Svarbiausia išraiškos priemonė
Vitražas – architektūros dailės sritis, kurios metu atskiri skirtingų kontūrų spalvoti stiklo gabalėliai jungiami ir sutvirtinami tarpusavyje švino arba vario juostelėmis. Interjere naudojamo vitražo meninis vaizdas priklauso nuo naudojamo stiklo spalvos, formos, skaidrumo ir stiklą jungiančios medžiagos piešinio. Taip pat neatsiejama vitražo išraiškos priemonė yra spalvų ir šviesos susiliejimas, sukuriantis tam tikrą kūrinio unikalumą ir emocinę nuotaiką.
Nuo XVI a. vitražų kūriniais, pagamintais vietinėse Lietuvos dirbtuvėse arba atsivežtais iš Vakarų Europos, buvo puošiamos bažnyčios, vienuolynai, menės ir pilys. Vėliau, pradėjus steigtis stiklo mokykloms ir menininkų studijoms, šią meno sritį buvo galima sutikti ir viešose vietose, kultūros namuose, kavinėse. Šiuo metu vitražų žaismu galima pasigrožėti ir privačiuose interjeruose.
Neįpareigojantis menas
Druskininkuose esančioje V.K.Jonyno galerijoje G.A.S.Šatūno vitražų parodos "Abstrakcija" lankytojai gali susipažinti net su trylika abstraktaus meno kūrinių. Nors tokio tipo ekspozicija autoriui yra pirmoji, anot M.K. Čiurlionio namų-muziejaus ir V.K.Jonyno galerijos muziejininkės Monikos Alseikaitės-Kisielienės, dauguma Druskininkų miesto gyventojų puikiai žino ir yra susipažinę su šio meno atstovu ir jo kūryba.
G.A.S.Šatūno žaidimas su stiklu, nuotaikomis ir atėjusiu įkvėpimu dirbtuvėse virto paroda, kurioje vyrauja spontaniškumas, laisva tema ir kompozicija.
Autorius norėjo ir siekė, kad šie parodoje esantys darbai neatkartotų tikslių formų, daiktų ar reiškinių.
Ekspozicijos autorius norėjo ir siekė, kad šie parodoje esantys darbai neatkartotų tikslių formų, daiktų ar reiškinių. Jo manymu, visa tai įpareigotų vitražų stebėtoją laikytis nustatytos vizijos ir regėti kūrinius tik taip, kaip matė jo autorius. "Noriu, kad žmogus, žiūrintis į vitražą, regėtų tai, ką nori", – teigia G.A.S.Šatūnas.
Kūriniai be pavadinimų
G.A.S.Šatūnas savo darbus eksponuoja be pavadinimų. Vitražų kūrėjo nuomone, suteikus abstrakcijai pavadinimą, į ją žvelgiantis žmogus laikysis tik vienos minties ir idėjos, todėl, palikdamas juos be pavadinimų, autorius suteikia laisvę žiūrovams savaip pažvelgti į kūrybą ir patiems labiau ją patirti.
Muziejininkės M.Alseikaitės-Kisielienės pastebėjimais, eksponuojamiems vitražams unikalumo suteikia ir į juos sklindanti šviesa. Stebint ta patį kūrinį apniukusią ar kaip tik saulėtą dieną, jis kinta ir kuria vis kitokią nuotaiką bei pojūčius. "Į parodą atėję lankytojai vitražams sukuria ne tik pavadinimą, bet ir skirtingą nuotaiką bei emociją", – savo mintimis dalijasi pašnekovė.
Pagalba, tapusi pomėgiu
Pagal įgytą profesiją Druskininkuose gyvenantis parodos autorius – architektas. 1962 m. savo studijas baigė tuometiniame Kauno politechnikos instituto Statybos ir architektūros fakultete. Šiek tiek vėliau, padirbėjęs vyriausiuoju architektu Šilutėje, 1971 m. persikėlė į Druskininkus, kur toliau tęsė šį darbą.
Nors G.A.S.Šatūnas vitražų kūrimo nesimokė jokioje specialioje mokykloje, pirmąsias šio meno subtilybes ir technikos paslaptis perėmė iš brolio, Vilniaus dailės institute vitražo specialybę baigusio ir Vilniaus dailės akademijoje vyr. dėstytoju dirbusio Konstantino Eugenijaus Šatūno.
Menininkas prisipažįsta: bendrai vykdomų užsakymų ir kūrybinių projektų metu jis suprato, kad spalvotų vitražų kūrimas pradėjo užimti vis didesnę vietą gyvenime. "Tai tapo ne tik pagalba broliui, bet ir mėgstamu pomėgiu, kuriam pradėjau skirti vis daugiau laiko", – sako G.A.S.Šatūnas.
Naudodamas švino juosteles, spalvotus stiklo gabalėlius, pasitelkęs menininko vaizduotę, G.A.S.Šatūnas šiuo metu savo dirbtuvėse kuria vitražų paveikslus kartu su savo sūnumi Gerardu Raitu Šatūnu. Nors minčių apie kitą parodą dar nėra, vitražų autorius neneigia, kad sukurtais darbais pasidalytų dar kartą.
Kas? Vitražų paroda "Abstrakcija".
Kada? Veikia iki rugpjūčio 30 d.
Kur? Nacionalinio M.K.Čiurlionio dailės muziejaus V.K.Jonyno galerijoje (Turistų g. 9, Druskininkuose).
Naujausi komentarai