Ją organizavusios savivaldybei priklausančios turizmo ir verslo plėtros agentūros "Go Vilnius" biudžetas siekia net 2,5 mln. eurų, o etatų struktūroje daugiau negu pusė darbuotojų iš 39 eina vadovaujamas pareigas.
Sekso miesto įvaizdis?
Popiežiaus Pranciškaus vizito išvakarėse užsienyje ištransliuota Vilniaus, kaip G taško, reklaminė kampanija susilaukė prieštaringų vertinimų. Ja pasipiktino ne tik Bažnyčios atstovai, bet ir visuomenininkai, kultūros žmonės. Vilniaus savivaldybės tarybai buvo pateiktas siūlymas atleisti "Go Vilnius" direktorę Ingą Romanovskienę. Tuo metu meras viešai tvirtino, kad sėkmingesnės Vilniaus reklamos iki šiol nėra buvę, mat ji patraukė dėmesį daugybėje šalių, užsienio žiniasklaidoje susilaukė daugiau kaip milijono pranešimų.
Pasak Vilniaus miesto savivaldybės tarybos nario Žilvino Šilgalio, visiems aišku, kad šalies ar miesto įvaizdis yra tarsi prekės ženklas, kuriuo viliojami turistai ir investuotojai.
"Kokią žinią apie Vilnių ir Lietuvą išsiuntėme pasauliui?" – svarstė politikas. Jo nuomone, mergina iš reklaminio plakato, gniaužianti paklodę, kur pavaizduotas žemėlapis su paryškintu Vilniaus vardu, ir transliuojanti pasauliui – štai kur tasai Europos G taškas, yra tik žiedeliai. Dar labiau šokiruoja videoklipas, kuriame neva seksualinis pasitenkinimas demonstruojamas priešais Vilniaus architektūros šedevrą – Šv.Onos bažnyčią.
Seksistinis turinys, naudojant religinius simbolius, tai baisi patyčia. Na, pasaulis ir pasijuokė, kažkas gal pasibjaurėjo.
"Mano žmona, pamačiusį tą videoklipą, negalėjo patikėti, kad tai gali būti oficiali Viniaus miesto reklama. Seksistinis turinys, naudojant religinius simbolius, tai baisi patyčia. Na, pasaulis ir pasijuokė, kažkas gal pasibjaurėjo. O miesto vadovai mano, kad yra labai didelis pasiekimas, kad Lietuva ir Vilnius buvo paminėti garsaus JAV komiko Johno Oliverio laidoje, – stebėjosi Ž.Šilgalis. – Aš čia nieko gero neįžvelgiu, tik pašaipą miestui ir smūgį reputacijai. Kita vertus, jeigu sostinės vadovai taip vertina, kad bet koks paskelbimas viešumoje yra reklama, tai turėtų džiaugtis ir tada, kai juos pašiepia lietuviškos humoro laidos, kritikuoja nepapirkta žiniasklaida. Bet šitai jau nepatinka..."
Nebūti nuopelnai
Kontroversiška reklama paskatino miesto tarybos opoziciją pasidomėti ir kitomis viešosios įstaigos "Go Vilnius" veiklomis.
"Pati "Go Vilnius" vadovė patvirtino, kad net 479 pirkimai įmonėje atliekami kaip mažos vertės. Vadinasi, pirkimai išskaidomi, kad galima būtų juos atlikti neskelbiant viešųjų konkursų ir paslaugos teikėją pasirinkti paprastos apklausos būdu. Jeigu tokių pirkimų būtų kelios dešimtys, tai dar pusė bėdos, bet kai tai vyksta masiškai, skatino reikalauti vadovės atleidimo, – dėstė Ž.Šilgalis. – Pastaruoju metu keli savivaldybės komitetai yra pateikę siūlymus reorganizuoti "Go Vilnius", paliekant turizmo skatinimo agentūrą, o investicijų skatinimo veiklą perduoti Vilniaus miestui."
Politikus nustebino, kad "Go Vilnius" biudžetas siekia net 2,5 mln. eurų, o etatų struktūroje daugiau negu pusė darbuotojų iš 39 eina vadovaujamas pareigas.
"Už vadovavimą, suprantama, mokamas ir didesnis atlyginimas ("Sodros" duomenimis, spalio mėn. vidutinis "Go Vilnius" atlyginimas prieš mokesčius siekė 1 500 eurų – red. past.), – pastebėjo Ž.Šilgalis. – Ar efektyviai žmonės dirba už tokius atlyginimus? Bent jau investicijų skatinimo srityje – niekaip. Sprendžiant iš "Financial Times" padalinio "fDi Intelligence" reitingavimo, Vilnius prarado daugelį pozicijų, kurias turėjo praėjusiais metais pagal palankumą verslui ir susisiekimo galimybes."
"Go Vilnius" investicijų srityje moka tik pasigirti nebūtais nuopelnais ir ištaškytais vilniečių pinigais.
Žurnalas "fDi Magazine" vertinamas kaip miestų ir regionų patrauklumo investicijoms barometras. Manoma, kad jo skelbiami reitingai yra svarbūs Europos miestų konkurencinėje kovoje dėl naujų investicijų. Pernykščiuose "fDi Intelligence awards" reitinguose Vilnius buvo ketvirtas tarp vidutinio dydžio Europos miestų, o pagal investicijų pritraukimo strategiją užėmė 3 vietą. "Go Vilnius" džiaugsmingai skelbėsi, kad apie tai parašė netgi "The Financial Times". Tik nutylėjo, kad sutartis su britų įmone "The Financial Times Limited" dėl straipsnio pristatymo kovą Kanuose vykusioje MIPIM 2018 parodoje vilniečiams kainavo 4657,6 euro.
Šįmet "fDi Intelligence" rengė globalius reitingus, ir Vilnius tarp investicijoms patraukliausių pasaulio miestų užėmė 7 vietą. Bent jau taip teigiama gruodžio 13 d. paskelbtame Vilniaus savivaldybės pranešime. Tačiau atsivertus oficialų "fDi Intelligence" reitingų leidinį, paaiškėjo, kad 7 vieta mūsų sostinei teko vidutinio dydžio ir mažųjų miestų kategorijoje.
Ž.Šilgalis atkreipė dėmesį, kad "Go Vilnius" metinis biudžetas yra panašus, kaip ir viešajai įstaigai "Investuok Lietuvoje" prie Ūkio ministerijos skiriama valstybės biudžeto lėšų suma.
"Bet "Investuok Lietuvoje" veiklos rezultatus rodo besikuriančių šalyje užsienio investuotojų skaičius, o "Go Vilnius" investicijų srityje moka tik pasigirti nebūtais nuopelnais ir ištaškytais vilniečių pinigais," – teigė politikas.
Nemokamos pramogos
2018-aisiais viešoji įstaiga įgyvendino keistoką programą "Workation Vilnius", neva skirtą užsienio verslo kompanijoms privilioti. Nuo gegužės per naujai sukurtą interneto tinklalapį jos buvo kviečiamos atsiųsti grupę darbuotojų į Vilnių padirbėti nuotoliniu būdu ir kartu papramogauti. Panašiai kaip turtingos bendrovės siunčia savo darbuotojų komandas "smegenų šturmams" į egzotiškas šalis ar pajūrio kurortus.
Programa "Workation Vilnius" siūlėsi savaitei priimti Vilniuje trijų konkurso būdu parinktų bendrovių komandas iki 10 žmonių visiškai nemokamai. Tiksliau, už vilniečių pinigus. Rugsėjį paeiliui atvyko darbuotojų grupelės iš telekomunikacijų bendrovės "British Telecommunications" ("BT Group"), vienos didžiausių kelionių planavimo platformų "Expedia" atstovai iš Didžiosios Britanijos ir restoranų maisto į namus užsakymo internetu startuolis "OrderYOYO" iš Danijos.
Nors dauguma programos dalyvių buvo iš Londono, kur lietus dažnas svečias, "Go Vilnius" parūpino jiems suvenyrinių "Workation Vilnius" lietpalčių, nepagailėjusi tam daugiau nei 7 tūkst. eurų.
Tikslaus atsakymo, kiek kainavo programa "Workation Vilnius" ir kokių rezultatų ja buvo pasiekta, "Vilniaus dienai" savivaldybės viešoji įstaiga "Go Vilnius" nepateikė. Iš viešų duomenų apie įstaigos mažos vertės viešuosius pirkimus galima spręsti, kad ne mažiau kaip 50 tūkst. eurų. Vien svečių skrydžiai ir apgyvendinimas atsiėjo apie 10 tūkst. eurų, per 9 tūkst. eurų kainavo reklaminis filmukas, o kur dar nemokami restoranai, ekskursijos į Trakus, pasiplaukiojimai baidarėmis, skrydžiai oro balionais! Nors dauguma programos dalyvių buvo iš Londono, kur lietus dažnas svečias, "Go Vilnius" parūpino jiems suvenyrinių "Workation Vilnius" lietpalčių, nepagailėjusi tam daugiau nei 7 tūkst. eurų. Nuo gausybės pramogų likusiu laiku svečiai nemokamai naudojosi biurų patalpomis verslo centre "Green Hall".
Užsienio kompanijų darbuotojai turėjo progos įsitikinti, kad Vilnius yra žalias, švarus, judriam gyvenimui ir pramogoms tinkamas miestas, kuriame yra net ir greičiausias pasaulyje internetas.
"O kas iš to Vilniui ir vilniečiams? – svarstė Ž.Šilgalis. – Juk turi būti užsibrėžtas aiškus tikslas. Oficiali savivaldybės institucija negali kviesti užsienio įmonių atstovų tik pavalgyti, pagerti, paskraidyti balionais už miestiečių pinigus. Bet "Go Vilnius" neturi tokiai "veiklai" vertinti jokių nustatytų kriterijų, pagal kuriuos paskui būtų galima pamatuoti, kokį rezultatą davė į kampaniją investuotos lėšos. Vyksta elementarus pinigų švaistymas: pavėžinau, pavaišinau, kartu pasivaišinau ir užsidėjau riebų pliusiuką, kad darbas padarytas. O rezultatas? Ar sulaukta bet vieno skambučio iš tų daugiau nei šimto susidomėjusių įmonių su pageidavimu padirbėti ir kartu paatostogauti Vilniuje už savus, o ne vilniečių pinigus?"
Komentaras
Kęstutis Masiulis
Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto narys
Dėl įvaizdžio ir reitingų nesu skeptiškai nusiteikęs, kadangi esu vadybininkas, šios srities profesorius. Privilioti investuotojų, ypač iš pradžių, kol tavęs niekas nepažįsta, kainuoja galbūt ir nemažus pinigus. Miestą, kaip ir bet kurią prekę, reikia "iškišti": išpopuliarinti, parodyti, kad Vilnius ne blogesnis nei, pavyzdžiui, Praha, ir kodėl pas mus geriau ar bent jau ne blogiau. Visas pasaulis bando konkuruoti tokiais "minkštais" produktais, kurie kainuoja realius pinigus, kad pritrauktų investuotojų, žiniasklaidos dėmesį, kad būtų pozityviai rašoma apie valstybę ar miestą. O tai nėra grindžiama vien objektyviais kriterijais, oficialiais reitingais. Matyt, investuotojui turi patikti viena ar kita šalis, vienas ar kitas miestas. Tie subjektyvūs dalykai dažnai būna ir lemiami – ne tik pigi darbo jėga ir palankūs įstatymai, bet ir tai, kad žmonės šilti ir draugiški, rodo daug dėmesio, supažindina su miestu ir pan.
Bet mane stebina kitas dalykas – turizmo skatinimo agentūra imasi medžioti investuotojus. "Go Vilnius" uždavinys yra primedžioti turistų. Nesuprantama, kodėl reikia dubliuoti veiklą, kurią sėkmingai vykdo "Investuok Lietuvoje", iki šiol būtent į Vilnių ir priviliojusi daugiausia užsienio investicijų. Juk abi šios įstaigos finansuojamos mokesčių mokėtojų lėšomis. O valstybė arba miestas turi suformuoti uždavinius, iš kur mes norime turistų arba iš kur ir kokių norime investicijų. Tikrai būčiau labai patenkintas, kad "Go Vilnius" bent jau turistų priviliotų kuo daugiau. O kai įvaizdžio kūrimui ištaškyti pinigai nepritraukia nei turistų, nei investuotojų, galima kaltinti tik vadovus. Nes viską galima pasiekti, jeigu darai teisingomis priemonėmis.
Naujausi komentarai