Pereiti į pagrindinį turinį

Naujoji e. bilieto sistema - problema už 20 milijonų

2009-11-27 06:59
Netobula: e. bilieto sistema turėjo veikti lapkričio pabaigoje, tačiau joje trūkumų daugiau nei pranašumų.
Netobula: e. bilieto sistema turėjo veikti lapkričio pabaigoje, tačiau joje trūkumų daugiau nei pranašumų. / Mindaugo Ažušilio nuotr.

Vilniuje e. bilieto sistema lapkričio pabaigoje turėjo veikti idealiai, tačiau šiandien įrangos gedimų tiek daug, kad vežėjai nesutinka pradėti ja naudotis. Mat dėl gedimų abu parkai kasmet prarastų dešimtis milijonų litų.

Negali parduoti bilietų

Vakar Vilniaus miesto savivaldybėje susirinko visos diegiant e. bilietą dalyvaujančios pusės, turėjusios pasirašyti sistemos pridavimo sutartį. Projekto vertė – 20 mln. litų. Tačiau nei Vilniaus miesto valdžia, nei viešojo transporto bendrovių direktoriai nesutinka priimti įrangos, kuri veikia tik 90–95 proc. autobusų ir troleibusų.

Bendrovės "Vilniaus autobusai" direktorius Gintaras Nakutis pasakojo, kad vairuotojai, kol kas parduodantys popierinius bilietus, turi pažymėti tai ir elektroninėje sistemoje, kad baigiantis pamainai būtų matoma ataskaita – kiek ir kokių bilietų buvo parduota.

Tačiau dalyje autobusų įdiegta sistema to padaryti neleidžia – rodo, kad spausdintuvas bus užimtas dvi valandas. Sistema ima veikti tik ją įjungus iš naujo, tačiau tai trunka beveik pusvalandį ir perkrovus dingsta informacija, kiek prieš tai vairuotojas pardavė bilietų.

Kompiuteriai šaltyje "miršta"

Atliekant patikrinimą dalyvavusių penkių autobusų vairuotojai susidūrė ir su kitomis bėdomis. Sistema autobuse veikia tik esant pliusinei temperatūrai. Vadinasi, įsėdęs į autobusą vairuotojas jį turi pašildyti ir tik tada išriedėti į gatves. G.Nakutis būgštauja, kad žiemą atšalus orams sistema apskritai gali neveikti. Be to, grįžusiems po pamainos vairuotojams per tris dienas net 70 proc. atvejų nepavyko išspausdinti galutinės ataskaitos.

"Įdiegus naują programinę įrangą, atliekant patikrinimą dalyvavo aštuoni autobusai, tačiau per tris dienas iš jų tik vienas veikė idealiai. Jei dirbtume su tikrais pinigais, nežinotume, kiek ir kokių bilietų pardavėme. Vieni nuostoliai", – skundėsi "Vilniaus autobusų" vadovas.

Su tomis pačiomis bėdomis susiduria ir "Vilniaus troleibusų" vairuotojai. Troleibusuose įdiegta programinė įranga stringa parduodant e. bilietus, neveikia keleiviams įrengti e. bilietų žymekliai.

Centrinio valdymo būstinė nemato iki 10 proc. visų po miestą važinėjančių troleibusų. Taigi stotelėse jų laukiantys keleiviai nemato švieslentėse laiko, kada atvyks troleibusas, nežino, ar jis vėluos. Rezultatas: keleiviai niršta, bendrovės praranda pinigus, o valdžia negauna informacijos, būtinos Vilniaus specialiam viešojo transporto planui rengti.

Diegėjai siūlo nepanikuoti

Sistemą Vilniaus viešajame transporte dvejus metus diegė iš trijų bendrovių – "Sygnity SA" (Lenkija), "Emtest" (Slovakija) ir "Atea", anksčiau vadinosi "Sonex technologies" (Lietuva), – sudarytas konsorciumas. Paskutinius programinės įrangos diegimo darbus jos baigė lapkričio viduryje. Tikėtasi, kad po šio kosmetiniu vadinamo remonto iš 10 proc. su bėdomis susiduriančių transporto priemonių teliks vos 1 proc.

Patikrinus sistemą paaiškėjo, jog bėdos mastas liko toks pat. Vilniaus miesto vicemero Romo Adomavičiaus teigimu, tokios sistemos priimti negalima, nes dėl to viešojo transporto bendrovės per metus patirtų 12–17 mln. litų nuostolių.

Tačiau visų siaubui vienos iš įrangą diegusios konsorciumo dalyvės, bendrovės "Emtest", akcininkas Ladislavas Heglasas patikino, kad nepaisant gedimų jau nuo rytojaus "Vilniaus autobusai" ir "Vilniaus troleibusai" gali pradėti naudotis e. bilieto sistema. O tikėtis, kad visuose autobusuose ir troleibusuose sumontuota įranga 100 proc. veiks idealiai – naivu.

"Šiuo metu kompiuteryje matau, kad iš visų troleibusų sistema nemato 21 transporto priemonės. Tačiau tai nereiškia, kad juose visuose įranga neveikia. Dalis jų dabar stovi parkuose. Realiai gedimai yra tik trijuose troleibusuose. Tačiau šiandien į autobusus ir troleibusus diegiame dar vieną programą, kuri leis matyti, kaip juose veikia jau instaliuota įranga. Mūsų nuomone, visa esmė – realiu laiku matyti, kokia padėtis, o ne tada, kai autobusas grįžta į parką", – tikino L.Heglasas.

Tikrins dar dvi savaites

Vieno iš konsorciumo dalyvių paaiškinimas nenuramino nei miesto valdžios, nei viešojo transporto bendrovių vadovų. Šie atrėžė, kad bendrovių pajamomis nuo rytojaus nerizikuos. Nuspręsta ateinančias dvi savaites e. bilieto sistemą išbandyti dar neatsisakant popierinių bilietų varianto.

Po poros savaičių iš pateiktų rezultatų paaiškės, ar galima pasikliauti modernia įranga. Jei ne – neįvykdžiusiam sutartyje numatytų įsipareigojimų konsorciumui gresia baudos, ne mažesnės nei 10 proc. visos sistemos diegimo darbų sumos. Tai siektų apie 2 mln. litų ir daugiau.


Faktai ir skaičiai:

E. bilieto sistemos diegimo projektas pradėtas vykdyti 2007 m. žiemą trijuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose: Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje. Projektas, finansuojamas iš ES lėšų, oficialiai baigtas tik 2009 m. birželį, o įrangos perėmimo sutartis nepasirašyta iki šiol.

Dėl įvairiausių priežasčių sistemos diegimo darbų pabaiga buvo atidėta keturis kartus. Pirmas sutartyje numatytas terminas – 2007 m. pabaiga, tačiau darbų užbaigti numatytu laiku nepavyko dėl technologinių subtilybių. Vien Vilniuje e. bilieto sistema sumontuota 651 viešojo transporto priemonėje.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų