Pereiti į pagrindinį turinį

Po šūvio sostinėje: apsaugininkai turi teisę panaudoti net fizinę prievartą

2021-10-21 17:00
DMN inf.

Daug diskusijų keliantis galimybių pasas ir kiti reikalavimai kartais perauga į konfliktus tarp klientų ir parduotuvių apsaugos darbuotojų, praneša Info diena.

Po šūvio sostinėje: apsaugininkai turi teisę panaudoti net fizinę prievartą
Po šūvio sostinėje: apsaugininkai turi teisę panaudoti net fizinę prievartą / freepik.com nuotr./Redakcijos montažas

„Panašaus pobūdžio incidentai, deja, įvyksta Lietuvoje, bet pakankamai retai. Tačiau, be abejonės, nustebino. Bet vertinant per teisinę prizmę, apsaugos darbuotojas turi teisę kontroliuoti, ar prekybos cente, ar kitame objekte yra laikomasi nustatytų vidaus tvarkos taisyklių. Turi teisę įspėti asmenis, nesilaikančius taisyklių, o jei asmuo nevykdo teisėto apsaugos darbuotojo reikalavimo, turi teisę tokį asmenį išvesdinti iš prekybos centro net ir panaudojant fizinę prievartą ar specialiąsias priemones“, – kalbėdamas apie sukrėtusį įvykį, kai spalio 19 dieną pirkėjo Vilniuje buvo pašautas „Rimi“ apsaugos darbuotojas, aiškino „Ekskomisarų biuro“ vykdomasis direktorius Arvidas Januška.

– „Ekskomisarų biuras“ nesaugo „Rimi“ parduotuvių, bent jau šios konkrečiai, su kuo dirbate?

– Mes dirbame su daugeliu prekybos centrų ir kasdien keli šimtai mūsų apsaugos darbuotojų savo pareigas atlieka prekybos centruose. Kalbant tik apie galimybių pasų patikrą, tai apie 200 darbuotojų šiuo metu kasdien atlieka šią funkciją.

– Politikai, dalis visuomenės ir prekybos tinklų atstovai kalbėjo, kad įvedus šias patikras, reikalavimus bus įvairių incidentų, pykčių prie prekybos centrų durų. Ar jūs prognozavote, kad viskas gali išsirutulioti iki susišaudymo?

– Mes visą laiką sekėme ir stebėjome, kas vyksta viešojoje erdvėje, socialiniuose tenkluose prieš pradedant galimybių pasų kontrolę. Analizavome papildomas rizikas, ruošėmės joms. Numatėme papildomus greitojo reagavimo ekipažus, jeigu kiltų incidentai ir konfliktai, kad kuo greičiau galėtų kolegos atvykti į pagalbą darbuotojams.

Tačiau noriu pasidžiaugti, kad susidūrėme su pakankamai geranorišku žmonių elgesiu ir tiktai labai nedidelė žmonių dalis reiškia nepasitenkinimą nauja tvarka ir visiškai vienetai bandė į prekybos centrus patekti jėga ar trukdė patekti kitiems. Jau praėjo penkios savaitės nuo galimybių pasų kontrolės pradžios, tai iš viso mes turime tik penkis sulaikytus ir policijai perduotus asmenis.

Iš mano paminėtų penkių atvejų yra pora atvejų, kai asmenys bandė patekti su ne savo galimybių pasais, kiti trys atvejai, kai bandymai patekti peraugo į konfliktus, viešosios tvarkos pažeidimus, trukdymą kitiems asmenims. Jie buvo perduoti policijai.

Tikrai ne į kiekvieną prekybos centro ar kito objekto lankytoją yra žiūrima kaip į potencialų agresorių.

– Spalio 19 dienos incidentas, kai klientas šovė į apsaugos darbuotoją, kiek jis sukėlė nerimo tarp „Ekskomisarų biuro“ apsaugos darbuotojų?

– Kadangi panašaus pobūdžio incidentai Lietuvoje, nors ir labai retai, deja, įvyksta, tai, visų pirma, tas įvykis dar kartą mums priminė, kad reikia būti budriems, laikytis savisaugos reikalavimų. Nors, viena vertus, suprantame, kad dėl kasdienio rutininio darbo – tarkime, galimybių pasų kontrolės, prekybos centrų lankytojų srautų kontrolės, visą pamainą apsaugos darbuotojams sunku išlaikyti visišką budrumą. Kita vertus, tikrai ne į kiekvieną prekybos centro ar kito objekto lankytoją yra žiūrima kaip į potencialų agresorių. Spalio 19-osios ar kitais pasitaikiusiais atvejais agresorius turėjo pranašumą, t. y. netikėtumo faktorių ir apsaugos darbuotojui reikia nedelsiant reaguoti bei pasirinkti patį geriausią, tinkamiausią toje situacijoje sprendimą. Ar visa tai pavyksta? Na, turbūt ne visada.

– Dabar dar daugiau parduotuvių tikrins galimybių pasus, yra šiek tiek sugriežtinti reikalavimai. Ar jūs prognozuotumėte daugiau konfliktų prie įėjimų, ar manote, kad situacija bus pakankamai rami?

– Kaip ir minėjau, mes iš tikrųjų tikėjomės, kad tų konfliktų bus daugiau. Ir tikrai noriu pasidžiaugti žmonių supratingumu ir geranoriškumu. Konfliktų tikrai nėra daug, tai aš nemanau, kad tai ženkliai padidins. Šiaip jau kiekvienos naujos funkcijos atsiradimas kažkiek padidina konfliktų riziką, bet tai nėra kažkokie kritiniai skaičiai bent jau mūsų tarnyboje, mūsų saugomuose objektuose. 

– Kaip jūs apmokote savo darbuotojus vengti konfliktų dėl galimybių pasų ir kaukių?

– Asmuo, norintis tapti apsaugos darbuotoju, praeina bazinius mokymus. Programoje yra ir konfliktų valdymai, ir taktikos elementai, ir specialiųjų priemonių panaudojimas – tiek taktika, tiek praktiniai mokymai.

Atsiradus galimybių pasų kontrolės poreikiui reikėjo instruktuoti, kokie dokumentai suteikia teisę patekti į įvairius objektus, kur yra reikalaujama galimybių pasų. Kokiu būdu tikrinti, kaip, į ką atkreipti dėmesį, nes tikslas buvo nesudaryti nepatogumų lankytojams – kad nesusidarytų eilės, svarbu žinoti, į kurias svarbiausias vietas žiūrėti – ką sutikrinti, sulyginti, o dėl elgesio, tai situacijas spręsti geranoriškai – patiems neeskaluoti, nekelti konfliktų.

 

 

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų