Kauno valdininkų armija neįveikiama? Pereiti į pagrindinį turinį

Kauno valdininkų armija neįveikiama?

Kaune mažėja gyventojų, tačiau savivaldybės valdininkų skaičius išlieka stabilus. Negana to, jų išlaikymas kasmet brangsta. "Kauno diena" pasidomėjo, kodėl žlugo prieš beveik ketverius metus pradėta reforma, kurios tikslas buvo sumažinti tarnautojų skaičių.

Kauno valdininkų armija neįveikiama?
Kauno valdininkų armija neįveikiama? / Artūro Morozovo nuotr.

Kaune mažėja gyventojų, tačiau savivaldybės valdininkų skaičius išlieka stabilus. Negana to, jų išlaikymas kasmet brangsta. "Kauno diena" pasidomėjo, kodėl žlugo prieš beveik ketverius metus pradėta reforma, kurios tikslas buvo sumažinti tarnautojų skaičių.

Tik trina kėdes

Svarstant 2015 m. biudžeto projektą kai kurie politikai siūlė sutaupyti ne vieną milijoną eurų mažinant administracijos ir tarybos sekretoriato darbuotojų skaičių.

Ne paslaptis, kad Kauno miesto savivaldybės administracijoje netrūksta įdarbintų kažkieno giminaičių ar lojalių vienai ar kitai partijai. Neretai tokie valdininkai tik trina valdiškus krėslus, o realiai darbus už juo priversti atlikti kiti savivaldybės darbuotojai.

Dabartiniai Kauno valdantieji stoja mūru už administraciją: esą darbuotojų yra tiek, kiek savivaldybei deleguota funkcijų, ir atleidus žmones nebus kam atlikti būtinus darbus.

Ar tikrai?

"Kauno diena" pasidomėjo, kodėl pamiršta dar prieš ketverius metus tuomečio savivaldybės administracijos direktoriaus Antano Navakausko pradėta reforma. Tuomet miesto taryba jau buvo priėmusi sprendimą sumažinti valdininkų skaičių.

"Radau daug neartų dirvonų, artimai susipažinau su veiklos principais, savivaldos ir deleguotomis funkcijomis, pareigybėmis, atsakomybe", – prisiminė A.Navakauskas. Tuomet buvo priimtas ne tik sprendimas sumažinti savivaldybės tarnautojų skaičių, bet ir pertvarkyti administracijos struktūrą.

"Dabar veikiantis administracijos aparatas yra per didelis, palyginti su tuo, kiek yra kauniečių. Man keista, kad prieš rinkimus nepastebėjau nė vienos partijos, kuri siūlytų kokią nors reformą. Beveik 800 administracijos darbuotojų, o statistikos duomenys skelbia, kad gyventojų Kaune apie 100 tūkst. sumažėjo", – stebėjosi buvęs savivaldybės administracijos direktorius.

Dubliuoja funkcijas

A.Navakauskas neneigia, kad panaikinus apskričių administracijas savivaldybėms deleguota dalis funkcijų. Tačiau, anot jo, nereiškia, kad turi augti valdininkų skaičius.
"Reikėtų peržiūrėti prioritetus. Kai vadovavau darbo grupei, buvau apskaičiavęs, kad per antrąjį pertvarkos etapą sumažinę darbuotojų iki 730, per metus sutaupytume apie 1 mln. litų valdymo išlaidų. Per kadenciją – jau 4 mln. litų", – žėrė skaičius A.Navakauskas. Jo teigimu, ir dabar savivaldybės administracijos skyriuose ir poskyriuose labai daug funkcijų dubliuojamos, kai kur net nėra numatyta konkreti tarnautojų atsakomybė.

"Dabar įsivaizduokime: administracijos direktorius paveda pavaduotojui, pavaduotojas – departamento direktoriui, departamento direktorius – skyriaus vedėjui, skyriaus vedėjas – kuriam nors specialistui. Kiek tarpinių grandžių? Be to, pranyksta atsakomybė, o sprendimo priėmimas yra vilkinamas", – pastebėjo buvęs savivaldybės administracijos vadovas.

Jis neatmeta galimybės, kad kai kam toks vilkinimas yra naudingas ir gali sukurti korupcinę sistemą.

Paklaustas, kas sužlugdė planuotą reformą, A.Navakauskas priminė, kad daugiausia ginčų kilo, kai buvo pradėtas svarstyti konkrečių darbuotojų likimas. "Kai kurie miesto tarybos nariai nenorėjo prarasti lojalių tarnautojų", – pastebėjo jis.

A.Navakauskas įsitikinęs, kad pagal dabartinį Kauno gyventojų skaičių savivaldybės administracijoje turėtų dirbti apie 600–650 darbuotojų.

