Iš sovietinių laikų vyresnės kartos žmonės dar gerai prisimena Kuršių mariomis ir Nemunu iš Klaipėdos į Kauną plaukiojusį laivą „Raketa“.
Nepriklausomos Lietuvos laikais taip ir nepavyko atgaivinti šio maršruto. Viena priežasčių – nebuvo greitaeigių upinių laivų. Bandyta prikelti „Raketas“, bet to padaryti nepavyko.
Gerokai didesnius vidaus vandenis turinti Rusija ėmėsi gaivinti savo vidaus vandenų laivybą. Neseniai Rusijos Rybinsko statykloje pradėtas statyti naujo tipo upinis keleivinis laivas „Kometa 120M“, turintis povandeninius sparnus. Toks laivas Rusijoje pradėtas statyti daugiau kaip po 20 metų pertraukos. Iš esmės tai yra Lietuvos „Raketos“, o kitur Sovietų sąjungoje plaukiojusių laivų „Meteor“, „Kometa“ kopija. Tik naujosios „Kometos 120M“ dizainas skirsis nuo senųjų laivų – jis bus šiuolaikiškesnis.
Pasaulyje greitaeigiai laivai su povandeniniais sparnais yra retenybė. Sudėtingiausia sukurti povandeninio sparno konstrukciją. Sukonstruoti povandeninį laivo sparną kainuoja netgi brangiau nei šiuolaikinio lėktuvo sparnus. Todėl daugelis pasaulio šalių yra atsisakiusios statyti greitaeigius katerius ant sparnų.
Sovietų sąjungoje tokie laivai buvo gaminami, nes išlaidų šiam tikslui tikrai negailėta. Todėl ir plaukiojo sąlygiškai brangūs laivai su povandeniniais laivais.
Dabar jų buvusioje Sovietų sąjungos dalyje jau beveik neliko. Rusijoje dar galima pamatyti laivus „Voschod“.
Statant naująjį laivą „Kometa 120M“, konstruktoriams, kurie žinojo sovietinių laivų su sparnais statybos ypatumus, teko spręsti keletą problemų. Pirmiausiai reikėjo sumažinti laivo svorį, kad mažėtų jo gramzda, ir laivas skrietų ant sparnų virš vandens. Tai pavyko padaryti atsisakius įvairių kabelių ir įdiegus šiuolaikines beryšes jo valdymo sistemas. Tokia, atrodytų, menka naujovė sumažino laivo svorį daugiau nei viena tona. Įdiegtos ir kitos laivo svorį mažinančios naujovės. Tai suteikė galimybę sukurti naujo profilio laivus vandens sparnais. Sovietiniai laivai ant sparnų turėjo didelę problemą – labai triukšmingus variklius. Plaukiant būdavo sunku susikalbėti. Po kelių valandų išlipus į krantą galvoje dar „ūždavo“ varikliai. Pranešama, kad laive „Kometa 120M“ variklių triukšmo lygis sumažintas kelis kartus.
„Kometa 120M“ pritaikyta plukdyti 120 keleivių. Salone įrengtos tokios pat sėdynės, kokios yra lėktuvuose. Numatyta, kad vidutinis laivo greitis bus 35 mazgai (apie 65 km/val.), tačiau atskirais atvejais laivas galės išvystyti net iki 60 mazgų (110 km/val.) greitį.
Šiuo metu Rusijos konstruktoriai kuria dar kelių modifikacijų laivus su vandens sparnais. Vienas jų – laivas „Valdai“, galėsiantis plukdyti iki 40 keleivių. Jis plaukios sekliose upėse, kur didesni laivai sparnais jau kabintų dugną. Tokia problema Rusijoje aktuali, nes mažiau prižiūrimos upės sparčiai senka.
Kitas naujas laivas „Ciklon“ su vandens sparnais skirtas plaukioti jūromis. Jis galės priimti iki 250 žmonių.
Tarptautinėje parodoje Sankt Peterburge šiais metais buvo pristatytas ir dar vienas mažos klasės greitaeigis laivas. Tai laivas ant vadinamojo oro kilimo. Tai konstrukcija, panaši į laivus ant oro pagalvės. Numatytos kelios tokių laivų modifikacijos – keleiviniai, plukdysiantys apie 120 keleivių, ir krovininiai, kurie galės gabenti apie 70 tonų krovinių.
Naujausi komentarai