Pereiti į pagrindinį turinį

Ar degalų akcizas padės užlopyti miesto gatves?

2013-07-09 11:50
Shutterstock nuotr.

Lietuvos automobilių kelių direkcija siūlo iš surenkamo degalų akcizo daugiau lėšų skirti keliams. Kauno meras Andrius Kupčinskas mano, kad tai mažai pagelbės savivaldybėms, nes liūto dalis atitenka magistralėms.

Kelių būklė prastėja

„Jei Vyriausybė pritartų skirti didesnį procentą surenkamo degalų akcizo keliams, būtų galima daugiau lėšų skirti ir miestų savivaldybėms, rajoninės reikšmės keliams“, – tvirtino Susisiekimo ministerijai pavaldžios Lietuvos automobilių kelių direkcijos direktorius Skirmantas Skrinskas.

Pasak jo, magistralinių kelių priežiūra, rekonstrukcija vyko palyginti sklandžiai dėl ES skiriamos paramos. „Rajonų keliai pastaruosius kelerius metus, beveik dvigubai sumažėjus Kelių priežiūros ir plėtros programos fondui, vis labiau dėvėjosi ir buvo labai menkai prižiūrimi. Tokią situaciją reikia nedelsiant keisti“, – įsitikinęs S.Skrinskas.

Susisiekimo ministerija siūlo nuo kitų metų keliams skiriamą pajamų dalį padidinti nuo 55 iki 65 proc. Vėliau kasmet dalis didėtų po 5 proc., kol keliams būtų skiriama 80 proc. vairuotojų sumokamų akcizo pajamų. Tiek keliams buvo skiriama iki 2009 m. Šiam pasiūlymui vakar pasipriešino Finansų ministerija, kuri baiminasi neturėsianti lėšų kitoms sritims.

Padidėtų fondas

S.Skrinskas skaičiuoja, kad, padidinus degalų akcizo dalį keliams, Kelių priežiūros ir plėtros programa praturtėtų maždaug iki 180 mln. litų. Dabar iš akcizo ir kelių mokesčių per metus surenkama 1 mlrd. 42 mln. litų. „Papildomos lėšos leistų daugiau skirti pinigų gatvėms tvarkyti savivaldybėms, taip pat ir Kaunui“, – teigė direktorius.

Jis mano, kad, laikui bėgant ir esant tokiam finansavimui, vėliau reikės dar didesnių lėšų keliams remontuoti. „Daug kur kelių danga vis stipriau dėvisi ir joms būtinas kapitalinis remontas, daug kur jau sudėtinga išlaikyti ir esamą dangos būklę“, – pastebėjo S.Skirnskas.

Komentuodamas Finansų ministerijos raštą, kad, padidinus degalų akcizų procentą keliams prižiūrėti gali nukentėti kitos sritys, bus sunkiau susidoroti su biudžeto deficitu, S.Skrinskas pareiškė: „Manau, finansų ministerijos atstovus reikėtų nuvežti aprodyti krašto ir rajoninius kelius.“

Susisiekimo ministerija viliasi, kad rudenį, kai šis klausimas svarstomas dar kartą, kolegos pakeis nuomonę.

Meras nusiteikęs skeptiškai

Kauno valdžia, pavasarį sulaukusi daug kritikos dėl itin prastos gatvių būklės, mieste iškabino mieste reklaminius plakatus. Juose aiškinama, kad Kaune surenkama 200 mln. litų iš akcizo už degalus, bet miesto reikmėms Susisiekimo ministerija skiria tik 10 mln. litų.

Pagal įstatymus savivaldybėms skiriama 25 proc. Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų. Likę pinigai skiriami magistraliniams ir kitiems valstybės prižiūrimiems keliams.

A.Kupčinskas įsitikinęs, kad Susisiekimo ministerija, siūlydama didinti degalų akcizo dalį, bet ne gautų pajamų procentą savivaldybėms, nukreipia dėmesį ne ten, kur reikia. „Kas iš to, kad padidės bendras pinigų katilas keliams – vėl daugiau lėšų atiteks magistralėms, o savivaldybės vis tiek gaus daug kartų mažiau, nei sumoka. Taigi situacija pagerėtų minimaliai“, – teigė A.Kupčinskas.

Pasak jo, savivaldybėms būtina numatyti bent 40 proc. surenkamo akcizo ir kelių mokesčių. „Šalyje savivaldybėms tenka prižiūrėti 60 tūkst. km kelių, o valstybei – 20 tūkst. Finansavimo santykis priešingas. Kituose valstybėse iš mokesčių gaunami pinigai skiriami vietos keliams, o valstybiniai prižiūrimi bendradarbiaujant su verslo partneriais. Tokiu keliu reikėtų eiti ir mums“, – mano meras.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų