Papirk rinkėją, likus dienai iki rinkimų, ir apie tai niekas nesužinos. Sudaryk korupcinio pobūdžio susitarimą, bet apie tai niekas negalės paskelbti. Tokia tvarka egzistuoja Lietuvoje.
„Kauno diena“ šią savaitę būtų pranešusi ne vieną faktą apie prieštaringai vertinamus veikėjus, kurie siekia tapti Kauno miesto tarybos nariais, tačiau įstatymas tai draudžia.
Jo nuostata gina ne prigimtinę demokratinės visuomenės piliečio teisę laisvai gauti ir skleisti informaciją, bet apsaugo prieštaringus veikėjus - likus penkioms dienoms iki rinkimų neleidžia skelbti negatyviai kandidatą apibūdinančių žinių.
Ką tai reiškia? Vadinasi, „Kauno dienos“ skaitytojai taip ir nesužinojo svarbių faktų apie kandidatus į Kauno miesto savivaldybės tarybą.
Kodėl? Nes žurnalistai į bet kokį kritinį klausimą gaudavo pareiškimus, kuriuose nedviprasmiškai būdavo užsimenama apie teisinę atsakomybę – vien dėl to, kad žurnalistas siekė informuoti visuomenę.
Teisės ekspertai suglumę: situaciją būtina keisti, esą demokratinėse šalyse tokių apribojimų nėra.
Vyrauja chaosas
Pasak viešosios teisės specialistės, politinės reklamos srityje Lietuvoje vyrauja chaosas.
„To chaoso priežastis, manyčiau, yra menka demokratinės kultūros patirtis. Pavyzdžiui, vienais metais politinė reklama televizijoje buvo draudžiama, o kitais – tas draudimas jau panaikintas. Iki šiol neturime politinės reklamos įstatymo. Apie politinę reklamą kalbama Politinių partijų finansavimo ir kontrolės įstatymo dviejuose straipsniuose, tačiau tie straipsniai nieko iš esmės nepasako. Praktiškai visa argumentacija yra Vyriausiosios rinkimų komisijos kompetencijoje.
Čia labai rimta problema. Politinės partijos nesuinteresuotos priimti politinės reklamos įstatymo, kuriame būtų aptarti visi dabar daug nepatogumų sukeliantys niuansai. 2000 m. priimtas Reklamos įstatymas negalioja politinei reklamai ir tai sukelia daug problemų. Šiandien man paskambino garsi žurnalistė ir pasakė, kad jos nuotrauka be jos sutikimo naudojama politinėje reklamoje. Iš esmės tai yra klaidinanti reklama, tačiau Reklamos įstatymo nuostatos nėra taikomos politinei reklamai. Kol nebus politinės reklamos įstatymo, chaoso nepavyks suvaldyti“, – teigė advokatė, Vilniaus universiteto Teisės fakulteto viešosios teisės katedros docentė mokslų daktarė Liudvika Meškauskaitė.
Teismas nenagrinėjo
„Ar draudimas likus tam tikram terminui iki rinkimų skelbti kandidatus galinčią kompromituoti informaciją nevaržo fundamentalios konstitucinės nuostatos į teisę žinoti?“ – „Kauno diena“ paklausė buvusio Konstitucinio Teismo teisėjo Vytauto Sinkevičiaus.
„Konstituciniame Teisme toks klausimas nebuvo nagrinėjamas. To apribojimo prasmė aiški: bandoma apriboti galimybes apšmeižti kandidatus. Apšmeižtasis gali atsidurti nepavydėtinoje situacijoje: rinkėjai bus paveikti, o jis nebeturės galimybės pasiteisinti. Žinoma, visuomenės teisė žinoti yra fundamentali teisė, kaip ir žiniasklaidos laisvės teisė. Klausimas – kam skirti prioritetą. Ar atiduoti prioritetą garantijai, kad laikotarpis prieš rinkimus nebus panaudotas kaip politinis ginklas (kompromituojanti informacija gali nepasitvirtinti, bet kandidatas bus sužlugdytas), ar nuostatai, kad iki pat paskutinės akimirkos galima skelbti bet kokią informaciją, nepaisant, kad kandidatas neturi galimybės atsakyti. Sunku pasakyti, kam atiduotų prioritetą Konstitucinis Teismas“, – sakė V.Sinkevičius.
Pareiškimo pavyzdys Šių metų vasario 23 d. 5.30 val. elektroniniu paštu gavau „Kauno dienos“ žurnalisto klausimus. Kadangi buvau suplanavęs darbo dieną, LR įstatymų nustatyta tvarka į šiuos klausimus atsakiau vasario 24 d. Privalau atkreipti Jūsų dėmesį, kad klausimai man suformuluoti tendencingai, nesiremiant konkrečiais faktais, tik gandais ir paskalomis. Esu kandidatas į Kauno miesto savivaldybės tarybą, todėl mėginimą mane sieti su nusikalstamu pasauliu, likus iki rinkimų vos kelioms paroms, suprantu kaip galimai sąmoningą veiką mane apjuodinti rinkėjų akyse ir taip galimai man pakenkti. Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų įstatymo 49 straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad „Kompromituojančia kandidatą į savivaldybės tarybos narius medžiaga pripažįstama tokia medžiaga, kuria siekiama paveikti rinkėjus, kad šie nebalsuotų už konkretų kandidatą į savivaldybės tarybos narius, ir kurioje pranešama kandidatą negatyviai apibūdinanti žinia“. Primenu, kad LR Baudžiamasis kodeksas, LR Civilinis kodeksas, LR Visuomenės informavimo įstatymas bei kiti LR įstatymai numato atsakomybę už šmeižtą ir kitus sąmoningus veiksmus siekiant pakenkti asmeniui. |
---|
Naujausi komentarai