Kačerginėje esantis "Nemuno žiedas" – vienintelė žiedinių autosporto lenktynių trasa Lietuvoje, tačiau jos būklė kasmet kelia nerimą.
2003 m. šį objektą apžiūrėjęs Tarptautinės automobilių sporto federacijos (FIA) atstovas Marcelis Martinas pateikė 60 lapų ataskaitą, kurioje buvo rašoma, ką reikėtų renovuoti ir pakeisti, kad trasa atitiktų visus FIA keliamus reikalavimus.
Nuo šio apsilankymo praėjo lygiai 10 metų, tačiau žiedas neblizga. Asfalto plyšiuose kai kur auga žolė, o kartais plyšiai nusitiesia net kelis metrus. Apie trasos problemas, finansavimą ir ateities galimybes interviu su "Nemuno žiedo" direktoriumi Arūnu Samochinu.
– 2003 m. Lietuvoje lankėsi FIA atstovas M.Martinas, pateikęs 60 lapų ataskaitą apie "Nemuno žiedą". Kaip visa tai atrodė?
– Apie šį vizitą labai daug aš nežinau. Jis tikrai lankėsi, surašė tą dokumentą, mes turime jo kopiją. Šis vizitas buvo inicijuotas Eduardo Jako vadovavimo laikotarpiu. Iš tiesų buvo paruošta medžiaga ir ja vadovaujantis turėjo įvykti trasos rekonstrukcija.
– Kokią FIA nustatomą trasos kategoriją šiuo metu atitinka lenktynių žiedas?
– Dabar tiesioginio kontakto su FIA nėra. Nenorėčiau drąsiai teigti, kad žiedas dabar atitinka kažkurį pasaulinį lygį. Reikėtų vėl pasikviesti ekspertus. Jie iš naujo įvertintų esamą būklę ir tada galėtų pateikti naujas išvadas. Atnaujinus asfaltą ir saugumo aspektus mes tikrai galėtume pasiekti Estijos trasos lygį. FIA GT serijos kėbulinių automobilių čempionatai tikrai galėtų vykti.
– Kas buvo nuveikta per dešimt metų nuo FIA atstovo vizito?
– Buvo išasfaltuota apie vieną kilometrą trasos, tačiau tas asfaltas jau trūkinėja ir yra brokuotas, deja, didesnių pokyčių nebuvo.
– Kodėl tiek nedaug nuveikta?
– Nuo 2001 iki 2011 m. "Nemuno žiedui" vadovavo E.Jakas. Tiek Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnyba, tiek Valstybinė mokesčių inspekcija tiria buvusio vadovo veiklą. Mes – naujas kolektyvas, vadovauti pradėjome 2011 m. Esame ambicinga komanda su vizija, kaip "Nemuno žiedas" turėtų atrodyti, tačiau susidūrėme su beveik nepakeliama problema. Perėmus įmonę iš buvusio vadovo, "Nemuno žiedą" užgriuvo 11 mln. litų skola – įsipareigojimas valstybės biudžetui už galimai E.Jako vykdytus nusikaltimus. Aš negaliu tvirtinti, kad jis tuos nusikaltimus vykdė, tai tiria atitinkamos institucijos.
– Koks šiuo metu yra "Nemuno žiedo" biudžetas?
– Per metus mes gauname apie 300–400 tūkst. litų pajamų iš organizacinės veiklos. Per Kūno kultūros ir sporto rėmimo fondą mes gauname finansavimą. 2012 m. iš fondo mums buvo skirta 140 tūkst. litų, o šiais metais tik 90 tūkst. litų. Tokios sumos "Nemuno žiedui" yra nepakankamos. Aš tikiu, kad valstybė daro viską, ką gali. Dabartinio finansavimo mums neužtenka, kad galėtume plėstis ir investuoti į infrastruktūrą. Dabar mes gyvename iš gautų pajamų. Situacija yra tikrai prasta. Kiekvieną dieną įmonė balansuoja ties bankroto riba, nes žiūrint iš buhalterinės pusės pagal turimus įsipareigojimus kreditoriams ir pagal turimą įstaigos turtą mes jau turėtume būti bankrutavę.
– Ar "Nemuno žiedas" galėtų dirbti pelningai?
– Jei nebūtų skolų, mes galėtume dirbti pelningai. 2012 m. mes uždirbome 18 tūkst. litų.
– Nuo ko turėtų prasidėti lenktynių žiedo renovacija?
– Trasoje reikia kompleksiškai renovuoti du dalykus. Reikia pradėti nuo asfalto ir lygiagrečiai gerinti trasos saugumą. Perėmę įmonę, mes iš karto stengiamės gerinti saugumą. Jau esame specialia skalda padengę pavojingiausius posūkius. Rengėme talkas, per kurias išdėliojome padangas ten, kur jų trūko. Ilgą laiką trasos viduje stovėjo stulpas, kuris kėlė didžiulį pavojų sportininkams. Savo jėgomis ir pinigais mes perkėlėme atitvarus prieš stulpą. Dabar jis yra už trasos ribų. Stengiamės užlopyti atsiradusias duobes. 2012 m. už 150 tūkst. litų buvo asfaltuotos starto ir finišo tiesiosios linijos. Kol kas neįvertinus asfalto būklės, neišsprendus lenktynininkų saugumo, neverta mąstyti apie viešbučius, technines zonas ir infrastruktūrą. Pagrindas yra žiedinių lenktynių trasa.
– Kiek kainuotų atnaujinti visą žiedą, kad jame saugiai jaustųsi ir lenktynininkai, ir žiūrovai?
– Šiuo metu mes esame parengę projektą vienam trasos kilometrui atnaujinti. Šis kilometras yra prasčiausios būklės. Renovacijos darbus apsunkina išskirtinis "Nemuno žiedo" aspektas – trasos reljefo nelygumas. Kalvų išlyginimas padidina renovacijos kainas. Pradinė šio projekto kaina buvo 9 mln. litų. Vėliau šią sumą mes bandėme mažinti, nes žinant realius valstybės pajėgumus kalbėti apie tokias sumas yra labai drąsu. Dabar šis projektas turėtų kainuoti 6 mln. litų. Manau, kad atnaujinti visos trasos asfaltą ir kartu pagerinti saugumą kainuotų apie 15 mln. litų. Su tokia investicija mes galėtume pradėti visavertiškai funkcionuoti kaip lenktynių trasa. Tarp Baltijos šalių mes taptume konkurencingi, nes šiuo metu sportininkai iš užsienio aplenkia Kačerginės "Nemuno žiedą".
Palyginkime: estai už vienos dienos trasos nuomą reikalauja 3 tūkst. eurų, mes dėl trasos būklės tegalime prašyti 3 tūkst. litų. Po renovacijos galėtume pradėti žvelgti plačiau – orientuotis į užsienio rinką. Bandytume drąsiai užmegzti stiprius ryšius su FIA.
– Kas šiuo metu įvertina lenktynių žiedo saugumą?
– Už šiuos dalykus yra atsakinga Lietuvos automobilių sporto federacija. Ši institucija mums yra iškėlusi tikslus ir reikalavimus, kuriais vadovaujantis mes privalome šią trasą prižiūrėti. Pagal savo galimybes mes trasos saugumą padidinome.
Komentaras
Lietuvos automobilių sporto federacijos prezidentas Gintaras Jonas Furmanavičius
Nemuno žiedo būklė saugumo atžvilgiu yra bloga. Per mažai pinigų yra investuojama į saugumo infrastruktūrą, todėl mes negalime išduoti ilgalaikės licencijos. Dabar išduodame po atskirą licenciją kiekvienoms varžyboms. Žiedo danga šiuo metu yra prasčiausios būklės. Per dešimt metų žiedo situacija tik pablogėjo. Kuo valstybė vėliau pradės investuoti į žiedą, tuo daugiau prireiks pinigų jo renovacijai. Šiuo metu trasa atitinka tik minimalius FIA trasos reikalavimus. Aš manau, kad pats laikas būtų sutvarkyti vienintelį lenktynių žiedą Lietuvoje. Dabartinis "Nemuno žiedo" direktorius kompleksą pavertė komercišku objektu. Tam tikra prasme jie yra monopolininkai, nes daugiau žiedų mes neturime. Kol kas mes sunkiai randame bendrą kalbą dėl varžybų organizavimo, nes jie tenori užsidirbti pinigus.
Naujausi komentarai