Kompiuterinė techninių apžiūrų sistemos revoliucija bejėgė prieš sąmoningai rizikuojančius vairuotojus, kurie su techniškai netvarkingomis transporto priemonėmis kasdien važinėja šalies keliuose.
Kontrolės spragos
Prieš metus į vieną tinklą sujungus visų šalies techninės apžiūros centrų, Valstybinės kelių transporto inspekcijos, draudikų biuro, "Regitros" ir policijos duomenų bazes, buvo viliamasi, kad keliais zujantys "ratuoti lavonai" taps istorija, tačiau ne visi optimistiniai lūkesčiai pasitvirtino.
Dalis Techninės apžiūros informacinės sistemos (TAIS) programos architektų sumanymų iš tiesų veikia. Per technines apžiūras (TA) sumažėjo žmogiškojo faktoriaus vaidmuo, nes kai kurios automobilio sistemos patikrinamos automatiškai – duomenys apie stabdžių ir žibintų būklę, dujų analizatorių ir dūmomačių parodymai keliauja tiesiai į centrinę duomenų bazę.
Neseniai pritarta tvarkai, kad baudų už Kelių eismo taisyklių pažeidimus nesumokėję veikėjai negalėtų nei registruoti automobilių, nei atlikti privalomosios techninės apžiūros. TA kontrolierių "palaiminimo" neįmanoma gauti ir tada, jei patikrai atvairuota mašina nėra apdrausta privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu.
Statistika ir kai kurie įrašai eismo įvykių suvestinėse rodo, kad visų problemų išspręsti nepavyko. Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos "Transeksta" direktoriaus Gintauto Šlėderio teigimu, be TA centrų ekspertų įvertinimo Lietuvos keliais važinėja maždaug 80 tūkst. arba kas dešimtas automobilis. Kai kurios apverktinos techninės būklės mašinos be TA patikros važinėja net po 4–5 metus.
Nauji policininkų įrankiai
Kelių policijos pareigūnai pastaraisiais metais įsigijo automobilių, aprūpintų įranga, leidžiančia susisiekti su bendra duomenų baze, ir gauti informaciją apie dėmesio centre atsidūrusią mašiną.
"Deja, kelių policijos patrulinių automobilių kompiuteriuose iki šiol nebuvo duomenų bazės, pagal kurią galima nustatyti transporto priemonę, kurios pasibaigęs techninės apžiūros terminas. Tokius pažeidimus pareigūnai galėjo nustatyti tik sustabdę automobilį ir patikrinę vairuotojo pateiktus dokumentus. Į šią problemą atkreipus dėmesį, buvo nutarta patobulinti programos modulį. Jis kas rytą iš bendros techninės apžiūros duomenų bazės atrinks transporto priemones, kurių pasibaigęs techninės apžiūros terminas, ir tuos duomenis automatiškai persiųs kelių policijai. Kiekvieną dieną išvykstančių patruliuoti pareigūnų automobilių kompiuterinė įranga bus papildyta naujais duomenimis apie transporto priemones, neturinčias galiojančių techninės apžiūros dokumentų", – aiškina asociacijos "Transeksta" direktoriaus pavaduotojas Audrius Glėbus.
Eismo priežiūros tarnybos komisaras Jaunius Malinauskas, komentuodamas šiuos dalykus, patvirtino, kad patruliai eksploatuoja dvi dešimtis mašinų, turinčių automobilių numerius skenuojančią įrangą.
"Žinoma, techninės apžiūros ar civilinės atsakomybės draudimo poliso neturinčių vairuotojų persekiojimas nėra pagrindinė patrulių funkcija. Mums labiau rūpi, kad techniškai netvarkingi automobiliai nevažinėtų Tačiau vėlgi – daugeliu atvejų tam reikia specialios patikros įrangos. Mes jos neturime, todėl daugiau dėmesio techniniams dalykams skiriame per bendras akcijas", – pripažino J.Malinauskas.
Draudimo rėtis
Kalbinti saugaus eismo specialistai ginčytinomis vadina teisės aktų nuostatas, užkertančias kelią neapdraustiems automobiliams atlikti techninę apžiūrą, tačiau niekas nesutrukdys gauti draudimo polisą ir elementarių techninių reikalavimų neatitinkančių automobilių vairuotojams.
"Bet kuris eismo įvykis gali tapti tikra katastrofa, jei avarija bus padaryta techniškai netvarkingu automobiliu. Tam tikrais atvejais draudikai gali atsisakyti kompensuoti nuostolius, – aiškino draudimo brokerių bendrovės RDD ekspertas Laimonas Orvydas. – Žinoma, visais atvejais analizuojama konkreti situacija ir vadovaujamasi protingumo kriterijais. Jei tiriant incidentą paaiškės, kad jam įtakos galėjo turėti netvarkinga stabdžių sistema, jei pakabos ar vairo mechanizmo "sveikata" trukdė suvaldyti mašiną ir todėl ji nulėkusi nuo kelio ką nors sudaužė, neabejoju, kad draudikai atsisakys mokėti išmokas ar smarkiai jas sumažins."
Transporto priemonių draudikų biuro direktorius Algimantas Križinauskas teigė, kad sulaukti panašių problemų rizikuoja ir tie automobilininkai, kurie važinėja neturėdami galiojančio civilinės atsakomybės draudimo poliso.
"Mūsų skaičiavimais, apie 150–200 tūkst. automobilininkų važinėja be civilinės atsakomybės draudimo. Viena vertus, kiekviena akistata su policijos pareigūnais vien dėl šios priežasties turėtų baigtis 100 litų bauda. Tačiau sukėlęs avariją toks žmogus neabejotinai sulauks ieškinio regreso tvarka", – pastebėjo A.Križinauskas.
(Ne)laimės paieškos
Asociacijos "Transeksta" vadovai atkreipė dėmesį į dar porą problemų, susijusių su šalies keliais zujančių automobilių technine būkle.
Jų teigimu, pastaruoju metu padaugėjo bandymų techniškai netvarkingas mašinas legalizuoti, nepašalinus defektų arba išvengti kelių policininkų dėmesio, prie valstybinių numerių klijuojant suklastotus TA lipdukus.
Specialistai beveik kiekvieną savaitę fiksuoja atvejus, kai vienas ir tas pats automobilis aplanko keletą skirtinguose miestuose esančių TA centrų. Juose fiksuojami tie patys trūkumai.
"Susidaro įspūdis, kad žmonės ieško silpnos grandies, kur jo mašinos gedimai būtų nepastebėti ar kontrolierių, kurie sutiktų tų gedimų nepastebėti. Tokius save ir kitus apgauti mėginančius automobilininkus galima tik užjausti. Automatiškai į bendrą informacinę sistemą patenka ne tik dalis svarbiausių tikrinamo automobilio parametrų, bet ir pats faktas apie vizitą į TA centrą, – teigė G.Šlėderis. – Suvedus mašinos duomenis į kompiuterį, kontrolieriui pateikiama informacija, kas, kur ir kada automobilį tikrino, kokie trūkumai buvo užfiksuoti. Jei žmogus dar kartą šturmuoja TA centrą neišsprendęs šių problemų – jis tiesiog veltui išleidžia pinigus."
Bando gudrauti
Ekspertai pastebi, kad dalis vairuotojų gudrauja, kai kontrolierių užfiksuoti trūkumai nepriskiriami kategorijai, kai apskritai draudžiama automobilį eksploatuoti. Kai kurie veikėjai tokiais automobiliais nuvažiuoja po kelis šimtus ar tūkstantį kilometrų.
19 metų "Volkswagen LT" automobiliu vairuotojas per mėnesį apsilankė penkiuose skirtinguose TA centruose. Pirmą kartą buvo rasta 15 didelių trūkumų, per antrąą vizitą – 9, treči – 8, ketvirtą – 6. Ir penktą kartą pasirodė, kad šio automobilio stabdymo efektyvumas bei galinės pakabos būklė neatsitinka reikalavimų. Per mėnesį eksperimentų šiuo automobiliu buvo nuvažiuota 1148 km.
Panašiai elgėsi "Mercedes Benz" vairuotojas, skirtingus TA centrus atakavęs 3 kartus ir su dideliais gedimais nuvažiavęs 440 km.
Kitas pavyzdys – "Fiat Ducato" vairuotojas per 20 dienų gauti TA pažymą nesėkmingai bandė keturis kartus. Pirmą kartą Vilniaus TAC kontrolieriai rado 16 trūkumų, o ketvirtą – 5. Per tą laiką automobilis nuvažiavo 993 km. Tokių pavyzdžių – gausybė.
Nulėkė nuo kelio
Žiniasklaidoje neseniai buvo aprašytas atvejis, kai šeimos išvyka vos nesibaigė tragedija. Jauna kretingiškių pora su trejų metų neturinčiu vaiku Klaipėdos rajone važiuodami automobiliu "Volkswagen Transporter" įlėkė į upę ir tik per laimingą atsitiktinumą liko gyvi – žmonės suspėjo išlysti pro langą ant mikroautobuso stogo, o nuo jo pasiekti krantą prieš mašinai dingstant po vandeniu.
Apie tikslias avarijos priežastis pranešta nebuvo, tačiau galima neabejoti, kad jos netradicinės: vairuotojas buvo blaivus, o leistinas greitis, atrodo, nebuvo viršytas. Tikėtina, kad avariją lėmė techninė mikroautobuso būklė – 18 metų senumo mašinos vizitą į TA centrą šeimininkas pradelsė beveik devynis mėnesius. Specialistų teigimu, tai tikrai daug, nes tokių metų automobilis geras būna maždaug pusmetį po remonto.
Naujausi komentarai