Pereiti į pagrindinį turinį

Vairuotojai, atsargiai! Vaistai nuo peršalimo

2012-04-11 17:38
Vairuotojai, atsargiai! Vaistai nuo peršalimo
Vairuotojai, atsargiai! Vaistai nuo peršalimo / Shutterstock nuotr.

Pavasarį ar rudenį užklumpančios peršalimo ligos dažniausiai gydomos nereceptiniais vaistais. Deja, ne kiekvienas vaistas yra toks nekaltas – kai kurių sukeltas poveikis vairuotojams tam tikrais atvejais gali prilygti ir sunkiam girtumo laipsniui.

Kelia pavojų

Varvanti nosis, perštinti gerklė ir skaudančios akys – dėl to ne tik šaltuoju metų laiku, bet ir vasarą tenka skubėti į vaistinę pirkti vaistų. Šis verslas klesti visame pasaulyje. Vien Vokietijoje tokiems vaistams per metus išleidžiama apie 3,5 mlrd. eurų.

Kai kurie iš šių vaistų gali kelti pavojų automobilininkams. Išgėrus jų ir sėdus prie vairo, iškyla pavojus padaryti avariją. Ypač daug problemų kelia kelių vaistų derinys, savo sudėtyje turintis skirtingas veikliąsias medžiagas. Dažniausiai pasitaikantis tokių vaistų šalutinis poveikis – nuovargis ar kraujotakos sutrikimai.

Visame pasaulyje pripažįstamo Vokiečių automobilininkų klubo (ADAC) ekspertai nustatė, kad tam tikrais atvejais tokių vaistų poveikis gali prilygti sunkiam girtumo laipsniui. ADAC taip pat įspėja, kad maždaug vienas iš keturių nelaimingų atsitikimų, tiesiogiai arba netiesiogiai yra susijęs su tabletėmis, kapsulėmis, lašais ar tirpalu nuo peršalimo.

Vartoja nepasikonsultavę

Didžiausias pavojus kyla vartojant vaistus nuo peršalimo savarankiškai, nepasikonsultavus su vaistininku ar gydytoju. Vairuotojai, kurie reguliariai vartoja tokius vaistus nuo peršalimo, dažniausiai nieko nežino apie daugelio sudedamųjų dalių suderinamumą. Medikai įspėja, kad klastinga sąveika gali atsirasti ir sumaišius kelių rūšių vaistus. ADAC ataskaitoje konstatuojama, kad "gebėjimas reaguoti tokiu atveju gali būti sumažėjęs iki tokio laipsnio, kad kitame posūkyje vairuotojas gali nuvažiuoti tiesiai“.

ADAC, nenorėdamas menkinti gamintojų reputacijos, savo ataskaitoje paskelbė tik sąrašą vaistų sudedamųjų dalių, kurios gali turėti poveikį vairuotojams. Pavyzdžiui, dekstrometorfanas, difenhidraminas arba doksilaminas yra vertinamas balų sistemoje nuo „silpnas“ iki „žymus poveikis“.

Pateikti daugiau lengvai suprantamos informacijos vartotojui ant vaisto pakuotės būtų išmintingas žingsnis – dabar pagal Europos Sąjungos įstatymus bet koks farmacijos gamintojas privalo informuoti apie savo gaminamų produktų poveikį vairuojant, tačiau ši informacija pateikiama smulkiu šriftu vaisto aprašo lapelyje, kurį ne kiekvienas vairuotojas turi laiko skaityti.

Didelės bausmės

Tiek ADAC, tiek ES mokslininkai siūlo sukurti sistemą, kuri vairuotojams taps lengvai suprantama. Planuojama, kad tokie vaistai galėtų būti žymimi trikampiu avariniu ženklo simboliu, kurį kiekvienas vairuotojas privalo turėti bagažinėje.

Tarp 20 geriausiai parduodamų šios rūšies vaistų Vokietijoje 7 turi įspėjimus savo apraše – jų gamintojai nepataria jų vartoti vairuojant. Tai apima ir Lietuvoje parduodamus „Grippostad C“ nuo galvos ir kūno skausmo, „Bayer“ vaistus „Aspirin Complex“, kurių sudėtyje yra veikliosios medžiagos efedrino. Jis turi stimuliuojamąjį poveikį, tačiau sunkiais atvejais taip pat gali sukelti haliucinacijas ir sumišimą. Nosies lašų ir nosies purškalai po ilgesnio naudojimo ar didesnės dozės gali turėti įtakos širdies ir kraujotakos funkcijoms.

Kol kas ES erdvėje nėra jokio įstatymo, kuris draustų ar kaip nors kitaip ribotų tokių vaistų vartojimą. Nepaisant to, atsakomybę už sukeltą avariją turi prisiimti vairuotojas.

Visoje ES galioja panašios bausmės – vairuotojams, apsvaigusiems nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų, skiriama panaši bausmė, kaip ir esant vidutiniam ar sunkiam girtumo laipsniui.

Lietuvoje vairuotojams tai gali kainuoti 3000 litų, iki 3 metų be teisės vairuoti ir 30 parų arešto. Įvykus skaudžiai avarijai, teisinė atsakomybė dar padidėja.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų