2016 metais Lietuvoje veikė 316 startuolių. Kokie pagrindiniai veiksniai nulemia startuolio sėkmę ir gali prisidėti prie jų skaičiaus augimo?
Pasak tarptautinio verslo eksperto Alexo Sozonoffo, sėkmingą startuolio pasirodymą rinkoje lemia daugybė faktorių. Vis dėlto A. Sozonoffas, 35 metus ėjęs JAV kompanijos „Hewlett Packard“ (HP) viceprezidento ir generalinio direktoriaus pareigas, įmonės „Infinet Technologies“ savininkas, privačių reaktyvinių lėktuvų tinklo „Victor“ valdybos pirmininkas, vienas iš Nacionalinio inovacijų ir verslo centro (NIVC) bei startuolių inkubatoriaus KTU „Startup Space“ steigėjų, išskiria keletą pagrindinių sąlygų, kurios turi įtakos sėkmingam idėjos įgyvendinimui.
Būkite praktiški
Pasak A. Sozonoffo, labai daug gerų idėjų yra tiesiog nepraktiškos, todėl reikia įsigilinti į tai, kokia problema startuolio sukūrimu yra sprendžiama ir kokie jos sprendimo būdai rinkoje jau egzistuoja.
„Išsiaiškinkite, ar kažkas panašaus jau egzistuoja rinkoje ir jeigu galite tai pasiūlyti kokybiškiau ir pigiau – pasitarkite su kolegomis, megzkite dialogą su potencialiais vartotojais ir išsiaiškinkite jų nuomonę. Būkite atsargūs, nes jeigu jūsų idėja yra labai progresyvi, potencialūs vartotojai nesupratę jos gali ir nepateikti savo atsakymo, taip būsite suklaidinti“, – pabrėžia A. Sozonoffas.
Skubėkite lėtai
KTU „Startup Space“ steigėjo teigimu, geriau visus reikalingus veiksmus atlikti kiek lėčiau, tačiau užtikrintai, o kuriant startuolio prototipą nebijoti atlikti reikiamus pakeitimus.
Reikalui esant, nebijokite keisti prototipą.
„Reikalui esant, nebijokite keisti prototipą. Jei tai susiję su programine įranga, viską atlikite taip, kad būtų lengva daryti pakeitimus. Būkite negailestingi patys sau ir, jei tai tikrai būtina, nebijokite keisti prototipo iš pagrindų. Geriau prarasti šiek tiek laiko ir viską padaryti tinkamai, nei per daug skubant priimti neteisingus sprendimus. Pasaulis keičiasi taip greitai, jog privaloma išlaikyti balansą tarp greičio ir kokybės“, – neabejoja verslo ekspertas.
Lygiuokitės į autoritetus
Pasak A. Sozonoffo, Lietuvoje kuriami startuoliai, pasirodantys tarptautinėje erdvėje, susilaukia daug komplimentų ir yra įvardijami kaip rimti, entuziastingi ir kompetentingi, o jaunimo gretose jaučiamas noras padaryti kažką, dėl ko kolegos ir šeima galėtų didžiuotis, nepamirštant siekio užsidirbti ir patogiai gyventi. Čia svarbią poziciją turėtų užimti autoritetingi verslo atstovai, galintys įkvėpti jaunąją kartą, rašoma universiteto pranešime.
„Sėkmingi, autoritetingi verslininkai turėtų atlikti pagrindinį vaidmenį siekiant, jog jauni žmonės norėtų į juos lygiuotis ir būti „tokiais kaip jie“. Lietuva labai aktyviai organizuoja renginius, skirtus startuoliams, ir tai tikrai atsipirks“, – sako A. Sozonoffas. Pasak jo, kiekviename universitete turėtų būti verslumo programa ir reikalinga ekosistema tam vystyti. A. Sozonoffo steigta KTU „Startup Space“ yra atvira erdvė, kurioje kuriančios komandos gali gauti konsultacijas, mentorystę, ekspertinę paramą, mokymus bei pagalbą ieškant partnerių.
Vyriausybės parama – būtina
A. Sozonoffo teigimu, pagrindinis startuolių kūrimosi tikslas – pramonės augimas ir darbo vietų kūrimas, o tai reiškia tam tikros ekosistemos sukūrimą, į kurią įeina daugybė elementų: inkubatoriai, mentoriai, privatūs neformalūs investuotojai („Verslo angelai“, angl. angel investors), teisiniai patarėjai, tarptautiniai ryšiai, skirtingų techninių sričių ekspertai ir svarbiausia – finansuotojai.
„Verslo angelai“ dažniausiai nenori būti pirmaisiais investuotojais ir prisiimti visą riziką, todėl vyriausybė turi turėti investicijų agentūrą ir parodyti pasiryžimą užtikrinant reikiamą pagreitį startuolių įsitvirtinimui. Skirdama lėšas, apdovanojimus ir dotacijas startuoliams vyriausybė turi parodyti, jog yra lygiavertiškai įsitraukusi į šį procesą ir jį palaiko“, – įsitikinęs A. Sozonoffas.
Naujausi komentarai