Pereiti į pagrindinį turinį

Ar dera kompleksai ir talentas?

2016-03-18 17:00
Scenos iš spektaklio Scenos iš spektaklio Scenos iš spektaklio Scenos iš spektaklio Scenos iš spektaklio Scenos iš spektaklio

Kai spektaklio populiarumas neblėsta jau šešiolika metų, kaip yra su "Meistriškumo pamoka", natūraliai kyla klausimas kodėl. Kur sėkmės priežastis, kuo spektaklis taip traukia žiūrovus? Legendinės operos primadonos Maria Callas vidine drama? Jos balso žavesiu? Sunkiu keliu į aukštumas?

Skamba autentiškas balsas

Režisieriaus Gyčio Padegimo pastatyta "Meistriškumo pamoka" yra pagal amerikiečių dramaturgo Terrence'o McNally pjesę "Meistriškumo pamoka". Joje atkuriami 1972-ieji, kai dainininkė M.Callas vedė meistriškumo kursus garsiojoje Niujorko Juilliardo mokykloje.

M.Callas karjeros viršūnėje jos honorarai už vieną pasirodymą siekdavo 50 tūkst. JAV dolerių. Apie jos garderobą sklido legendos, brangenybių aprašymas užimdavo ištisus aukštuomenės kronikos puslapius. Apie ją kalbėjo kaip apie nepasotinamą ir ištvirkusią grobuonę. Jos romanas su graikų milijardieriumi Aristoteliu Onassis ilgus metus buvo viso pasaulio dėmesio centre. Ją dievino publika ir nekentė kolegos. Ją mylėjo milijonai, bet ji troško to vieno žmogaus, tos tikros meilės.

1972-aisiais primadona jau buvo savo šlovės saulėlydyje, jau praradusi savo įstabųjį balsą, bet ne dvasinį maksimalizmą, kurio reikalavo ir iš savo studentų. Ją nuolat užplūstančiuose prisiminimuose regimas ir ankstesnis triumfas, ir asmeninio gyvenimo peripetijos.

Emocijų proveržiai, kandus sąmojis ir skrydis muzikos garsais atveria primadonos talentą, stiprybę bei pažeidžiamumą.

Spektaklio metu skamba autentiškas M.Callas balsas, žiūrovai įtraukiami į vaidinimą kaip garsiosios primadonos studentai.

Gyvenimo vaidmuo

M.Callas įkūnijusi aktorė Nijolė Narmontaitė sako, kad būtent šiame spektaklyje ji sutiko didžiausią savo gyvenimo vaidmenį. Už šį sudėtingą, daugialypį vaidmenį aktorė apdovanota prestižine "Fortūnos" statulėle, taip pat ne kartą festivaliuose už geriausią moters vaidmenį.

"Jeigu reikėtų nupiešti visapusišką tikros moters ar moterų moters paveikslą, man tai būtų M.Callas. Man ji legenda, galia, valia, meistriškumas, temperamentas, aistra, bet kartu ir jautrumas, trapumas, pažeidžiamumas, visa virtinė kompleksų. Ir viskas vienoje moteryje. Man ji asmenybių asmenybė, talentų talentas", – pabrėžia N.Narmontaitė ir teigia, kad spektaklyje M.Callas sutiko ir ją pamilo. Visam gyvenimui.

Žiūrovų reakcija – labai panaši. Tačiau jie scenoje sutikę M.Callas kartu pamilsta ir talentingą aktorę.

 

"Šis vaidmuo man didžiausia kūrybinė dovana. Ją vaidinti ir sunku, ir lengva. Sunku, nes didžiulė atsakomybė, reikalauja neišpasakyto susitelkimo, o pradžioje dar kankinęs klausimas: ir kokią teisę turiu? O lengva šią įstabią moterį vaidinti todėl, nes M.Callas samprata į kūrybą, į gyvenimą man labai artima.Ypač jos maksimalizmas.

Šiame vaidmenyje telpa viskas, ką jau esu suvaidinusi ir ko dar nesu", – pasakoja N.Narmontaitė.

