Kauno fotografijos galerijoje durys atvertos į penkių Škotijoje gyvenančių ir kuriančių menininkų Kotrynos Ūlos Kiliulytės, Franko McElhinney’o, Alano Knoxo, Julios Bauer, Stepheno Healy’o kūrinių ekspoziciją "Tabula rasa". Didžioji dalis Malcolmo Dicksono kuruojamos parodos darbų yra eksponuojami pirmą kartą.
Prisiminimų fragmentai
Parodoje pristatomos kiek netradicinės fotografijos, anot anotacijos, "grindžiamos individualiomis konceptualios fotografijos metodologijomis, atveriančiomis naują požiūrį į vaizdų kūrimą". Pagrindinė tema, išryškėjanti žvelgiant į kūrinius, – nesustabdoma, veržli, niveliuojanti laiko tėkmė, kurią savo kūriniuose ir bando sulaikyti penki menininkai.
Nespalvotame S.Healy‘o fotografijų cikle "Gamta" dominuoja praeities laikas, naikindamas tai, kas realiame laike jau pradėję irti. Kūriniuose vaizduojamos jūros pakrantės, ežero fragmentai, medžiai, kalnai – pasakoja savo gyvenimų istorijas laukiant paskutinio atodūsio. Nyksmas – pagrindinė naratyvo linija, jungianti visas ciklą sudarančias fotografijas, juodos ir baltos spalvų kontrastai pabrėžia sustingusį momentą, kuris pasilikęs praeityje greitai sudils, užleisdamas vietą naujiems atsiminimams.
Praeities šešėlis juntamas A.Knoxo kūriniuose "Žmogus mėnulyje" (skaitmeninis antspaudas ant acetato iš nespalvoto negatyvo), kuriais perteikiama vieno vyro istorija. Nespalvotuose kadruose įamžintos svarbiausios jo gyvenimo akimirkos: santuoka, vaikų gimimas, senatvė. Greta nuotraukų, abstrakčiai pasakojančių vieno asmens istoriją – pagrindinio herojaus portertas, atkartojamas daugybę kartų. Kompozicijoje, kurioje į žiūrovą žvelgia vis tas pats veidas, juntama vyro vienatvė, ilgesys. Iškalbingas portertuojamojo žvilgsnis bando apibūdinti troškimus, kurie niekada nebus įgyvendinti.
Akimirkų dialogas
Ilgesys – ir Glazge gyvenančios bei kuriančios jaunos lietuvių fotomenininkės K.Ū.Kiliulytės fotografijų serijoje "Gintaro kambarys".
Kūriniuose sekama trapiais laiko pėdsakais. Viename jų vaizduojamas žiemos peizažas, kitame – žydinti obelis; ryškus saulės blyksnis, priverčiantis kambarį spindėti, ar tiršta naktis, kurios tamsoje įsirėžia šviesos, sklindančios iš daugiabučių langų.
Kontrastuojantys vaizdai tarpusavyje mezga dialogą apie mažas gyvenimo akimirkas, kurias taip sunku pastebėti greitoje laiko tėkmėje, apie nedideles pauzes, kurios svarbios kiekvienam iš mūsų, bandančiam įveikti vis greitėjantį gyvenimo tempą.
Praeities nuotrupos
F.McElhinney’o kūrinyje "45 Saulės nuotraukos Škotijoje" (skaitmeninis atspaudas iš orginalaus pinholo 2014–2015 m.) – ryškiais spinduliais, raibuliuojančiais nuo skaisčiai gelsvos, vietomis išblunkančios ir tampančios minkšta balta iki ryškiai oranžinės, raudonos spalvų, padengiamas miestų peizažas.
Pro tirštas spalvas galima įžiūrėti bažnyčią, tiltą, efemeriškus gamtovaizdžius, sunkius, monolitinius namus. Dominuojančios spalvos išblukina vaizdus, kaip atmintis užsklendžia praeities nuotrupas. Lieka tirštas rūkas. Kaskart prasklaidytas iš naujo, jis atveria vaizdus, kaskart nušviečiamus skirtinga šviesa.
Tuščio lapo kalba
Dvylika tuščių skelbimų lentų įamžinta J.Bauer nuotraukų cikle "Skelbimų lentos". Dažniausiai saugančios daugybę įvairios informacijos, lentos tampa nepastebimu objektu, susiliejančiu su aplinka. Šiame cikle skelbimų lentos visiškai išvalomos nuo bet kokios informacijos, paliekant tik jos pėdsakus – smeigtukus, jų paliktas žymes.
Šis ciklas geriausiai atspindi parodos "Tabula rasa" pavadinimą – tuščias, švarus lapas, kaip ir tuščia lenta, tik iš pirmo žvilgsnio atrodo tyli, neturinti ko pasakyti. Tai kūrinys, prie kurio gali prisiliesti kiekvienas žiūrovas, įsmeigdamas smeigtuką ant bet kurios fotografijos.
Kiekvienas autorius nuotraukomis kuria naratyvą, remdamasis asmenine patirtimi, individualiu laiko jutimu, pastebėdamas kintančias jo žymes, paliktus pėdsakus skirtingose vietose, kurių vaizdai atmintyje tveriasi vis iš naujo.
Kas? Fotografijų paroda "Tabula rasa".
Kur? Kauno fotografijos galerijoje.
Kada? Veikia iki lapkričio 22 d.
Naujausi komentarai