Pereiti į pagrindinį turinį

Akvarelės bienalė: spalvų virpesiai baltuose lapuose

2014-10-10 17:30

Į rudenišką Kauno peizažą įsiliejo jau penktosios Tarptautinės akvarelės bienalės "Baltijos tiltai" spalvos. Jomis pasigėrėti ir ieškoti naujausių šio žanro tendencijų galima iki pat spalio pabaigos.

Į rudenišką Kauno peizažą įsiliejo jau penktosios Tarptautinės akvarelės bienalės "Baltijos tiltai" spalvos. Jomis pasigėrėti ir ieškoti naujausių šio žanro tendencijų galima iki pat spalio pabaigos.

Sugrįžta pažįstami kūrėjai

Galerijoje "Meno forma" veikianti paroda "Ženklas: akvarelė" supažindina su šiuolaikinių menininkų kūryba, kurioje akvarelė išsiskleidžia švelniais spalvų niuansais, temperamentingais mostais, preciziškai nugludintais potėpiais.

Parodoje pristatomi geriausi ankstesnių bienalių autorių kūriniai, kurti specialiai bienalei: dalyvauja menininkai iš penkiolikos valstybių. Lietuvai atstovauja 2008 m. bienalės diplomų laureatai Voldemaras Barakauskas ir Eugenijus Nalevaika, Didžiojo prizo laimėtojas Vidmantas Zarėka, 2010 m. laureatė Edita Sūdžiūtė, Didžiojo prizo laimėtoja Ina Budrytė ir 2012 m. bienalės apdovanojimą gavęs Girmantas Rudokas.

Akvarelės liejasi perregimais teptuko brūkštelėjimais ar sodriai uždengia paveikslų plotus ryškiomis spalvomis, kurios užliedamos viena kitą sukuria erdvės, gylio įspūdį. Menininkų kūriniuose akvarelė sąveikauja su papildomais elementais: popieriniais koliažais, siūlais ar sunkesniais potėpiais akrilu. Įvairuoja ir kūrinių tematika – nuo kasdienybės fragmentų, gamtovaizdžių elementų iki abstrakčiomis formomis baltuose popieriaus lapuose išryškėjančių menininkų emocijų.

Vieno iš bienalės organizatorių E.Nalevaikos kūriniai – skaidrūs ir trapūs it stiklas. Aštrūs kompozicijų elementai derinami su minkštais spalvų perėjimais, sukuriant grafišką, monotipijas primenančią estetiką. Darbuose gyvuoja mistiški pasauliai, atliepiantys į slapčiausius žiūrovo jausmus.

Dailininko G.Rudoko kūriniai šios parodos kontekste išsiskiria savo vizualiu pateikimu: darbai sudaryti iš daugybės vienodų kvadratėlių, kuriančių dėlionės įspūdį. Akvarelė juose atsiskleidžia sodriais, energingais potėpiais, kurie G.Rudoko kūriniams suteikia laisvės įspūdį.

Pro I.Budrytės darbus negalima praeiti nenusišypsojus. Dailininkė akvarelėse tapybiška, gerai nusiteikusi ir žaidžianti su švelnių spalvų dėmėmis. Kūrinių estetika primena primityvistų darbus, kuriuose keliomis išraiškos priemonėmis sukuriamas emocionalus paveikslas, įtraukiantis žiūrovą.

Latvio Janio Spalvinio akvarelės sužavi savo spalvų sluoksniais ir posluoksniais, minkštu faktūriškumu ir abstrakcijos suvaldymu, kurioje galima įžvelgti ir rytmečio dangų, raudonais atspalviais ištrykštantį popieriuje, ir jūros pakrantę, šaltą žiemos dieną, nuklotą pusnimis, ir ežerą, neramiai teliūskuojantį paskutinį šiltą vasaros vakarą.

Asdis Arnardottir (Islandija) parodoje eksponuoja realistiškos stilistikos kūrinius – juose sunku net atpažinti akvarelės techniką. Darbai atlikti preciziškai, kiekviena kompozicijos detalė išbaigta ir apgalvota. Norvegijai atstovaujantis Trondas Einaras Solbergas Indsetvikenas savo akvarelėse kuria mistišką atmosferą, pasitelkdamas spalvines dėmes. Tai menininko nuotaikų peizažai, kuriuos stebint pasineriama į pamąstymus, ieškoma asociacijų su savimi ir aplinka.

(Ne)paskęsti akvarelės gelmėje

Paveikslų galerijoje pristatoma atrankinė bienalės paroda "Rezonansas". 70 autorių kūrinius tarptautinis žiuri atrinko iš daugiau kaip 120. Greta žinomų Lietuvos ir užsienio akvarelės meistrų darbų – jaunų menininkų kūriniai.

Ekspozicijos geografija plati: Estija, Vokietija, Prancūzija, Nyderlandai, Islandija, kaip ir parodoje kūrinius pristatančių menininkų darbų koncepcijos. Kas akvarelės galimybes atranda liedamas peizažus, kas – kruopščiai išbaigus portretus ar natiurmortus, ar laviruoja tarp visiškos, bet vis dėlto suvaldytos, abstrakcijos ir gaivališko spalvinio sprogimo.
Sakyti, kad paroda "Rezonansas" plati, būtų per šykštu: ji veikiau jau skandinanti. Darbų tiek daug ir jie tokie įvairūs (tiek dydžiais, tiek spalvine gama, tiek idėjomis), kad apžvelgti parodą vieno karto nepakaks.

Žinoma, dalyvaujančių menininkų daug, organizatoriams norisi žiūrovus supažindinti su kuo platesne akvarelės gama. Vis dėlto eksponuojant darbus norėtųsi didesnio organizuotumo: skirstant autorius į grupes pagal kūrinių tematiką, formatą, stilistiką ar išskiriant jaunuosius kūrėjus, kurių darbai atliepia šiuolaikines meno tendencijas.
Kūrinių gausoje išsiskiria akvarelės meistro Osvaldo Jablonskio trijų darbų serija, fiksuojanti kaimiškos buities interjerus. Darbai išbaigti, spalvinė gama plati ir jautri.

Akvarelės patraukia paprasto motyvo pasirinkimu ir melodingu atspalvių skambėjimu. Kitas profesionalas, pristatantis savo kūrinius parodoje ir įvertintas "Baltijos tiltų" organizatorių – prof. Rimvydas Mulevičius. Jo darbai išsiskiria meistrišku piešinio įvaldymu ir realistiškumu. Menininkas savo triptike "Galvos" vaizduoja pasirinktus gan žiaurius (dviejų nukirstų galvų ir vienos žmogaus galvos) motyvus, derindamas juos su trapia akvarelės raiška ir mėsingu koloritu.

Tarp užsienio dailininkų "Rezonanse" ryškios vokiečio Ekkehardo Neumanno akvarelės. Jo ciklas "Architektūrinės konstrukcijos" sužavi minimalistine kompozicija ir jautriais, bet griežtais spalviniais elementais. Dar vienas vokietis, kurio kūriniai pasižymi laukine laisve, – Ulrichas Langenbachas. Serijoje "Moters garsas" jis ryškiais spalvų kontrastais išreiškia slėpiningą moters pasaulį.

Estas Eero Ijavoinenas darbuose "Dvi karūnuotos galvos" akvarelę sujungia su akrilu, o kompozicijas papildo atspaudais. Kūriniai primena koliažus, kuriuose juntama tapybinė laisvė. Akvarelė kaip raiškos priemonė čia pranyksta, tačiau atsiveria gana gausus spalvinių dėmių, faktūrų, sluoksnių kupinas tapybiškas paveikslas.

Jaunajai menininkų kartai parodoje atstovauja Rosanda Sorakaitė, kuri iš parodos organizatorių gavo specialų apdovanojimą kaip jauna ir perspektyvi kūrėja. Jos darbai tarsi išblukę prisiminimai, fiksuojantys, rodos, nereikšmingus kasdienybės vaizdus, pažadina žiūrovą jautriam aplinkos stebėjimui.

