Nori išmaniojo
Vos išryškėjus pirmiesiems vaiko nepriklausomybės požymiams (savarankiškai sugeba nueiti iki parduotuvės, vienas keliauja į žaidimų aikštelę pažaisti su draugais, pradeda lankyti pradinę mokyklą ar darželį), tėvai nori būti ramūs, kad bet kada galės pasiekti vaiką, ir būti užtikrinti dėl jo saugumo.
Čia į pagalbą dažniausiai pasitelkiamas telefonas. Vis dėlto dabartiniams vaikams nebereikia tiesiog telefono, jie nori išmaniojo įrenginio su galimybe naudotis internetu.
Taigi tėvams kyla ne tik poreikis parūpinti vaikui telefoną, bet kartu kyla ir gausybė klausimų: kokį jį reikėtų pirkti? Ar būtinai išmanųjį? Apie ką svarbu pasikalbėti su vaiku, prieš duodant jam telefoną?
Kitų šalių patirtis
Žvalgantis į kitų šalių patirtis, galime rasti įvairiausių tendencijų: suomių šeimos investuoja į naujausias technologijas ir augančiąją kartą, nes įsitikinę, kad išmanieji prietaisai ne tik palengvins buitį ir komunikaciją, bet ir pagyvins vaiko saviugdą bei saviraišką.
Didžiosios Britanijos ir Vokietijos šeimos, siekdamos sumažinti galimą žalą vaikams, stengiasi atkreipti dėmesį į išmaniųjų technologijų keliamas problemas ir riboja prieigą prie jų vaikams iki kuo vėlesnio amžiaus.
Lietuvos visuomenės sveikatos specialistai, vadovaudamiesi kitų šalių patirtimi ir rekomendacijomis, pataria vaikams telefonu leisti naudotis kiek įmanoma vėliau ir mokyti vaikus telefonu kalbėti trumpiau, naudoti jį tik esant poreikiui. Tėvams patiems reikėtų nuspręsti, kada jų vaikui jau tikrai reikia telefono. Svarstant šį klausimą reikėtų atsižvelgti į tokius faktorius kaip atstumas nuo namų iki mokyklos bei kaip vaikas į ją nuvyksta ir grįžta, kokia jo popamokinė veikla ir pan.
Nereikia paties brangiausio
Perkant pirmąjį telefoną vaikui, rekomenduojama nesirinkti pačių brangiausių mobiliųjų modelių. Jei vaikas dar gana mažas, pirmas mobilusis jo telefonas turėtų būti pats paprasčiausias, kuriuo naudodamasis vaikas tiesiog nuspaudžia mygtukus, surenka numerį ar pasirenka adresatą ir gali susisiekti su artimaisiais.
Priešmokyklinio ar pradinio ugdymo vaikams tikrai nėra reikalingas brangus telefonas, nes, visų pirma, tai yra komunikacijos priemonė, o mūsų pareiga yra suteikti saugumo jausmą ir padėti vaikui suprasti, kad pirminė telefono paskirtis – supaprastinti komunikaciją tuo metu, kai negalime būti šalia, šiuo atveju, vaikas žino, kad bet kuriuo metu gali jus pasiekti.
Vis dėlto, jei nusprendžiate vaikui pirkti išmanųjį telefoną ir leisti naudotis internetu, svarbu nepamiršti, kad dalis pareigų teks ir jums. Norint išmanųjį telefoną išnaudoti tinkamai ir skatinti vaikų tobulėjimą, turime su vaikais apie tai nuolat kalbėti ir rodyti jiems pavyzdį.
Perspėti apie grėsmes
Esant gausybei internetinių svetainių, mokomų programų ir reklamų, svarbu pasikalbėti su vaiku, kad, prieš siunčiantis norimas programas, reikėtų pasitarti su kuo nors šeimoje, ar tikrai norima programa yra naudinga, pakankamai informatyvi ir reikalinga.
Jūs patys galite parekomenduoti ar kartu paieškoti naudingų edukacinių programėlių, kurios lavins jūsų vaikų loginį mąstymą, leis kūrybiškai spalvinti ar net padės įtvirtinti jau įgytas žinias mokykloje.
Būtinai pakalbėkite su vaiku apie naudojimosi telefonu laiką, susitarkite, kada telefonu nebus galima naudotis – mokykloje, vakarienės metu ar atsigulus miegoti.
Pavojai ir rizikos – priklausomybė nuo žaidimų, interneto ir virtualaus bendravimo – momentai, kuriuos turėtumėte pastebėti. Žaidimai su spalvų ir efektų gausa išties labai įtraukiantys, tad labai svarbu saikas, kad tai netaptų vieninteliu žaidimu ar veikla.
Esant gausybei internetinių portalų, į kuriuos vaikai nevengia užsukti ir užsiregistruoti, svarbu vaiką įspėti, kad niekada negali būti tikras, kad bendrauji su konkrečiu žmogumi – už slapyvardžio gali slėptis bet kas, turintis piktų kėslų.
Anonimiškumu paremta virtualioji erdvė leidžia priekabiauti, vilioti ir pasisavinti asmeninę informaciją. Todėl, kalbantis su vaiku, labai svarbu paminėti, kad socialiniai tinklai nėra ta vieta, kurioje galima viešinti asmeninę informaciją apie save ar šeimą.
Gali stiprinti ryšį
Mobilusis telefonas yra ir saugumo priemonė, kuria vaikas, ištikus nelaimei, gali prisišaukti pagalbą. Rekomenduojama vaikui paminėti tris pagrindinius numerius: gaisrinės – 01, policijos – 02 ir greitosios pagalbos – 03 arba vieną pagrindinį – 112.
Suteikdami informaciją apie šiuos pagalbos numerius turėtumėte nepamiršti papasakoti apie tai, kad skambinant ištikus nelaimei yra labai svarbu aiškiai pasakyti savo vardą ir pavardę, suteikti kuo daugiau informacijos apie ištikusia nelaimę ar situaciją ir pasakyti adresą ar vietą, į kurią reikia atvykti suteikiant pagalbą.
Taigi nusprendus pirkti telefoną vaikui nepamirškite, kad prieš jį gaudamas vaikas turi žinoti, kokiu tikslu jis skiriamas, kokie pavojai tyko netinkamai naudojantis bei kokios telefono galimybės ir nauda. Svarbiausia – bendri jūsų susitarimai, kurie išmokys ne tik atsakomybės, bet ir padidins tarpusavio ryšį.
Jei tinkamai vaikui pateiksime išmaniojo telefono galimybes, tai taps puikia auklėjamąja priemone, ugdant atsakomybės jausmą ir įtrauks mus, tėvus, į vaikų gyvenimą, kuriame mes padėsime vaikui susipažinti su išmaniuoju pasauliu.
Naujausi komentarai