Pereiti į pagrindinį turinį

Pasiūlymas: vidury žiemos atsisakyti "Grindos"

2010-01-29 10:57
Nuomonė: A.Vilūno teigimu, privačios bendrovės nesugebėtų savivaldybei pasiūlyti mažesnių įkainių.
Nuomonė: A.Vilūno teigimu, privačios bendrovės nesugebėtų savivaldybei pasiūlyti mažesnių įkainių. / Mindaugo Ažušilio nuotr.

Konkurencijos tarybos administracija nustatė, kad Vilniaus savivaldybės sutartis su miestą tvarkančia bendrove "Grinda" neteisėta. Esą pasirašyta be konkurso, todėl siūloma ją nutraukti. Kas tuomet valytų Vilniaus gatves?

Pažeidė konkurencijos laisvę

Vilniaus miesto taryba 2006 m. rugsėjį be konkurso pavedė savivaldybės bendrovei "Grinda" teikti privalomąsias paslaugas: tvarkyti, barstyti ir valyti miesto gatves, prižiūrėti lietaus nuotekų tinklus, beglobius gyvūnus, pervežti mirusio nenustatytos tapatybės asmens palaikus.

Tarybos sprendimas užrūstino privačias miesto bendroves, suinteresuotas teikti panašias paslaugas. Kadangi savivaldybė neskelbė jokio konkurso, privačios bendrovės iš rinkos buvo tiesiog išstumtos. Įtardamos, kad buvo pažeista konkurencijos tvarka, bendrovės kreipėsi į Specialiųjų tyrimų tarnybą. Ši 2008 m. pavedė Konkurencijos tarybai atlikti tyrimą.

Tarybos administracija, išnagrinėjusi savivaldybės ir "Grindos" sandorį, nustatė, kad šis buvo neteisėtas. Mat konkurencijos įstatymas nurodo valstybės ir savivaldos institucijoms užtikrinti sąžiningos konkurencijos laisvę. Savivaldybei siūloma nutraukti sutartį su "Grinda".

"Lietuvos įstatymai ir kiti teisės aktai nenurodo teikti privilegijas atskiram ūkio subjektui, diskriminuojant kitus atitinkamoje rinkoje veikiančius ūkio subjektus. Paslaugoms pirkti turėtų būti naudojama konkurenciją užtikrinanti procedūra. Šiuo atveju savivaldybė, pavesdama be konkurso paslaugas teikti bendrovei "Grinda", neužtikrino sąžiningos konkurencijos. Kitos bendrovės neteko galimybės savivaldybei pateikti savo pasiūlymus su galbūt mažesniais paslaugų įkainiais", – rašoma Konkurencijos tarybos administracijos pranešime.

Nebuvo, kas teikia paslaugas

Tačiau nei savivaldybė, nei "Grindos" vadovas Algimantas Vilūnas nemano, kad sutartis buvo sudaryta neteistai. Pastarasis pripažįsta, kad jo bendrovė miestui teikia monopolines paslaugas, tačiau esą tuomet, kai buvo pasirašoma sutartis, niekas, be "Grindos", nepajėgė tų paslaugų teikti. Nė viena bendrovė neturėjo reikiamos technikos gatvėms žiemą valyti, iki šiol Vilniuje nėra kitos bendrovės, galinčios rūpintis beglobiais gyvūnais.

Esama sričių, kuriose su "Grinda" galėtų varžytis ir kitos bendrovės. Pavyzdžiui, mirusiųjų palaikų pervežimas. Tačiau esą tai jau tapusi tradicija, kad tuo rūpinasi savivaldybės bendrovė. Kai viena jų, teikusi šią paslaugą, buvo likviduota, "Grinda" perpirko iš jos veiklą ir su ja susijusį turtą. Vis dėlto, A.Vilūno nuomone, privačios bendrovės nesugebėtų savivaldybei pasiūlyti mažesnių įkainių.

"Mes esame savivaldybė bendrovė, todėl pati savivaldybė reguliuoja mūsų įkainius. Jie koreguojami pagal padėtį rinkoje. Pavyzdžiui, 2008 m. viduryje, kai buvo didžiausios kainos, tebegaliojo mūsų pradiniai įkainiai. Dabar, atsižvelgiant į sunkmetį, visos mūsų kainos apie 17 proc. buvo mažinamos. Negana to, mes, suprasdami sunkią savivaldybės finansinę situaciją, kiekvienai paslaugai taikome 3 proc. nuolaidą. Kitas pavyzdys – per Kalėdų šventes mes nemokamai valėme ir barstėme gatves. Savivaldybė sutaupė apie 520 tūkst. litų. Aš abejoju, ar privatus paslaugos teikėjas galėtų tokių nuolaidų pasiūlyti", – tikino A.Vilūnas.

Sutartis įklampino į skolas

Bendrovės direktorius atskleidė, kad savivaldybė už atliktus darbus "Grindai" kasmet turėtų sumokėti 14–15 mln. litų. Turėtų, tačiau niekada savivaldybė laiku neatsiskaito su paslaugas teikiančiomis bendrovėmis. Šiuo metu skola "Grindai" siekia 14,5 mln. litų. Negaudama lėšų bendrovė neatsiskaito su savais paslaugų ir medžiagų tiekėjais. Šiems "Grinda" skolinga 9 mln. litų, Valstybinei mokesčių inspekcijai – 3–4 mln. litų. O kur dar po du mėnesius algų nesulaukiantys "Grindos" darbuotojai.

"Nėra taip buvę, kad savivaldybė nebūtų buvusi skolinga. Bendrovės direktoriumi dirbu nuo 1993–1994 m. Jeigu skola siekia tris keturis mėnesius – tai visai normalu ir dėl to mes niekada nepanikuojame. Dėl algų irgi nieko baisaus. Mes esame gyvenę ir tokiomis sąlygomis, kai algos vėluodavo po pusę metų. Dėl to ir mūsų žmonės per daug nesipiktina", – ranka numojo A.Vilūnas.

Konkurencijos tarybai užkliuvo ne tik savivaldybės sutartis su bendrove "Grinda", bet ir su kita pavaldžia bendrove "Vilniaus kapitalinė statyba". Šiai be konkurso pavesta atlikti statybų techninę priežiūrą. Tyrimas dėl sutarties su "Vilniaus kapitaline statyba" pradėtas 2009 m. pabaigoje. Tyrimo išvados veikiausiai galėtų paaiškėti šią vasarą.


Egidijus Vilkickas

Savivaldybės teisės departamento direktorius

Reikėtų atkreipti dėmesį, kad tai yra ne Konkurencijos tarybos nutarimas, o jos administracijos tyrimo išvados. Konkurencijos taryba sprendimą priims tik vasario antroje pusėje. Jai savivaldybė ir "Grinda" iki vasario 5 d. turėtų pateikti savo nuomonę apie tyrimo išvadas.

Nepaisant to, Europos Teisingumo Teismas yra patvirtinęs savivaldybių galią su savo įsteigtomis įmonėmis sudaryti vidines sutartis. Dabar Seimas svarstydamas jau yra pritaręs Viešųjų pirkimų įstatymo pataisoms, pagal kurias ši praktika bus įstatymiškai įtvirtinta ir Lietuvoje. Liko priėmimo procedūra. Tikimės, kad kovo viduryje Seimas priims šio įstatymo pataisas.

Sunku pasakyti, ar po to bus nutraukta savivaldybės ir "Grindos" sutartis. Svarstoma, kad galbūt reikės savivaldybei sutartį performinti taip, kad ji atitiktų teisės aktus. Tačiau tai turėtų spręsti miesto taryba.


Romas Adomavičius

Vilniaus miesto vicemeras

Suprantu, kad paslaugos turėtų būti perkamos konkurso būdų, kad būtų užtikrinama laisva konkurencija. Tačiau savivaldybė, įsteigusi savo įmonę, manau, privalėtų turėti teisę jai be konkurso pavesti atlikti specifinius darbus. Ypač kai kalbame apie būtinąsias paslaugas. Pasitaiko, kad privačios bendrovės, ėmusios teikti panašias paslaugas, pakelia įkainius, o jų paslaugų kokybė pastebimai suprastėja.

Savivaldybė visuomet gali kontroliuoti savo bendrovę: jos įkainius, paslaugų kokybę. Be to, miestas sunkmečiu į tokias bendroves gali remtis. Jeigu savivaldybė laiku neatsiskaito su privačia įmone, ši pareiškia, kad kol sulauks įmokų, nutrauks paslaugos tiekimą. Savivaldybės įmonės elgiasi kitaip: skolinasi iš bankų, įkeičia savo turtą, kad tik galėtų teikti paslaugas miestui.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų