Dar pernai išlaidas kalėdinėms dovanoms riboję bene labiausiai iš visų europiečių, šįmet Lietuvos gyventojai spjauna į sunkmetį ir pasiryžę šventėms plačiau atverti pinigines. Nejaučiant realaus pajamų augimo pradedama išlaidauti.
Koreguoja mados tendencijas
Vis daugiau Lietuvos gyventojų spjauna į sunkmetį ir šiemet kalėdinėms dovanoms pasiryžę pinigines praverti plačiau nei pernai, skelbia sociologų atliktos paklausos. Tačiau optimizmu trykštančias prognozes paneigia dovanų pardavėjai – iki didžiųjų metų švenčių nebelikus nė porai savaičių nuo lentynų nešluojami nei papuošalai, nei suvenyrai.
Prekybininkai žada šiemet gana vargingą Kalėdų Senelio maišą. Į jį daugiausia įkris per akcijas išpirktų ar vos kelis litus tekainuojančių simbolinių dovanų.
Panevėžio centre įkurtos juvelyrinių prekių parduotuvės „Žaliasis koralas“ darbuotojos džiaugiasi, jei iš dešimties pasižvalgyti užsukusių klientų nors du įsigyja papuošalų.
„Nors ir praėjusieji metai buvo prastoki, bet šįmet dar prasčiau. Žmonės ateina, pasižiūri ir, pasiguodę, kad neturi tiek pinigų, išeina arba nusiperka vieną kitą smulkmenėlę“, – teigė parduotuvės atstovė Vanda Šukienė.
Juvelyrai pastebi, kad ekonominė krizė pakoregavo ir mados tendencijas. Prieš porą metų bene populiariausia kalėdinė dovana būdavo ne vieną šimtinę kainuojantys aukso dirbiniai. Pastaruoju metu į madą sugrįžo gerokai pigesni sidabriniai papuošalai.
Pasak V.Šukienės, šįmet pirkėjai sutinka už dovaną mokėti vidutiniškai 50 litų.
Jos nuomone, kalėdinė prekyba apmirusi ne vien dėl sunkmečiu sumenkusių pajamų, bet ir konkurentų naudojamų psichologinių triukų – ieškantieji dovanų susivilioja siūlomomis iš pirmo žvilgsnio solidžiomis nuolaidomis, nors galutinė gaminio kaina netgi didesnė, nei akcijų neskelbiančiose parduotuvėse.
Kalėdoms apsipirko rudenį
„Dorado“ parduotuvės administratorė Renė Oksaitė pažymi, kad šįmet pirkėjai išsiskiria itin praktišku požiūriu į dovanas. Paklausiausi kalėdiniai pirkiniai – nebrangūs akcijiniai indai: arbatiniai, dubenėliai. Pardavėjus stebina šįmet vangus susidomėjimas dovanų čekiais. Iš paklausiausių dovanų prekių sąrašo sunkmetis išstūmė ir brangokus papuošalus.
„Turtingieji Kalėdoms apsipirko dar lapkričio pradžioje, kai parduotuvėje pasirodė naujausios šventinės prekės. Tuomet išpirko ir po kelis šimtus litų kainuojančius vienetinius indus. Dabar perka labai nedaug ir už mažesnes sumas – puodukus, dekoruotus Kalėdų Seneliu, ar taures už kelis litus, nebrangius dubenis, svarbiausia, kad prekės kaina neviršytų 50 litų“, – tvirtina R.Oksaitė.
Išskirtinių dovanų pardavėjams per dieną apsilankančius pirkėjus skaičiuojant ant pirštų, kalėdinį bumą tvirtina jau pajutę didieji prekybos centrai. Pasak „Rimi Lietuva“ atstovės ryšiams su visuomene Jovitos Bagdonaitės, artėjant šventėms išaugęs buitinės technikos, žaislų pardavimas.
„Maximos“ parduotuvėse aktyviausia prieš Kalėdas knygų ir žaislų prekyba.
Pasak prekybos tinklo įvaizdžio komunikacijos departamento direktorės Linos Muižienės, manoma, kad šiemet dovanoms išleidžiamos sumos neturėtų skirtis nuo pernykščių – vidutiniškai iki 50 litų vienai dovanai.
Kalėdų Seneliui reklamos nereikia
Kad dovanų maišas šįmet nebus nei pustuštis, nei skurdus, viliasi ir pats Kalėdų Senelis. Raudonus kailinius prieš didžiąsias žiemos šventes apsivelkantis Edvardas Lukšas kvietimų pas vaikus stoka nesiskundžia – per savaitę sutaręs dėl devynių vizitų, nors atsiliepusiųjų į jo skelbimą buvo ir daugiau.
„Man net reklamos beveik nereikia – užteko kartą skelbimą į laikraštį įdėti“, – trina rankas E.Lukšas.
Kalėdų Senelio valandos įkainis – 100 litų, tačiau vyriškis tikina dažniausiai nusileidžiantis besiderantiesiems.
„Ar dovanos mano maiše bus brangios, dar nežinau, bet jei žmonės randa 100 litų Kalėdų Seneliui, dovanoms, manau, irgi nepagailės“, – įsitikinęs jau šį šeštadienį į pirmąjį iškvietimą skubėsiantis senelis.
Lietuviai planuoti neišmoko
Apklausų rezultatai rodo, kad keturi iš dešimties gyventojų Kalėdoms perka praktiškas dovanas, tačiau iš anksto jomis pasirūpina tik kas septintas.
Praktiškumas renkant dovaną ypač ryškus vyresnio amžiaus gyventojų grupėje. Tokioms dovanoms pirmenybę teikia vyresni nei 46-erių gyventojai, taip pat sukūrusieji šeimas, įgijusieji aukštesnį išsilavinimą bei gaunantieji didesnes pajamas. Jaunimas iki 25-erių metų linkęs pirkti spontaniškai ir idėjų dovanoms ieško atėjęs į parduotuvę.
Praktišką požiūrį į dovanų pirkimą O.Bložienė vertina kaip finansinės brandos požymį.
Praktiškoms dovanoms pirmenybę teikia ir Europos gyventojai – daugiau nei pusė jų per šventes norėtų gauti dovanų čekių, knygų, drabužių ar batų.
Skaičiuojant paskutines savaites iki Kalėdų vis dar pustuštės parduotuvės, pasak O.Bložienės, lietuviams būdingas reiškinys – iš anksto planuojančiųjų išlaidas dovanoms perpus mažiau nei linkusiųjų spontaniškai pirkti per akcijas.
O.Bložienė pažymi, kad Lietuvos gyventojai dar neįpratę Kalėdoms ruoštis iš anksto. Į parduotuves su dovanų sąrašu pasisakė ateinantys tik 14 proc. apklausos dalyvių. Kiti pripažino dovanomis pradedantys rūpintis paskutinę minutę.
„Paskutinis apsipirkimas dažnai nepasiteisina – daug neplanuotų pirkinių ir didelės išleistos sumos. Kada ateis Kalėdos, visi žinome, ir joms ruoštis galima nors ir ištisus metus“, – ką daryti, kad šventės nebūtų skausmingos piniginei, pataria O.Bložienė.
Naujausi komentarai