Mažinti nemato pagrindo

Tam kategoriškai prieštarauja dabartinis Kauno miesto savivaldybės administracijos direktorius D.Ratkelis. "Nematau jokio pagrindo kalbėti apie darbuotojų mažinimą", – teigė D.Ratkelis.

Jis tuščiomis vadina kalbas, kad savivaldybėje yra per daug tarnautojų. "Švietimą kuruojančių? Kaune per geras švietimas? Per daug socialinių reikalų tarnautojų? Per daug gerai seneliais rūpinamės?" – retoriškai klausė administracijos direktorius.

Pasak D.Ratkelio, pastaraisiais metais savivaldybei užkrauta daugiau funkcijų. Vienas pavyzdžių – daugiabučių namų bendrijų veiklos priežiūra. "Kaune yra apie 5 tūkst. daugiabučių. Jų veiklą, dokumentus reikia sistemiškai tikrinti, organizuoti gyventojų susirinkimus", – pareiškė D.Ratkelis ir pridūrė, kad atsiradusių naujų funkcijų galėtų išvardyti aibę.

Užsiminus, kad Kaune nuolat mažėja gyventojų, D.Ratkelis rado savų argumentų: "Taip, darbo dėl to sumažėjo tarnautojams, atsakingiems už gyvenamosios vietos deklaravimą, socialinių pašalpų mokėjimą. O gatvių ar sumažėjo? Aikščių? Pavyzdžiui, statinių mieste, kuriuos reikia prižiūrėti, tik padaugėjo."

Penkiolika naujų etatų

Pasak D.Ratkelio, apie savivaldybės tarnautojų skaičiaus didinimą nėra jokių kalbų, be to, per šią kadenciją įsteigta vos penkiolika naujų etatų. Visi jie – Viešosios tvarkos skyriuje.

"Tarnautojams darbą palengvina vis naujesnių technologijų atsiradimas. Būtent todėl darbuotojų buvo didinta tik minėtame skyriuje", – sakė administracijos direktorius.
Šiuo metu savivaldybėje dirba 780 tarnautojų, o D.Ratkelio teigimu,  kadaise savivaldybės kabinetuose būta ir daugiau kaip 900 specialistų.

Vis dėlto išlaidos savivaldybės aparatui pastaraisiais metais padidėjo įspūdingai: nuo 10,2 mln. eurų (2012 m.) iki 14 mln. eurų (2015 m.).

"Nepamirškime, kad valstybės tarnautojams buvo sugrąžinti per krizę nurėžti atlyginimai, koeficientai ir panašiai. Tad pažvelgus į bendrą sumą ir visai kiti skaičiai pasirodė", – aiškino D.Ratkelis.

Vis dėlto, gal būtų naudinga sumažinti grandžių skaičių, optimizuoti sistemą? "Naujos sistemos tikrai neišradinėsime. Viešojo administravimo įstatymas aiškiai įvardija, kokia turi būti struktūra, kokie stuktūriniai padaliniai. Dirbtinai atsisakius vieno ar kito padalinio, savivaldybės darbas tik pasunkės", – įsitikinęs pašnekovas.
Vis dėlto jis neslėpė, kad problemų yra. Jų atsiranda, kai, pavyzdžiui, reikia išasfaltuoti kelią, sužymėti linijomis ir pastatyti naujus ženklus, nes vienas padalinys atsakingas už kelius, o kitas – už kelių ženklus.

Jis juokais pasiūlė apskritai panaikinti visą administracijos aparatą. "Sutaupytume daug daugiau, nei atleistume tik dalį tarnautojų, bet kas vykdytų tarybos sprendimus ir priimtus įstatymus?" – klausė D.Ratkelis.

Reformatorių planai

Pirminiame savivaldybės administracijos reformos variante buvo numatyti du etapai. Pirmiausia panaikinti septynis departamentus, kuriuose dirbo 23 tarnautojai, o administracijos darbuotojų skaičių sumažinti iki 750 (iki reformos buvo patvirtintas maksimalus 830 pareigybių skaičius). Šis etapas buvo įgyvendintas. Tuo laikotarpiu administracijoje dirbo apie 70 pensinio amžiaus tarnautojų.

 

Per antrąjį reformos etapą ketinta pertvarkyti skyrius juos sujungiant. Prioritetas – atsisakyti savivaldybės tarnautojų dubliuojamų funkcijų bei optimizuoti esamų ir naujai suformuotų skyrių veiklos efektyvumą.

Atlikus administracijos optimizavimo skaičiavimus, darbo grupė buvo numačiusi sumažinti apie 15–20 proc. darbuotojų, tai būtų sutaupę savivaldybės biudžetui apie 400 tūkst. eurų kasmet.


Komentarai

Arvydas Garbaravičius, miesto tarybos narys

Dėl savivaldybės administracijos reformos yra keletas aspektų. Visi nori mažinti administracijos darbuotojų skaičių, tačiau dalis tokių reformatorių net nežino, ką tarnautojai veikia. Be to, neretai savivaldybės darbą griauna net ne tarnautojai, o politikai, apsimetantys visų galų specialistais.

Jeigu jau kalbame apie išpūstus etatus, reikėtų nepamiršti ir tarybos sekretoriato. Dar 2000–2003-iaisias jame dirbo du žmonės, o dabar – 22,5 etato. Ką jie veikia, velniai žino. Gal merui palankius komentarus internete rašo?

Savivaldybėje tikrai yra kompetentingų specialistų, tačiau juos užgožia prisitaikėliai ar kažkam lojalūs asmenys. Prisiminkime, vien ko vertas tariamų specialistų desantas iš Suvalkijos, kai vienas jų iš tribūnos nerišliai bandė aiškinti, kad "jis labiau prie apšvietimo nei švietimo".

Nusprendus mažinti tarnautojų skaičių, būtina atsižvelgti tik į du kriterijus – jų kompetenciją ir ar jie nedubliuoja vieni kitų funkcijų. Be to, nepriimtini žaidimai: atleidus vienus, įdarbinti saviškius. Tai jau būtų nusikaltimas. Negalima iš oro pasakyti, kad atleisime 70 darbuotojų. Reikia konkretaus pagrindimo ir konkrečiu atveju analizuoti, kuo tai naudinga miestui. Burbulinių reformų matėme ne vieną.

Tautvydas Barštys, miesto tarybos narys

Tai, kad savivaldybėje dirba per daug valdininkų, manau, niekam nekelia abejonių, aišku ir tai, kad seniai reikėjo reformuoti savivaldybės administraciją.

Prieš ketverius metus administracijos reforma buvo vienas svarbiausių tuometės valdančiosios daugumos uždavinių. Gaila, kad naujai sukurta konservatorių ir socialdemokratų dauguma buvusiam administracijos direktoriui A.Navakauskui sutrukdė užbaigti šią reformą.

Nors pastaraisiais metais dėl migracijos ir kitų priežasčių mieste labai akivaizdžiai sumažėjo gyventojų, bet savivaldybės administracijos darbuotojų skaičius per pusketvirtų metų kai kuriuose padaliniuose net padidėjo.

Sunku tikėtis efektyvaus miesto valdymo, kada kai kurios partijos iš dabartinės valdančiosios daugumos dirbtinai sukūrė darbo vietas savo partijos nariams ar giminėms. Deja, kai kurių jų profesinė kompetencija labai abejotina.

Esu tikras, kad savivaldybės administracijos darbuotojų skaičių būtina mažinti, o sutaupytas lėšas panaudoti naujoms darbo vietoms steigti bei miesto kiemams ir gatvėms tvarkyti.

Rimantas Mikaitis, miesto tarybos narys

Kartą savivaldybės departamentai jau buvo panaikinti, bet pasikeitus valdančiajai koalicijai dalis jų buvo atkurta. Manau, kad ne struktūra svarbiausia, o tarnautojų kompetencijos ir jų priėmimo į darbą skaidrumas. Abejonių kelia konkursai į pačias įvairiausias pareigybes. Žiniasklaidoje ne kartą minėti faktai, kad savivaldybės tarnautojai yra parenkami pagal lojalumą, partiškumą ar giminystės ryšius, o ne profesinę kompetenciją. Tai yra didžiulė Kauno bėda ir viena priežasčių, kodėl sprendimai kartais yra nenaudingi gyventojams, nelogiški, net prieštarauja vieni kitiems ir tik įneša daugiau painiavos į miesto gyvenimą, nepadeda judėti į priekį. Jeigu visi savivaldybės darbuotojai būtų tinkamos jų pareigoms kvalifikacijos, jų tiek daug gal net ir nereikėtų. Šiuo metu matau, kad darbo krūvis savivaldybėje paskirstomas anaiptol netolygiai. Kai kuriems užkraunamas didžiulis – jie privalo atlikti ir nekvalifikuotų kolegų darbą.

Gaila, kad administracijos vadovai, kurie ir sprendžia dėl darbuotojų priėmimo į darbą, jų kategorijų, skatinimo skyrimo, yra per daug veikiami politikų. Sunku spėti, kiek iš 780 tarnautojų savivaldybė yra tik šilta vietelė prisiglausti, o ne vieta realizuoti savo sugebėjimus, prisidėti prie miesto klestėjimo. Buvo paviešintas ne vienas ir ne du konkretūs pavyzdžiai, kai savivaldybė buvo pašiepiama dėl darbuotojų nekompetencijos, kai jie buvo akivaizdžiai įdarbinti vien tik dėl partinių ar giminystės ryšių. Buvo priimti žmonės, net neturintys reikiamo išsilavinimo.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra