Po kelių mėnesių sostinės politikai privalės apsispręsti, ar ryžtis didinti viešojo transporto bilietų kainas. Tačiau be paliovos brangstantys degalai ir dešimtimis milijonų litų skaičiuojamos savivaldybės skolos vežėjams sprendimą greičiausiai padiktuos patys.
Nuostoliai – kiekvieną dieną
Kasdien į Vilniaus gatves išrieda 270 miestui priklausančių autobusų. Per mėnesį jų degalams išleidžiama beveik 3,7 mln. litų. Prieš metus buvo galima išsiversti su milijonu mažesnes suma. Dauguma miesto autobusų varomi dyzelinu – vien jo kas mėnesį nuperkama už 3 mln. litų. 700 tūkst. litų kainuoja dujos.
Kad Vilniaus viešasis transportas sulig kiekviena diena dirba vis nuostolingiau – daugiau nei akivaizdu. Maža to, bendrovė „Vilniaus viešasis transportas“ jau daugiau nei metus neatgauna pinigų iš miesto savivaldybės – ši jai skolinga apie 75 mln. litų.
„Kalbant apie bilietų ir degalų kainas, kol kas laikomės pozicijos palaukti ir pažiūrėti. Juk būta, kad degalų kainos pakildavo ir sumažėdavo po dviejų mėnesių. Na, kol kas tendencija tokia, kad jos kyla ir laikosi. Jei taip bus dar penkis mėnesius, siūlysime išeitis“, – aiškino bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ vadovas Gintaras Nakutis.
Viena iš jo minimų išeičių – didinti viešojo transporto bilietų kainas. Be brangstančių degalų, bendrovės pečius spaudžia įvairios kelionių lengvatos moksleiviams, studentams ir pensininkams.
Vilniaus miesto savivaldybė nuo 2011-ųjų pradžios bendrovei skolinga apie 75 mln. litų.
Ir drąsūs, ir atsargūs
Viešojo transporto bilietų kainas nustato Vilniaus miesto savivaldybė. Pastarąjį sykį miesto viešojo transporto bilietai brango 2009-ųjų kovą, kai miestą valdė konservatoriai.
Sostinės politikai iki Seimo rinkimų likus vos pusmečiui – atsargūs, nors pripažįsta, kad nuostolių miesto viešasis transportas patiria vis daugiau. Regis, esminis klausimas: miesto vežėjų paslaugos brangs iki rinkimų ar po jų?
„Greitu laiku spręsime, ką daryti. Skaičiuosime ir nuspręsime. Brangsta viskas: ateina laikas, kai reikia keisti kainas ir, nepaisant rinkimų ciklo, tai reikia daryti. Nes, kaip rodo istorija, reikia dar labiau padidinti“, – kalbėjo už miesto ūkį ir transportą atsakingas Vilniaus vicemeras Romas Adomavičius.
Socialdemokratas aiškino, kad artimiausiu metu savivaldybė aiškinsis, kokią įtaką Vilniaus viešojo transporto bendrovės finansams daro brangstantys degalai. „Kol kas neturime jokios pozicijos. Skaičiuosime ir galvosime: ar tai jau kritinė situacija, kai nėra kitų išeičių, ar sar galima palaukti“, – svarstė socialdemokratas.
R.Adomavičius pabrėžė, kad dėl savivaldybės skolų transporto bendrovei kaltę turėtų prisiimti ir Vyriausybė. Socialdemokratas žadėjo: vien dėl artėjančių Seimo rinkimų miesto taryba viešajam transportui neleistų dirbti nuostolingai.
Sostinės viešojo transporto problemas kuruojantis Vilniaus tarybos Paslaugų ir miesto ūkio komitetas jau laukia detalios informacijos apie miesto vežėjų patiriamus nuostolius.
„Kai tik įmonės pateiks informaciją, spręsime, ką daryti. Žinoma, abejoju, ar prieš rinkimus politikai išdrįs kelti bilietų kainas. Galbūt toks sprendimas galėtų būti priimtas išsyk po rinkimų. Manau, tai būtų patogus periodas“, – svarstė Algimantas Vakarinas, Paslaugų ir miesto ūkio komiteto pirmininkas.
Jo teigimu, šiuo metu sostinėje galiojanti viešojo transporto bilieto kaina yra nedidelė: „Manyčiau, dar gali būti rezervų ją padidinti“, – svarstė A.Vakarinas.
Keleivių daugėja
Norint, kad viešasis transportas nebūtų nuostolingas, bilieto kaina turėtų būti tokia pat kaip ir litro dyzelino. Taip mano Vladas Dapkus, bendrovės „Transrevis“, vežiojančios Vilniaus mieste keleivius autobusais, direktorius.
„Mes, dirbantys pagal sutartį su savivaldybėmis, galime tik siūlyti didinti kainą, tačiau galutinius sprendimus priima savivaldybė“, – aiškino jis. V.Dapkus pripažino, kad pastaruosius du mėnesius jo vadovaujama bendrovė taip pat dirba nuostolingai. Juolab miesto savivaldybė nutraukė ne vieną privačių vežėjų, tarp jų ir „Transrevio“, maršrutą.
Miestiečių, važinėjančių miesto autobusais ir troleibusais, daugėja. Tiesa, labai smarkiai. G.Nakutis, bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ direktorius, nurodo, kad labiausiai pastaruoju metu augo lengvatinių bilietų pardavimas. Vienkartinių ir mėnesinių bilietų pardavimas išlieka stabilus. Tačiau, pasak G.Nakučio, beveik 70 proc. iš visų parduodamų mėnesinių bilietų – lengvatiniai. „Nustatyta bilieto kaina nepadengia paslaugos sąnaudų. Kita vertus, mes komercija ir neužsiimame, lengvatos – socialinė paslauga. Tačiau kol kas vežimo paslaugų kaina per maža, kad padengtų visas bendrovės išlaidas. Savivaldybė įsipareigoja padengti išlaidas lengvatoms ir dotuoti nuostolingus, bet gyventojams būtinus maršrutus. Tačiau, kaip matome, skola ir toliau kaupiasi“, – aiškino bendrovės direktorius.
Naujausi komentarai