Vidinis užtaisas

Spektaklis skirtas ne atkurti autentišką portretą. Tai yra tiesiog neįmanoma. Spektaklio kūrėjų komanda siekia atskleisti primadonos dvasią. Tai akivaizdžiai pavyko.

"Džiaugiausi, kai perskaičiau maskviečio teatro kritiko Aleksandro Iniachino žodžius po mūsų rodyto spektaklio Bresto festivalyje: "Pirmas penkias minutes galvoji, kad turi žiūrėti spektaklį apie M.Callas, o po dešimties minučių supranti, kad tai visiškai nesvarbu. Supranti, kad tai yra spektaklis apie asmenybę."

Aš norėjau perduoti tą vidinį M.Callas užtaisą, jos beprotišką maksimalizmą, atskleisti vidinių jos išgyvenimų dramatizmą. Ir, žinoma, išreikšti savo, kaip menininkės, poziciją", – pasakoja N.Narmontaitė.

Aktorę labiausiai žavi, kad M.Callas dainavimas nesaldus, begaliniai kontrastingas, dramatiškas. "Ji sugriovė gražaus dainavimo tradicijas. Suprantama, kad daug kam tai anuomet buvo nepriimtina, todėl ją vadino ir prisukama lakštingala, ir cirkininke, diletante, nebyliojo kino aktore..." – sako N.Narmontaitė.

Per stora ir per aukšta

Prie spektaklio sėkmės neabejotinai prisideda režisieriaus, aktorių ir kito kūrybinio kolektyvo meistriškumas. Vis tik nemažai įtakos turi ir sutapimas, kiek daug bendra tarp savęs ir vaidmens atrado N.Narmontaitė.

"Aišku masteliai nesulyginami – man iki M.Callas kaip iki Saulės. Vis dėlto randu kažką artima, savo... Aš, kaip ir ji, visur ir visada jaučiu gimtąsias šaknis. Ji – graikiškas, aš – žemaitiškas. Kaip ir ji dėl savo mužikiškos kalbos, esu ne kartą nukentėjusi", – lygina N.Narmontaitė.

"Ji buvo per stora, aš per aukšta ir lygiai tokia pat nelaiminga bei kompleksuota. Lygiai kaip ir ji vėliau supratau, kad mano kompleksai iš tikrųjų yra mano pranašumai. Ji tai įrodė pasauliui, aš įrodžiau sau. M.Callas buvo nepaprastai drausminga ir ne kartą yra pabrėžusi, kad niekada nėra pavėlavusi į repeticijas. Aš taip pat nekenčiu vėlavimo", – vardija aktorė.

M.Callas susilaukdavo daug užgauliojimų, pasityčiojimų, negaudavo norimų vaidmenų. "Tai man taip pat teko patirti. Bet visa tai tik užgrūdino, išugdė valią, užsispyrimą. To, ką ji iškentėjo, nelinkėčiau ir didžiausiam priešui. Joks triumfas nevertas tokios kainos", – pastebi N.Narmontaitė.

Vaidmuo – sunkus, daug reikalaujantis, tačiau aktorė sako, kad yra laiminga bent taip galėjusi prisiliesti prie stebuklo, vardu M.Callas. Prie šio stebuklo galite prisiliesti ir jūs, atėję į spektaklį "Meistriškumo pamoka".


Kas? Spektaklis "Meistriškumo pamoka".

Kur? Tautos namuose (Vytauto pr. 79/Kęstučio g. 1).

Kada? kovo 30 d. 18 val.

Bilietus galima įsigyti Tautos namuose, 202 kab.


Spektaklio trukmė 2 val., neskaičiuojant pertraukos

Režisierius – Gytis Padegimas

M.Callas – Nijolė Narmontaitė

Akompanuotoja – Justas Šervenikas

Pirmasis sopranas – Ieva Simonavičiūtė

Antrasis sopranas – Vilhelma Mončytė

Tenoras – Povilas Padleckis

Scenos darbininkas – Jonas Braškys

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų