Pirmenybę teikti pėstiesiems, dviratininkams ir viešajam transportui – Kauno valdininkams patarimus dalijo Olandijos specialistai.
Dalijosi savo patirtimi
Nyderlandų karališkosios ambasados Lietuvoje ambasadorius Joepas Wijnardsas, neseniai sveikindamas konferencijos "Viešojo transporto sistemos. Patirtis. Raida. Perspektyvos" dalyvius, Kauno vadovams patarė skirti daugiau dėmesio miesto susisiekimo sistemai.
"Viešasis transportas – karšta tema Kaune, svarbi kiekvienam gyventojui ir ateities kartoms, – įsitikinęs J.Wijnardsas. – Lietuvoje pamatėme daug dviračių ir dėl to pasijutome kaip namie, tačiau čia dar yra nemažai problemų, pavyzdžiui, transporto spūstys. Viešojo transporto sistema turėtų būti efektyvesnė."
"HTM Consultancy" vadovas Johnas Tjonas a Tenas įsitikinęs, kad Kaunas ir kiti Lietuvos miestai iš Nyderlandų galėtų pasimokyti, kaip valdyti viešojo transporto sistemą. Esą Nyderlanduose apie viešąjį transportą daug diskutuojama buvo 1970–1980 m.
Specialistai ir politikai tarėsi, kaip organizuoti transporto sistemos plėtrą, koks vaidmuo turėtų atitekti centrinei valdžiai, savivaldybėms ir transporto bendrovėms. Tada Seimas apibrėžė pagrindinius viešojo transporto sistemos aspektus ir įtvirtino juos įstatymu.
"Nuo tada apie transportą iš esmės nebediskutuojame, nes pagrindinės gairės yra nubrėžtos, tereikia jomis vadovautis ir įgyvendinti uždavinius. Nesvarbu, kokia partija ateina į valdžią, transporto sistema nekeičiama", – pastebėjo J.T.Tenas.
"HTM Consultancy", kuriai vadovauja transporto specialistas, kasmet perveža daugiau kaip 133 mln. keleivių, įmonėje dirba 2,4 tūkst. žmonių. Bendrovė valdo tramvajų, autobusų ir traukinių parką.
Atsakomybė – miesto vadovams
Olandai įsitikinę, kad miestiečiai neturėtų rūpintis, kaip jiems nuvažiuoti iš vienos miesto dalies į kitą arba kaip pasiekti užmiestyje gyvenančius giminaičius. Žmonės privalo turėti, iš ko pasirinkti, taip pat ir lengvai susisiekti autobusais, traukiniais, dviračiais.
"Miesto savivaldybė yra atsakinga ir turi užtikrinti, kad susisiekimas mieste būtų geras, kad gyventojams nekiltų problemų", – pabrėžė J.T.Tenas.
Nyderlanduose investicijos į viešojo transporto infrastruktūrą ir transporto priemones planuojamos penkeriems metams. 95 proc. investicijų paskirsto centrinė valdžia, o savivaldos disponuoja 5 proc. investicijų dalimi.
"Iš esmės projektai finansuojami per centrinę valdžią, savivaldybėms skiriama lėšų tik smulkiems darbams finansuoti", – kalbėjo specialistas. Tačiau regionų vadovai įsipareigoja teikti siūlymus centrinei valdžiai apie transporto sistemos plėtrą. Didžiąją dalį pasiūlymų Nyderlanduose rengia regionų specialistai, centrinė valdžia tuos siūlymus arba patvirtina, arba atmeta.
Pėstieji ir dviratininkai
Nyderlanduose trečią dešimtmetį investicijos į transporto sistemą planuojamos vadovaujantis tokiais prioritetais: svarbiausia – pėsčiųjų infrastruktūra, antroje vietoje – dviračių takai, trečioje – viešasis transportas, ketvirtoje – lengvųjų automobilių transporto sistema.
Miestų vadovai rūpinasi, kad pėsčiasis arba dviratininkas galėtų pasiekti visus svarbiausius objektus. Automobilių vairuotojų teisės ribojamos – pageidaujantieji važiuoti į miesto centrą automobiliu turi pasirengti mokėti už automobilio stovėjimo bilietą. Be to, statyti automobilius leidžiama ne visose centrinėse gatvėse – skatinama važinėti dviračiu, viešuoju transportu ir vaikščioti pėsčiomis.
"Žmogus neturi būti priverstas laukti, jis turėtų nukakti į reikiamą miesto dalį patogiai viešuoju transportu. Idealiu transporto sistemos pavyzdžiu gali būti laikoma Hagos centrinė stotis, kurioje susikerta visos transporto rūšys", – sakė J.T.Tenas.
Nyderlanduose per metus į transporto sistemą investuojama po 4 mlrd. eurų.
Skaičiai ir faktai
Nyderlandai yra viena tankiausiai apgyvendintų valstybių, šalyje gyvena 16 mln. žmonių.
Roterdamo jūrų uostas yra didžiausias uostas pasaulyje, kuriame kasmet perkraunama dešimtys milijonų tonų krovinių.
Amsterdamo Schipholo oro uostas yra ketvirtas didžiausias oro uostas.
Nyderlanduose yra daugiau kaip 6 mln. privačių automobilių.
Vyriausybė stengiasi sumažinti kelių apkrovimą, skatindama naudotis viešuoju transportu.
Piko valandomis elektroninės švieslentės informuoja vairuotojus apie mažiau apkrautus maršrutus, automobiliams leidžiama važiuoti ten, kur paprastai draudžiama.
Dviratis mieste – greičiausia susisiekimo priemonė.
Šaltinis: "Focus on the Netherlands"
Naujausi komentarai