Lietuvos ir Latvijos sporto meistrui, 2009 m. mūsų šalies ralio čempionui Ramūnui Čapkauskui neimponuoja prabangusis "Ferrari".
Jei galėtų nevaržyti savęs, jis išsirinktų kokį nors sportinio lenktynininio automobilio prototipą.
Rengiasi iš anksto
25 metus nuo kartingų iki ralio įvairiose varžybose lenktyniaujantis 33-ejų vyras miesto gatvėse bene dažniausiai važinėja 2006 m. "Mitsubishi Lancer Evoliution VIII".
"Bent savaitę prieš kiekvienas varžybas stengiuosi įprasti prie lenktynių aplinkos", – apie savo "Mitsubishi Evo" kalba Ramūnas.
Čempiono vairuojama "Mitsubishi" – 275 AG, o sūkio momentas 370 niutonmetrų, 4 cilindrų variklis yra 2 l darbinio tūrio.
"Iš šio automobilio išgaunama maksimali jėga priverčia išnaudoti daugiau benzino, – apie galingą, keturiais ratais varomą ir mieste 15 l/km benzino sunaudojantį automobilį kalba Ramūnas. Jis primena, kad iš "Mitsubishi Evoliution" gaminami raliui skirti automobiliai: "Yra RS serija – bazinis modelis, neturintis magnetolų, įprastų sėdynių, kondicionieriaus."
Pareikalavo investicijų
"Už tiek, kiek investavau į savo "Mitsubishi", galėčiau nusipirkti prabangų automobilį. Jame sureguliuotas aktyvus centras, galinė blokuotė, pakeisti originalūs stabdžiai, amortizatoriai, kurie tinka sportiniam automobiliui, nes mėgstu 15 colių padangas, kuriomis patogu važinėtis žvyru", – pasakojo R.Čapkauskas.
Ralio meistro automobilyje "Mitsubishi EVO VIII" jau buvo integruota naujovė – aktyvus centras tarp ašių: slystant automobiliui kompiuterio valdoma centrinė blokuotė paskirsto jėgą tarp keturių varančiųjų ratų, todėl ir ties posūkiu galima važiuoti pakankamai dideliu greičiu.
"Keturis varančiuosius ratus turi ir "Mercedes", ir BMW, ir "Audi" lengvieji automobiliai, tačiau dažniausiai juose būna vienas priekinis ir vienas galinis varantieji ratai, kai važiuojant ne itin dideliu greičiu susijungia tiltai, – aiškino profesionalas. – Tačiau iš lengvųjų automobilių keturi varantieji ratai maksimaliai panaudojami "Mitsubishi" ir "Subaru".
Reikia žinoti galimybes
"Žmona kelis kartus bandė važiuoti, bet jai ši mašina – per aštri", – nusijuokia Ramūnas. – Jame sportinė sankaba, itin jautriai į paspaudimą reaguojantis greičio pedalas."
R.Čapkausko "Mitsubishi Evoliution VIII" gali išvystyti 260 km/val. greitį, tačiau to jam nereikia.
"Visi automobiliai turi optimalią greičio ribą, kurią, jei nori jaustis stabiliai, rekomenduojama išlaikyti, – aiškino profesionalas. – Zaporožietis – 70 km/val., mano "Mitsubishi" – 150 km/val. Todėl minant greičio pedalą reikia žinoti ribas."
Ramūnas nekart matė, kai jauni vairuotojai, nusipirkę "Mitsubishi Lancer", "Subaru Impreza" ar kitus greitus ir naujus automobilius, važiuoja pernelyg greitai: "Jie patogiai įsitaiso, vairuoja viena ranka, bet nesupranta, kad ir šiuolaikinių automobilių su integruotomis naujovėmis galima nesuvaldyti važiuojant itin dideliu greičiu. Juolab daug lemia kelio danga, padangos, praktika."
Gatvėse – pavojingiau
"Mūsų keliuose yra kelis kartus pavojingiau nei lenktynėse, – neironizuoja R.Čapkauskas. – Nes kiekvienas vairuotojas – potencialus ir neprognozuojamas pavojus, o dabar keliuose – daugybė automobilių."
Lenktynėse, argumentus dėsto R.Čapkauskas, mašina turi specialią konstrukciją – karkasą, vairuotojas sėdi specialioje kėdėje ir dengiamas iš šonų, yra šešių taškų, kurių vienas – tarp kojų, saugos diržai, šalmas, speciali kaklą nuo lūžių sauganti sistema.
"Taip, lenktynėse kitas greitis, tačiau keliuose žmonės žūva dažniau ir kvailiau", – neabejoja ralio meistras.
Gatvėse jis važiuoja ramiai, padidina greitį tik įsitikinęs, kad kitam vairuotojui nesukels diskomforto: "Gatvėje privalai apskaičiuoti kelis ėjimus į priekį, bet neimprovizuoti."
Adrenalino dozė Jaltoje
"Jaunimas gerai išmano techniką, domisi naujausiais modeliais, – pripažįsta lenktynininkas. – Todėl gatvėje itin retai provokuoja lenktyniauti. Kartą automobilio "Audi" vairuotojas, privažiavęs prie Kauno "Akropolio", provokavo lenktyniauti. Tačiau jo mašinoje buvo įdėtas galingas S1 variklis. Tuščioje gatvėje pavažiavome beveik lygiai."
Dažniausiai ramiai gatvėse važinėjantis vyras išsilieja per lenktynes, nors kartais patenka į pavojingas situacijas. Kokia buvo pavojingiausia?
R.Čapkauskas jų neišskiria, tačiau turbūt niekada nepamirš, kai Jaltoje, važiuodamas Alpetri kalnų serpantinu, staiga prieš akis išvydo du lenktyniaujančius automobilius.
Patyręs vairuotojas apsisprendė per akimirką: paspaudė stabdžių pedalą, staigiai apsisuko ir spėjo nuvažiuoti: "Kita išeitis tebuvo pastatyti automobilį šonu ir laukti smūgio".
Į juodą katę sureaguoja
"VW Golf", – šypsosi lenktynininkas, prisiminęs pirmąjį savo automobilį. – Man buvo 17 metų, pirkau jį Aleksoto turguje. Tuomet gatvėse dar važinėjo daug "žiguliukų". Ilgai jį remontavau, gražinau, virinau, nes atrodė, kad "pirmas golfas" – visam gyvenimui."
Ramūnas purto galvą, paklaustas, ar ralio čempionas turi svajonių automobilį? Ne. Po to plačiai nusišypso: "Ir tikrai tai nėra "Ferrari", kurio vardas pernelyg išpūstas. Jei pinigai neturėtų įtakos ir nevaržytų, tai būtų koks nors sportinis lenktyninis automobilio prototipas. Yra labai daug mums mažai žinomų vardų."
Turbūt patyręs profesionalas, besirengdamas lenktynėms, netiki prietarais?
R.Čapkauskas purto galvą, o po to šyptelėja: "Ne, nes jie niekada nepasitvirtina. Tiesa, kelią perbėgus juodai katei, vis dar nusispjaunu."
Ramūno Čapkausko patarimai
Viena pagrindinių taisyklių – laikytis saugaus greičio ir žinoti apie savo automobilio galimybes.
Vairavimo mokyklose pernelyg mažai dėmesio skiriama praktiniam važiavimui. Užsienyje privalomi bandymai stabdant su ABS, Briedžio testas, kai važiuojama su kliūtimis, šoninis slydimas.
"Retas vairuotojas pabando pavažinėti ant ledo, slidžioje vietoje, – teigė R.Čapkauskas. – Dabar praktika dažniausiai įgyjama kelyje ir skausmingai. Realioje situacijoje žmonės sutrinka, spaudžia greičio pedalą arba stabdo."
Įprastinė situacija. Suskamba mobiliojo ryšio telefonas: ieškodama jo ant kitos sėdynės padėtoje rankinėje moteris pasilenkia į dešinę. Instinktyviai vairą pasuka į dešinę pusę ir netyčia užvažiuoja ant kelkraščio. Išsigandusi vairą staigiai pasuka į kairę ir išprovokuoja slydimą. Nežino, ką daryti, todėl smarkiai vairą suka į dešinę ir išprovokuoja antrą slydimą, kuris neretai baigiasi įvažiavimu į griovį.
"O šioje situacijoje tereikia švelniai atsukti vairą atgal, pastabdyti ir važiuoti pirmyn, – aiškina R.Čapkauskas. – Ypač atidiems reikia būti per pirmąsias šalnas. Važiuojant 40 km/val. pastabdyti, įsitikinti, kokia kelio danga, ar asfaltas šlapias, ar slidus."
Naujausi komentarai