Naikinami privatūs mikroautobusai, baimė dėl to, kad bus pradėti naikinti ir troleibusai, smarkiai keičiama autobusų sistema – kai teks važiuoti su persėdimais, ir dėl to didėjanti kelionės kaina. Štai kas trečiadienį sukvietė vilniečius į mitingą prieš transporto reformą.
Baiminasi naujos sistemos
Po kelių dienų – liepos 1-ąją – prasidės Vilniaus mero Artūro Zuoko inicijuotas sostinės viešojo transporto sistemos keitimas. Daugelis vilniečių tai vadina visišku chaosu, sujauksiančiu daugelio jų gyvenimus. Keičiama autobusų ir troleibusų maršrutų numeracija ir trasos, dalis jų naikinama, atsiras greitieji autobusų maršrutai ir neliks privačių mikroautobusų.
Nors mitingas praėjo taikiai, jam prasidedant ir su plakatais pasirodžius keliolikai reformos šalininkų, nuskambėjo frazė apie galimas riaušes, esą pastarieji savo pasirodymu kursto nesantaiką.
Prasidėjus mitingui aplink Europos aikštę ratus suko tušti mikroautobusai su plakatais „In memoriam“. Per visą mitingą daug kritikos akmenų krito į mero daržą, o kiekvieną jų mitinguotojai pasitikdavo aplodismentais ir šūksniais „Gėda!“.
Paskui aikštėje vienas po kito kalbėjo į vieną barikadų pusę stoję transporto reformai nepritariantys konservatorių, liberalų, tautininkų, žaliųjų, viešojo transporto profesinių sąjungų, privačių vežėjų asociacijos atstovai.
Buvo piktinamasi, kad iš žmonių bus atimama duona, o iš gyventojų patogus jiems naudotis transportas. Bijantys netekti iki šiol esančių patogių maršrutų į mitingą susirinko per šimtas gyventojų.
„Atėjau, nes ši reforma asmeniškai paliečia ir mane. Naudojuosi autobusais, gyvenu Naujininkuose, dirbu prie oro uosto, kai reikia į centrą ar Akropolį, kur mėgstu apsipirkti, visur važiuoju viešuoju transportu. Kai neliks autobusų maršrutų, teks persėsti iš vieno į kitą, kelionė taps brangesnė, o ir patogumas gerokai sumažės“, - sakė 23-ejų Agnieška.
Valdžiai svarbūs tik pinigai
Daugelis susirinkusių piktinosi, kad visi klausimai priimami ir sprendžiami tik administracijos lygmenyje, niekas nesitarė nei su gyventojais, nei su darbuotojais.
„Visas reformas drįstu vertinti tik neigiamai, nes yra nesiklausoma žmonių nuomonės. Žmonės patys žino, kur nori važiuoti. Ir jei nori važiuoti iš taško A į tašką B, ir šiandien tą paslaugą gauna autobusu, troleibusu ar mikroautobusu, tai kažkam staiga parūpo viską sujaukti ir padaryti taip, kad žmogus iš taško A į B važiuotų per aplinkui su persėdimu, ne tomis transporto priemonėmis, kurios jiems patogios ir prieinamos“, - portalui diena.lt sakė Remigijus Šimašius.
Pasak jo, mikroautobusai kažkam staiga ėmė atrodyti nevakarietiški, troleibusai negražūs, staiga prireikė ir modernios transporto priemonės – tramvajaus, kuris atimtų plotą iš gatvių ir tik padidintų spūstis.
Kaip buvo rašoma mitingo organizatorių pranešime, visi puikiai supranta, kad Vilniaus valdžia turi rimtą priežastį taip elgtis.
„Toji priežastis – pinigai. Švarūs ir ekologiški troleibusai kainuoja kur kas pigiau nei tramvajus. Pvz., visus esamus troleibusus, važinėjančius 22-ais maršrutais pakeisti naujais lietuviškais (“Amber„) tereikėtų apie 200 mln. litų per kelerius metus. O viena tramvajaus linija kainuotų trigubai daugiau, neskaitant pačių tramvajų, kurių vieno kaina – nuo 7 mln. litų. Bet galite įsivaizduoti, kokio dydžio asmeninė nauda galima valdininkams, stumiantiems brangų ir abejotiną tramvajaus projektą“, - rašoma pranešime.
Vienintelis garantas – troleibusas
Pasak mitingo organizatorių, kol lauksime brangaus tramvajaus, „reformatoriai“ sunaikins elektrinį troleibusą ir siūlys gyventojams važinėti senais dyzeliniais autobusais, kurie stos ne visose stotelėse ir važinės daug rečiau nei troleibusai.
„Praskolintame mieste tokia avantiūra neišvengiamai baigsis nauju bilietų branginimu, nors ūkiškai tvarkantis su esama transporto sistema galima ne tik nedidinti, bet ir sumažinti važiavimo viešuoju transportu kainą“, - sakoma pranešime.
Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos pirmininko pavaduotojo Tomo Tomilino teigimu, merui rinkėjai, kurie daug neuždirba, kasdien į mokslus ir darbus vyksta viešuoju transportu, visiškai nerūpi.
"Dauguma viešuoju transportu nesinaudoja. Mes tapome mažuma. Tų, kurie daug neuždirba, kurie kasdien važiuoja į mokslus ir į darbus viešuoju transportum sudaro apie 30 proc. Zuoko nedomina šitie rinkėjai, - sakė T. Tomilinas.
Jis pabrėžė, kad šis mitingas nėra pasipriešinimas dėl pasipriešinimo, tai nėra dar vienas mitingas už tiesą, gėrį ir panašiai. Pasak jo, jei šiandien keliame viziją žalias miestas, žalia Lietuva, ką tai turi bendra su gamtinių dujų autobusais, kuriems bus naudojamos pirktinės dujos, ir jie terš orą. Esą autobusų su troleibusais net nėra ko lyginti.
„Šiandien Vilnius yra vienas švariausių miestų. Ar norime tai prarasti? Kas penkias minutes važinės dujiniai autobusai ir terš mūsų orą“, - teigė T. Tomilinas.
Kalbėdamas apie privačius vežėjus jis pabrėžė nesąs privatizacijos šalininkas ir, kaip pats sakė, su R. Šimašiumi jie niekad šiuo klausimu nestovėtų vienoje barikadų pusėje.
„Bet šiandien esame, nes elgiamasi nesąžiningai su žmonėmis, kurie dirba, veža mus iki miesto. Troleibusas yra vienintelis garantas, kad viešasis transportas išliks. Nes jei jų neliks, kita stotelė yra privatizacija“, - dėstė T. Tomilinas.
Siūlė grąžinti arklius
Europos aikštės pakraštyje, greta susirinkusių protestuoti prieš gresiančią transporto reformą, stoviniavo ir keliolika reformos šalininkų. Jie rankose laikė plakatus: „Grąžinkite arklius į viešąjį transportą“.
Paklaustas, kodėl tokia ironija, vienas reformos šalininkų, kaip pats prisistatė aktyvus vilnietis Rytis Mirončikas sakė: „Siekiame parodyti situacijos ironiškumą. Jei jau mes už tradicijas, norime grįžti atgal, tai reikia grįžti ne metus dvejus, o visą šimtmetį ir daugiau. Seni dalykai yra patikrinti laiko ir geriausi. Tai tada reikėtų grįžti prie arklių.“
Vaikinas teigė daug domėjęsis šia sritimi, suprantantis, kad kai kuriems gyventojams galbūt iškils tam tikrų nepatogumų, bet tie nepatogumai, pasak jo, tik pripratimo reikalas.
„Reforma orientuota į patogumą ir į greitį. Jos tikslai du – pagreitinti susisiekimą persėdant ir ištraukti Vilniaus viešąjį transportą iš bankroto. Manau, viskas bus gerai, pats viešasis transportas bus geresnis ir greitesnis, tiesiog reikės naudojantis tuo pačiu bilietu persėsti. Pats anksčiau važinėdavau autobusais ir troleibusais, ir tikrai gyventojams bus geriau“, - įsitikinęs pašnekovas.
Prakalbęs apie privačius vežėjus – mikroautobusus, jis aiškino, kad daugelyje šalių jie jau tampa atgyvena ir naikinami, o kalbėdamas apie Vilnių sakė, jog negalima leisti, kad čia važinėtų mokesčius slepiantys privatūs vežėjai.
„Atrodo, lyg kokioje bananų respublikoje gyventume. Jie dėl to ir nenori įsitraukti į bendrą sistemą, kad viskas būtų daroma skaidriai. Dėl to šiandien čia ir protestuoja“, - ironiškos šypsenos neslėpė R. Mirončikas.
Tiesa, planuotas Vilniaus miesto savivaldybės tarybos posėdis, kuriame turėjo būti svarstomas reformų atšaukimo klausimas, buvo atidėtas. Kaip ironizavo mitingo rengėjai, meras nepanoro matyti to, kas dedasi po jo langais.
Per dvi valandas trukusį mitingą žmonės buvo kviečiami pasirašyti rezoliuciją, kurioje išdėstyti mitinguotojų reikalavimai.
Naujausi komentarai