Lietuvos mažmeninės prekybos apimtis pernai nukrito beveik 17 proc. ir pasiekė 18 mlrd. litų. Prognozuojama, jog 2010 m. ji sumažės dar 2 proc., tačiau jau per ateinančius penkerius metus (2010-2014 m.) pradės augti vidutiniškai po 3 proc. kasmet.
Naujausias „Euromonitor International“ tyrimas rodo, jog 2009 m. Baltijos šalių mažmeninės prekybos apimties kritimas buvo vienas iš didžiausių Europos Sąjungoje (ES). Lietuvoje buvo užfiksuotas 17 proc., Latvijoje - 15 proc., Estijoje - 14 proc. rinkos apimties sumažėjimas.
Pasak „Euromonitor International“ ekspertų, Baltijos šalys patyrė žymiai didesnį nuosmukį nei kitos ES šalys dėl sumažėjusių užsienio kapitalo įplaukų. Rinkoje dominuojantys užsienio kapitalo bankai, skatindami vartojimą, sukėlė nekilnojamojo turto burbulo sprogimą, kuris, kartu su ekonominiu sunkmečiu 2008 m. turėjo neigiamą įtaką visoms rinkoms, o taip pat ir mažmeninei prekybai.
Sumažėjusias gyventojų išlaidas nulėmė ir spartus nedarbo augimas, kuris 2009 m. siekė beveik 14 proc. palyginant su 6 proc. 2008 m.
Anot „Euromonitor International“, didžiausią pardavimų kritimą mažmeninėje prekyboje patyrė ne maisto prekių pardavėjai. Jų rinkos apimtis per 2009 m. nukrito beveik 25 proc. - iki 6.5 mlrd. litų. Elektronikos prekių bei specializuotų prietaisų prekyba sumažėjo daugiau nei 45 proc. tais pačiais metais.
Per 2006-2008 m., kuomet eletronikos prekių kainos bei kreditų sąlygos buvo itin palankios, vartotojai šios kategorijos prekėmis apsirūpino, todėl atėjus sunkmečiui, jų poreikis žymiai sumažėjo. Tuo tarpu grožio bei sveikatingumo prekių pardavėjai nukentėjo mažiausiai. Šios kategorijos, kurios produkcijos vieneto kaina yra sąlyginai mažesnė nei kitų, rinkos apimtis nukrito 8 proc. iki 2 mlrd. litų.
Grožio prekės Lietuvos gyventojų pirkinių krepšeliuose užima ganėtinai svarbią vietą, todėl net ir sumažėjus pajamoms, vartotojai jų neatsisako, pasirinkdami pigesnes alternatyvas.
„Euromonitor International“ prognozuoja, jog ne maisto prekių prekyba turėtų atsigauti ne anksčiau kaip 2011-2012 m. Lengviau seksis didiesiems prekeiviams, kurie augs mažų prekybininkų sąskaita, tačiau jų plėtra vyks lėtesniais tempais nei per praėjusius penkerius metus - apie 1 proc. kasmet. Prognozuojama, jog 2014 m. Lietuvoje veiks apie 8 tūkst. ne maisto prekių parduotuvių.
Nepaisant sudėtingos ekonominės situacijos šalyje, vienintelė auganti mažmeninės prekybos kategorija išliko prekyba internetu. Per 2009 m. pardavimai internetu išaugo 6 proc. ir pasiekė 195 mln. litų. Per paskutinius penkerius metus prekybos internetu rinkos apimtis augo vidutiniškai po 70 proc. kasmet.
„Euromonitor International“ analitikai prognozuoja, jog per 2010-2014 m. prekyba internetu išaugs dar 35 proc. ir 2014 m. pasieks 263 mln. litų. „Patogumas, gausėjantis prekių asortimentas, patrauklios kainos ir mažesnės laiko sąnaudos išliks pagrindiniais veiksniais, skatinančiais vartotojus pereiti prie pirkimo internetu“, teigia „Euromonitor International“ vyresnioji analitikė Rusnė Naujokaitytė. 2009 m. prekyba internetu užėmė didžiausią prekybos ne parduotuvėse dalį - apie 53 proc.
Maisto prekių mažmeninė prekyba per 2009 m. nukrito 12 proc. iki 11 mln. litų. Šalyje prekybos centrų skaičius sumažėjo nuo 8305 (2008 m.) iki 8115 (2009 m.), tačiau „Euromonitor International“ prognozuoja, jog 2010 m. šis skaičius kris dar 3 proc.
„Nors 52 proc. maisto prekių mažmeninės prekybos dalies užima smulkūs prekybininkai ir smulkūs prekybos tinklai, būtent ši kategorija nukentėjo labiausiai. Ekonominio sunkmečio laikotarpiu jiems tapo sunku konkuruoti su didžiaisiais prekybos centrais, galinčiais pasiūlyti patrauklesnes prekių kainas.“ - teigia R. Naujokaitytė.
Pasak analitikės, vienintelė kategorija, kurios rinkos vertė per praėjusius metus augo, yra mažų kainų parduotuvės (angl. Discounters), tokios kaip „Cento“, „Supernetto“ ir kitos. Sudėtinga ekonominė situacija bei mažesnės gyventojų pajamos paskatino vartotojus ieškoti pigesnių produktų, todėl nuolaidų bei akcijų strategija pasiteisino, nes tai padeda išlaikyti vartojimą, kuomet bendros vartotojų išlaidos krenta.
„Euromonitor International“ pronozuoja, jog mažų kainų parduotuvių skaičius per 2010-2014 m. išliks sparčiausiai auganti kategorija tarp maisto produktų prekybininkų ir pasieks daugiau nei 8 proc. augimą kasmet.
Remiantis „Euromonitor International“ duomenimis, ekonominio nuosmukio pasekmės šalyje bus jaučiamos ir 2010 m. Vartotojai didesnius, brangesnius ir ne pirmo būtinimo pirkinius bus linkę atidėti vėlesniam laikui. Pagyvėjimas bus juntamas maisto prekių prekyboje, tačiau ne maisto prekių rinka vystysis lėčiau. Gyventojai ir toliau bus linkę naudotis akcijomis bei nuolaidomis, kurių skaičius per ateinančius metus gali pradėti mažėti. Populariamo sulauks privatūs prekybos centrų prekiniai ženklai.
Naujausi komentarai