Pereiti į pagrindinį turinį

Idėja, pasmerkta nesėkmei

Padariniai: dėl rinkliavos gali brangti ir taksi paslaugos, ir maisto pristatymas į namus ar tiekėjų prekių atvežimas į viešbučius ir parduotuves.
Padariniai: dėl rinkliavos gali brangti ir taksi paslaugos, ir maisto pristatymas į namus ar tiekėjų prekių atvežimas į viešbučius ir parduotuves. / Andriaus Ufarto (BFL) nuotr.

Ne vienus metus veikusios įvažiavimo į senamiestį rinkliavos Ryga šiemet atsisakė – nepasiteisino. Vilnius mano, kad jam pavyks geriau, ir stimgalviais puola melžti miesto gyventojų.

Painiavos daugiau nei aiškumo

Nuspręsdama nuo kitų metų kovo apmokestinti įvažiavimą į senamiestį, Vilniaus valdžia miesto gyventojų galvose sukėlė sumaištį. Nuolaidų senamiestyje įsikūrusiose įstaigose dirbantiems žmonėms nenumatoma. Vienodai teks mokėti ir privačių, ir valstybinių institucijų darbuotojams. Bankai, restoranai – ne išimtis, netgi tie, kurie teikia maisto pristatymo į namus paslaugas ir kuriems automobiliai – jų darbo priemonė. 1250 litų per metus – nemaži pinigai.

Tačiau rinkliava už įvažiavimą į senamiestį daugeliui vilniečių kainuos gerokai daugiau nei 104 litus per mėnesį. Paskelbus apie naują mokestį taksi firmos atvirai pripažįsta, kad jo naštą permes ant klientų pečių. Dėl rinkliavos gali brangti ir maisto pristatymas į namus ar tiekėjų prekių atvežimas į viešbučius ir parduotuves.

Valdžios sprendimas žmonėms kelia daug klausimų: ar dėl tvarkos mieste nepadidės spūstys, ar bus sudarytos galimybės automobilius palikti senamiesčio prieigose, ar bus kaip apvažiuoti apmokestintą zoną?

Atsakymus, kaip viskas vyks iš tikrųjų, išpešti sunku: valdžios vyrai to patys nežino, todėl į detales nesileidžia. O jei ir pamėgina komentuoti būsimą tvarką, kalbose daugiau painiavos nei aiškumo.

Dirbantys kentės labiausiai

Vilniaus vicemeras socialdemokratas Romas Adomavičius dienraščiui aiškino, kad sistemos diegimo ir funkcionavimo klausimai nukelti ateičiai. "Svarbiausia, kad sutarėme dėl principinio sprendimo – riboti tranzitą per senamiestį ekonominėmis priemonėmis", – sakė R.Adomavičius.

Nors realių darbų, įgyvendinant pažadus pastatyti netoli senamiesčio papildomų automobilių stovėjimo aikštelių, dar nematyti, Vilniaus valdžia rinkliavos dydį jau paskelbė. Ar iki kovo nespėjus sukurti gyventojams patogios infrastruktūros mokesčiai bus atidėti?

"Aikšteles ketiname pastatyti prie Lukiškių aikštės, Operos ir baleto teatro, Pamėnkalnio gatvėje. Taip pat iš kitos senamiesčio pusės. Įkursime automobilių vietų, kurios nereikalautų kapitalinių statybų. Be to, jau ir dabar Vilniuje yra pakankamai aikštelių, kuriose galima palikti automobilį", – nuo tiesaus atsakymo išsisukinėjo vicemeras, tačiau leido suprasti, kad rinkliavą užsimota įvesti bet kokiomis aplinkybėmis.

"Norime padaryti, kad apvažiuoti senamiesčio teritoriją jos nekertant būtų paprasta", – kalbėjo R.Adomavičius. Tačiau būdų, kaip planai virs tikrove, jis nepaminėjo.

Vilniaus savivaldybės įmonės "Susisiekimo paslaugos" duomenimis, per dieną į Vilniaus senamiestį įvažiuoja daugiau nei 60 tūkst. automobilių. Apie 40 proc. jų – tik kerta senamiestį.

Jei tranzitinį transportą pavyks nukreipti kitu maršrutu, įvažiavimo į senamiestį mokesčio našta klius čia su reikalais ar dirbti kasdien atvykstantiems vilniečiams, nors nauja tvarka nukreipta pirmiausia tik į pravažiuojančius.

"Dirbantys kentės labiausiai, tas tai taip..." – nutęsė vicemeras.

Vienkartinio mokesčio nebus?

Nors rinkliavos dydis jau nustatytas, sistemos diegimo specifika – miglota. Vieni sistemos iniciatoriai pasakoja, kad ties įvažiavimu į Vilniaus senamiestį išdygs užkardai, kiti tikina, kad jų tikrai nebus. Sistema esą veiks padedant vaizdo kameroms su elektroniniais skaitytuvais.

Įmonės "Susisiekimo paslaugos" vadovas Vaidotas Antanavičius yra sakęs, kad vienkartinis leidimas įvažiuoti į senamiestį kainuos 10 litų, mokant grynaisiais pinigais. Atsiskaitant specialia kortele, kuria greičiausiai taps e. bilietas, įvažiuoti kainuos perpus pigiau – 5 litus.

R.Adomavičius rinkliavą grynaisiais ar kortele atmetė kaip neefektyvią. Esą kol vairuotojas atsiskaitinėtų, už jo nusidriektų eilės automobilių.

"Abejoju, ar bus galima atsiskaityti grynaisiais. Dėl e. bilieto kol kas irgi neaišku", – kalbėjo politikas.

Rinkliava – visą parą

Paskelbus apie valdžios užmojus niekam nesuteikti privilegijų, sutriko ir specialiosios tarnybos: priešgaisrinės saugos, policijos, greitosios medicininės pagalbos ir avarinių tarnybų darbuotojai.

Specialiosios tarnybos turėtų įsigyti įrenginį, pritaisomą ant automobilio stiklo. Jis kainuotų 50–60 litų.

"Klausimas diskutuotinas. Vienam automobiliui 60 litų gal ir nedaug, bet pas mus jų – šimtas. Tai metams kainuotų 6 tūkst. litų. Matyt, nepirktume visoms mašinoms, gal tik pusei. Rašysime raštus, kalbėsimės, sieksime kompromiso", – sakė Vilniaus Apskrities priešgaisrinės gelbėjimo valdybos viršininko pavaduotojas Alvydas Balčytis.

R.Adomavičius užtikrino, kad priėmus galutinius sprendimus specialiosios tarnybos į senamiestį pateks nemokamai.

Restorano "Pizza Jazz" Vilniaus regiono direktorius Saulius Skirmantas įsitikinęs, kad išlygų turėtų būti ir daugiau: "Dirbantiems senamiestyje turėtų būti lengvatų, jei negalima apskritai neapmokestinti ten dirbančių žmonių."

R.Adomavičius paragino padėties nedramatizuoti. Esą iki lito ar net 50 centų kris automobilių stovėjimo mokestis, todėl įvažiavimas į senamiestį atsipirks per dvi valandas. Mokestis už viešnagę senamiestyje bus renkamas visą parą.


Apklausa

Vairuotojas Stanislovas

Pritariu, oras bus švaresnis, geriau jau žmonės daugiau vaikščiotų. Darbo reikalais važiuoju, tačiau mūsų senamiestis tikrai nėra toks didelis, kad žmonės negalėtų pėsčiomis jo pereiti.

Interneto technologijų specialistas Vygintas

Turbūt pritariu. Dirbu mieste, bet dažnai važiuoju dviračiu, man bėdų nėra. Prieš kokius dešimt metų buvo apmokestintas važiavimas, nieko bloga nebuvo. Aišku, yra tokių, kurie mėgsta iki durų automobiliu privažiuoti. Tik turėtų aikštelės būti senamiesčio prieigose. Man atrodo, anksčiau taip buvo, ir viskas atrodė visai neblogai.