Povilas Ramanauskas, pristatantis kūrinį "Horizontas", abstrakčiu motyvu ir santūriu spalvų kontrastu atliepia į parodos tematiką. Rasos Vilčinskaitės trijų darbų serijoje, vaizduojančioje vieną iš Kauno daugiabučių rajonų, ritmiškai išdėliota kompozicija susisieja su kiek dekoratyvia akvarelės raiška.

Kita gyvenimo pusė S.Möller akimis

Galerijoje "Meno parkas" eksponuojami praėjusios bienalės Didžiojo prizo laureatės švedų tapytojos Suzanos Möller paroda "Išvirkščia".

Menininkės inspiracijas, akvarelėse išlietas mintis geriausiai nusako pati S.Möller. "Eidamas miesto gatvėmis, dairydamasis į didelių parduotuvių vitrinas ir kavinių langus, matai už jų tarsi atspindėtą, iš dalies paslėptą miesto gyvenimą. Jie abu realūs ir susiję: jei nebūtų parduotuvių ir restoranų, gatvėse nebūtų pilna vaikštinėjančiųjų, dviratininkų, žmonių su automobiliais, ir atvirkščiai. Tokie darbai atsiranda iš vidinio ir išorinio vaizdo interakcijos, iš mus supančio pasaulio atspindžių bei jausmų sąveikos. Juose šviesos suvokimas ir sezonų kaita rezonuoja su temperamento formomis", – parodos išvakarėse sakė menininkė.

Stiklo energetika pagal D. Gudovskį

Galerija "Aukso pjūvis" pristato latvių dailininką Dainį Gudovskį – koloristinės, abstrakčios, ekspresyviai nulietos akvarelės šalininką.

Apibendrinti motyvai jo lakštuose atrodo sunkiai atpažįstami, darbai – stambaus formato, monumentalūs. Panašiai kaip abstrakčių formų stiklo kompozicijose, jo akvarelėse regime aktyvius, ekspresionistinius spalvotų dėmių santykius, subtilius išieškoto kolorito derinius (darbai atrodo pripildyti tekstūrų, vidinių spalvinių niuansų).

Menotyrininkės Raimondos Kogelytės-Simanaitienės teigimu, formaliąja prasme menininko kūriniai primena modernistų Roberto ir Sonios Delaunay orfistinę tapybą ar Michailo Larionovo lučizmą. Akvarelių vaizdiniai asocijuojasi su natūraliąja gamta: ramaus vakaro peizažų vizijomis, futuristiniais sklindančios šviesos srautais, sūkuringais vandens šuorais ar karštos vasaros motyvais. Bet visa tai – jau kiekvieno iš mūsų, žiūrovų, interpretacijų reikalai. "Neabejotinai menininko darbuose išryškėja viena – pagrindiniai D.Gudovskio akvarelių veikėjai yra nerimastingas ir jėgos kupinas potėpis bei visuose lakštuose karaliaujanti spalva – ryški, gaivi, kupina energijos", – sakė menotyrininkė.

Šiurkščios švelnios vizijos

Ramios galerijos "Balta" erdvės įsileido menininkės iš Estijos Mall Paris asmeninę parodą "Vizija".

Dailininkės kūriniai akvarelės mėgėjams pažįstami iš ankstesnių bienalės parodų. Nors diplomų už jos darbus iki šiol skirta nebuvo, organizatorių dėmesį M.Paris patraukė itin švelniu ir subtiliu, labai savitu tradicinės akvarelės pateikimu. Kaip pagrindą ji naudoja ne tik klasikinį, specialų, akvarelei skirtą popierių, bet ir pakuotėms pritaikytą kartoną. Natūrali kartono spalva, faktūra ir tam tikras šiurkštumas, kurį suteikia gerai matomos pakuočių lenkimo linijos, keistai dera su švelnia moteriška akvarelės energija ir sukuria savitas vizijas. Pamatyti jas, beje, geriausia šiandien pat: ši paroda veiks trumpiausiai – tik iki spalio 18 d.


Kas? Tarptautinės akvarelės bienalės "Baltijos tiltai" parodos.
Kur? Kauno meno erdvėse.
Kada? Veikia iki spalio 31 d.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų