybės, reikės, verslas įrengs. Labai gerai subsidija iš valstybės, bet ji neduoda to, kad žmogui būtų pigiau važiuoti. Jeigu žmogus matys, kad su elektromobiliu pigiau važiuoti, jis sugalvos, ir kaip tą automobilį pasikrauti. Esmė yra kaina“, – kalbėjo L. Jokužis.
Pasak L. Jokužio, dažniausias klausimas, kurį tenka išgirsti iš perkančiųjų elektromobilį, – kada baigsis akumuliatoriaus tarnavimo laikas?
„Naujos kartos akumuliatoriai laiko 2 tūkst. įkrovimo-iškrovimo ciklų. Po jų baterija praranda 30 proc. akumuliatoriaus talpos, dėl ko nuvažiuos vos 20 proc. mažesnį atstumą. Tačiau elektromobilis veikia trigubai efektyviau nei vidaus degimo variklis, o jį įkrauti galima kone bet kur. Kotedžuose ar name iš viso jokios problemos nėra. Daugiabutyje šiokia tokia problema yra, bet ji – išsprendžiama. Bet kokį automobilį galima pakrauti namie iš paprastos rozetės, net ir „Tesla“, tik tai užtruks apie 60 valandų, todėl galingesniems automobiliams rekomenduojama įsigyti pakrovimo stotelę“, – sakė L. Jokužis.
Bendrovės „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) Tinklų plėtros skyriaus vadovas Donatas Kiltinavičius teigė, kad kiekvienas elektromobilio savininkas, turėdamas pakankamai pinigų, galėtų leisti sau įsirengti stoteles ten, kur jiems yra patogu.
Gyvenantiems nuosavuose namuose, kotedžuose ar daugiabučiuose su garažu už stotelę teks pakloti nuo 615 eurų už 1 kW elektros galios. Stovėjimo aikštelėms po atviru dangumi, prekybos ir pramogų centrams, nekilnojamojo turto vystytojams tai kainuotų dar brangiau – nuo 2 850 eurų už 1 kW elektros galios. ESO šiuo metu Lietuvoje yra pajungę daugiau kaip 50 įkrovimo stotelių.
Pasak Susisiekimo ministerijos, iki 2022 m. planuojama įrengti ne mažiau kaip 28 elektromobilių didelės galios įkrovos prieigas prie pagrindinių šalies kelių. Taip pat ne mažiau 100 stotelių iki 2020 m. bus įrengta kurortuose, miestuose ir jų priemiesčiuose, kur gyvena daugiau kaip 25 tūkst. gyventojų. Šiomis stotelėmis penkerius metus bus galima naudotis nemokamai. Be to, jas visas planuojama sujungti į bendrą sistemą ir skelbti informaciją apie stotelių vietą ir užimtumą.
Vis dėlto L. Jokužis mano, kad, kol ši infrastruktūra bus įgyvendinta, ji bus pasenusi ir jomis niekas nesinaudos.
„Tas projektas buvo pradėtas 2014 m., kai greitojo įkrovimo stotelių galia buvo 50 kW. Dabar greitojo įkrovimo stotelės turi bent 150 kW. Važiuojant su „Tesla“ net neapsimokės joje sustoti, nes teks 2 valandas krautis. Tiek stotelių tikrai neužtenka, ir ta infrastruktūra bus šiek tiek pasenusi, nes šie procesai vyksta per lėtai“, – nuogąstavo L. Jokužis.
ELTA primena, kad rugsėjį paskelbta, jog susisiekimo ministro Roko Masiulio įsakymu keturioms savivaldybėms v Jonavai, Klaipėdai, Neringai ir Panevėžiui – skirta Europos regioninės plėtros fondo investicijų elektromobilių įkrovimo prieigoms įrengti, iš viso 281,6 tūkst. eurų. Tai pirmosios šalies savivaldybės, jau pradedančios įgyvendinti savo parengtus darnaus judumo mieste planus.
„Europos Sąjungos investicijos paskatins didelį pokytį Lietuvos miestų susisiekimo sistemoje – žmonėms bus sudarytos palankios sąlygos naudotis netaršiomis transporto priemonėmis, suteikiama pirmenybė jomis dalyvaujant miesto eisme. Be to, pasirinkusieji elektromobilį galės keliauti pigiau – visose ES lėšomis įrengiamose įkrovimo prieigose penkerius metus elektromobilius bus galima įkrauti nemokamai“, – sako susisiekimo ministras R. Masiulis.
Panaudojant skirtas ES lėšas, šiose savivaldybėse 2019-2020 m. iš viso bus įrengta 11 elektromobilių įkrovimo stotelių, kiekvienoje po 2 įkrovimo prieigas. Jos numatomos centrinėse miestų vietose, prie prekybos ir pramogų objektų. Jonava, Klaipėda ir Panevėžys įrengs po 3 elektromobilių įkrovimo stoteles, Neringos savivaldybė – 2.
Pasinaudoti ES investicijomis elektromobilių įkrovimo prieigoms įrengti iš viso planuoja 17 Lietuvos savivaldybių. Šiam tikslui numatoma skirti 1,44 mln. eurų Europos regioninės plėtros fondo lėšų. Daugelis savivaldybių elektromobilių įkrovimo prieigas yra numačiusios savo parengtuose ar rengiamuose darnaus judumo mieste planuose.
Lietuvoje daugėja galimybių įkrauti elektromobilius ir prie didžiausių šalies magistralių. Šiuo metu prie magistralių A1 Vilnius-Kaunas-Klaipėda, A2 Vilnius-Panevėžys ir kitų valstybinės reikšmės kelių veikia 17 viešųjų didelės galios elektromobilių įkrovimo stotelių, o iki metų pabaigos planuojama įrengti dar 9.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Į gatves išriedėjo sunkvežimiai be vairuotojų: ar saugu?4
Be vairuotojo keliais važinės jau ir sunkvežimiai, bent jau Amerikos Teksaso valstijoje. Taip tikimasi išspręsti tolimųjų reisų vairuotojų trūkumą. Viliamasi, kad per ateinančius ketverius metus Jungtinių Valstijų keliuose riedės tūkstan...
-
Pusė autoservisų Lietuvoje – vis dar nelegalūs: kaip neatiduoti automobilio į blogas rankas?15
Apie tai, kokiame servise tvarkyti automobilį, kad įmonė tikrai būtų tvarkinga bei kur dėti nebenaudojamą automobilį, LNK žurnalistas kalbėjosi su aplinkos Apsaugos instituto direktoriumi Alfredu Skinuliu. ...
-
Nori daugiau tvarkos: nuomojami paspirtukai Kaune bet kur nesimėtys?16
Jau ne pirmą sezoną Kaune galima pasinaudoti nuomojamų elektrinių paspirtukų paslauga, tačiau mieste juos būdavo galima palikti bet kur. Ant takų ar šalikelėse numesti paspirtukai kėlė netvarką. Dabar planuojama įrengti specialias vietas, k...
-
Didinamas eismo saugumas ties IX fortu: keisis eismo organizavimas6
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ informuoja, kad artimiausiu metu Kaune, kelyje ties IX fortu, bus atlikti eismo organizavimo pakeitimai. Siekiant šioje vietoje padidinti eismo saugumą ir sumažinti pavojingų situacijų kelyje skaičių, na...
-
Kauno bandymas suvaldyti sukčiaujančius vairuotojus baigėsi nesėkme: kas bus toliau?22
Kauno bandymas suvaldyti elektromobilių vairuotojus, kad šie nesukčiautų, baigėsi nesėkme, tad šią savaitę apmokestintos visos iki šiol buvusios nemokamos elektromobilių įkrovimo stotelės. Miestas sutaupys dešimtis tūksta...
-
Nusprendė sudrausminti triukšmadarius: už garso viršijimą – techninės apžiūros anuliavimas?15
Alytuje garsiai varikliai griaudžia ne tik dieną, bet ir naktimis, todėl pareigūnai ėmėsi drausminimo priemonių – garso matuoklių. ...
-
Rygos automobilių muziejuje naujas eksponatas – perpjautas, bet važiuojantis
Rygos automobilių muziejus pasipildė neįprastu eksponatu – per pusę perpjautu antros kartos „Nissan Leaf“ elektromobiliu. Ką apynaujis, 2018 m. pagamintas automobilis veikia senovinių, klasikinių ir istorinę reikšmę turinči...
-
Švaresnio transporto link: Lietuva turi didelių rezervų1
ES valstybėms ieškant kelių, kaip sparčiai sumažinti transporto taršą, Lietuvos specialistai beda pirštu į žemai kabantį vaisių, kurį nuraškius vienu judesiu galima pasiekti bent dalį norimų rezultatų. ...
-
Kauniečio svajonė – vairuoti skandalingą „Tesla“ šedevrą23
Elektrinis monstras, turėjęs tapti „Tesla“ koncerno kūrybos viršūne, sulaukia vis daugiau apkalbų ir kritikos. Tačiau net ir kandžiausi atsiliepimai nemažina ažiotažo dėl pirmojo elektrinio sportinio visureigio „Cybertruck&l...
-
Palangoje – pokyčiai dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą3
Ketvirtadienį Palangos savivaldybės taryba apsisprendė dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą nustatytose apmokestinamose kurorto vietose pokyčių. Jie priimti Palangos rinkliavų centro siūlymu. ...