Prekių grupės vadovė Julija

Nepritariu, nes vienas dalykas: jei apmokestina, jie, mano manymu, turėtų sutaisyti kelius, kad būtų už ką apmokestinti. Kitas dalykas: nemanau, kad tai logiška. Jei mūsų senamiestyje būtų išlaikyta architektūra, kaip yra Estijoje, kur išvis uždrausta įvažiuoti, tam pritarčiau, bet susirinkti lėšų, nes Vilniaus transporto įmonės dabar bankrutuoja, ir nusprendė kitaip susirinkti pinigų – aš tikrai prieš. Juk yra mokėjimo už stovėjimą aparatai. Netikiu, kad taip pritrauks didesnį srautą turistų, kaip jie bando aiškinti.


Evalda Šiškauskienė, Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos prezidentė

Pačią idėją sumažinti tranzitą senamiestyje vertiname teigiamai, bet dabartinį nutarimą – neigiamai. Jį dar reikėtų tobulinti, logiškai ir protingai viską apsvarstyti, nes šiuo metu kyla daugybė klausimų, kaip atvažiuoti svečiams, autobusams, tiekėjams iki viešbučių ir restoranų.

Taip pat neaišku, kaip patys darbuotojai ar savininkai pasieks darbo vietą. Įsivaizduokite: viešbutis moka didelius pinigus už rezervuotą aikštelę arba turi garažus, tačiau darbuotojai negali jų pasiekti nesusimokėję. Nemanau, kad įmonėms reikėtų parūpinti, kad nemokamai atvažiuotų visi darbuotojai, – juk yra viešasis transportas. Tačiau turėtų būti pozicijos, pavyzdžiui, rinkodaros darbuotojai ir vadybininkai, kuriems reikia nuolat migruoti per viešbučių tinklus.

Mus ne mažiau domina, kaip jausis atvykstantys turistai – jie nežinos sistemos ir to, kaip įsigyti leidimus. Svečių ir taip nedaug turime, o taip ir paskutinius atbaidysime.

Be to, pagalvokite, kokios automobilių spūstys susidarys, jei įvyks koks nors gedimas ar nesusipratimas.

Pinigų įrengti šiai sistemai reikės labai nemažai, todėl reikia labai gerai pagalvoti, teigiamas ar neigiamas bus efektas. Taip pat reikėtų paanalizuoti priežastis, kodėl Rygoje toks sumanymas nepasiteisino ir buvo atšauktas.


Patekti į Stokholmą – pigiau

Šiuo metu vadinamasis spūsties mokestis galioja daugelyje Europos šalių. Įvažiavimas į Londono senamiestį kainuoja 5 svarus sterlingų, arba beveik 25 litus. Spūsties mokestis įvestas ir Stokholme, čia jis svyruoja nuo 10 iki 20 kronų (4–8 litai). Rygoje įvažiavimas į senamiestį užtvaromis buvo ribojamas iki šių metų. Ten spūsties mokestis siekė 5 latus (25 litus), tačiau užkardų sistemos atsisakyta. Taline įvažiavimas į senamiestį nemokamas, tačiau labai brangios automobilių stovėjimo aikštelės.


Rinkliavos dydis

Ilgalaikio leidimo vieniems metams kaina – 1250 litų.

Nuolaidos numatomos taikyti asmenims, gyvenantiems senamiestyje, vairuotojams, turintiems judėjimo negalią, taksi, specialiosioms tarnyboms, autobusams.

Metiniam įvažiavimo mokesčiui senamiesčio gyventojams, neįgaliesiems, specialiosioms tarnyboms numatoma 95 proc. nuolaida (60 litų metams), taksi – 50 proc. nuolaida (625 litų per metus).

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų