Parodoje (virtuali versija pristatoma muziejaus puslapyje: http://www.jmuseum.lt/lt/virtualios-parodos/) eksponuojami muziejaus rinkinyje saugomų Lietuvos žydų dailininkų portretų kolekcija – didžioji dalis portretuojamųjų yra žymūs menininkai.
Atsiradus fotografijai – piešimui šviesa (terminas kilęs iš graikų kalbos žodžių "šviesa" ir "teptukas") – pranašautas senųjų dailės krypčių saulėlydis. Tiesa, ilgus šimtmečius vien dailininkų gebėjimais ant drobės ar popieriaus buvo įamžinami užsakovų portretai ar kuriamos figūrinės kompozicijos, pasitelkiant pozuotojus.
Tapybos saulėlydžio pranašautojai klydo: fotografijos atsiradimas ne tik nesužlugdė senųjų technikų, bet pakylėjo jas į naują lygį. Iš iliustratyvaus vaizdavimo išlaisvinta tapyba atvėrė menininkams dideles galimybes eksperimentuoti spalvomis, formomis ir konceptualiomis idėjomis.
Konkrečių asmenų tapymas įgijo naują prasmę, centre atsidūrė kilusios idėjos perteikimas, novatoriškas požiūris. Tačiau tapomo asmens esybės ar sielos pagavimas išliko pagrindiniu vertinimo aspektu bent jau tokius portretus aptariantiems žiūrovams. Toks pats esybės ar sielos perteikimas lieka vienas svarbiausių vertinimo kriterijų ir žvelgiant į fotoportretą. Ar pagauta fotografuojamojo asmenybė? Žvelgdami į pažįstamų asmenų fotografijas stebime ten užfiksuotas portretuojamojo nuotaikas ir dažniausiai galvojame: čia jis visai nepanašus į save arba taip, čia jos tikra šypsena, mąslus žvilgsnis...
Paroda "Objektyve – portretas" skleidžiasi keliais lygiais: pristatoma muziejaus rinkinyje saugomų Lietuvos žydų dailininkų portretų kolekcija – didžioji dalis portretuojamųjų yra žymūs menininkai (kompozitorius, Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas Anatolijus Šenderovas, rašytojas Jokūbas Josadė), o Aleksandros Jacovskytės fotografijose užfiksuoti patys kūrėjai, žiūrovus įgalinantys spręsti, ar objektyvas pagavo jų sielą. Kūrybinės sąsajos – piešimas šviesa – suartina įvairių kartų Lietuvos žydų dailininkus ir fotografus, kuria jungtis ir kūrybinio požiūrio taškus.
Parodoje galima išvysti Samuelio Bako, Mošės Rozentalio, Adasos Skliutauskaitės, Augustino, Raimondo ir Ramunės Savickų, Adomo ir Jokūbo Jacovskių, Elenos Zavadskienės, Solomono Teitelbaumo fotoportretus. Pati Aleksandra Jacovskytė įamžinta 1987 m. E.Zavadskienės tapytame portrete.
Vienas įdomiausių parodos akcentų – trys prieš kelerius metus įsigytos ir pirmą kartą Vilniaus Gaono žydų istorijos muziejuje eksponuojamos didžiojo avangardinės fotografijos pradininko Mano Ray (1890–1976), gimusio žydų emigrantų iš Kauno šeimoje, fotografijos, taip pat A.Jacovskytės 2009 m. pieštas Mano Ray portretas.
Naujausi komentarai