Neatsižvelgė į specifiką
VVKD teismui apskundė VPT sprendimą stabdyti laivininkystę Nemunu atgaivinti turėjusį konkursą. "Labai gaila, kad turime taip elgtis, bet teismas – vienintelis kelias išsaugoti šį grandiozinį, Lietuvai labai naudingą projektą", – pažymėjo VVKD vadovas Vladimiras Vinokurovas.
Jis teigia, kad VPT neatsižvelgė nei į vandentvarkos sektoriaus specifiką, nei į tokias aplinkybes, kaip koronaviruso COVID-19 pandemija ir galintis pasikartoti karantinas su valstybių sienų uždarymu.
Direkcijos skundas liepos mėnesio 1 d. pateiktas Vilniaus apygardos administraciniam teismui.
"Dėl finansų stokos ir techninių pajėgumų trūkumo E41 laivakelyje Kaunas–Klaipėda susiformavo seklumos. Siekdami sumažinti sausumos kelių apkrovas ir krovinius gabenančių vilkikų taršą, siekiame surasti tiekėją ar jų grupę, kuri suprojektuotų ir Nemune įrengtų bunas – iš natūralių gamtinių medžiagų, skaldos sukuriamus vadinamuosius liežuvius. Įkišti į vagą jie vandens tekėjimą kreiptų į centrą, o pagrindinė srovė išvalytų dugną, paversdama upę tinkama krovininėms baržoms. Deja, VPT bandant pritaikyti standartinę konkurso skaidymo taktiką, visiškai neatsižvelgiama į tai, kad upė nėra sausumos kelias ir toks požiūris ateityje gali tik komplikuoti ir pabranginti projektą", – teigia V.Vinokurovas.
Vidaus vandens kelių direkcijos vadovas V.Vinokurovas teigia, kad teismas – vienintelis kelias išsaugoti Lietuvai svarbų projektą.
Didelis susidomėjimas
Šiuo konkursu domėjosi apie 20 potencialių tiekėjų, tačiau galutinį pasiūlymą pateikus tik vienam, VPT nemato efektyvesnio būdo, kaip tik skaidyti konkursą ir taip siekti konkurencijos padidinimo.
"Apgailestaujame, kad Viešųjų pirkimų tarnybai nesugebėjome išaiškinti, kad tai yra neįmanoma. Jei nieko nedarysime, projektas gali žlugti dėl riboto vykdymo termino ir galutinio tikslo neįgyvendinimo", – kalbėjo V.Vinokurovas.
Pasak direkcijos vadovo, atsižvelgdami į savo kompetencijas ir galimybes, tiekėjai gali jungtis į grupes ir dalyvauti kartu, tačiau esminė problema slypi nuo jų nepriklausančiose aplinkybėse ir tai jie aiškiai įvardija savo paklausimuose. Projekto įgyvendinimo terminas yra gana trumpas ir jo pratęsti galimybių nėra. Projektas turi būti įgyvendintas iki 2023 m. rugsėjo 1 d. Todėl iš esmės tiekėjai bijo dėl neatmestino esminio trikdžio: rizikos dėl dar vieno tikėtino COVID-19 protrūkio ir galimo karantino pasikartojimo. Tokiu atveju strigtų medžiagų užsakymas ir tiekimas, gali kilti problemų dėl smarkiai apriboto judėjimo tarp valstybių, tikėtinų valiutų kursų svyravimų.
Kita problema, anot V.Vinokurovo, tampa ir savotiškas Nemuno vagos prilyginimas sausumos kelių tinklui, nežinant arba ignoruojant tai, kad, bunomis pakeitus Nemuno tėkmę, gali prireikti neatidėliotinų korekcijų projekto eigoje.
"Projektavimas ir statybos darbai pradedami ne žemėlapyje mechaniškai padalijus upę į kelias dalis, o nuo nepalankiausių laivybai ruožų. Upė nėra žvyrkelis. Įrengus bunas pirmuose modernizuojamuose ruožuose reikia vertinti pasikeitusį Nemuno tėkmės režimą, jo įtaką žemiau ir aukščiau esantiems ruožams. Jei hidrodinamikos režimas pakistų reikšmingai, iš anksto parengtas techninis projektas netektų prasmės, todėl darbų skaidymas atskiriems tiekėjams patikint projektavimą, modeliavimą, rangą, yra netikslingas ir labai neefektyvus", – konstatuoja Vandens kelių direkcijos vadovas.
Dėl finansų stokos ir techninių pajėgumų trūkumo E41 laivakelyje Kaunas–Klaipėda susiformavo seklumos.
Atrinktas rangovas
Jo teigimu, šiam ES lėšomis iš dalies finansuojamam projektui siekiama maksimalų efektyvumą galinčios užtikrinti sinergijos ir norima išvengti situacijos, kai neteisingai suformuluotos užduotys pareikalauja papildomų lėšų, stengiantis ištaisyti jų nulemtas klaidas.
VVKD viešojo konkurso būdu jau atrinko rangovą, kuris yra pasirengęs ne tik paruošti techninį projektą, bet ir pastatyti šimtus bunų, išvalyti sąnašas, perstatys navigacijos ženklus – tai leis visiškai atgaivinti krovininę laivybą Nemune ištisus metus. Tai ne tik gerokai sumažins krovininio transporto skaičių magistralėje, bet ir atsipirktų finansiškai tiek verslui, tiek valstybei.
Lietuvos vidaus vandenų kelias E41 Nemuno upe ir Kuršių mariomis Kaunas–Klaipėda priklauso transeuropiniam transporto tinklui TEN-T. Jis per Klaipėdos valstybinį jūrų uostą jungiasi su tarptautiniais maršrutais Baltijos jūroje, o per Kaliningradą (Rusija) Kuršių mariomis – su Vakarų Europos vidaus vandenų kelių sistema.
Prognozuojama, kad, įgyvendinus bunų projektą Nemune, krovinių vežimo vandens transportu paklausa per metus sudarys apie 300 tūkst. tonų. Numatoma, kad 2040 m. automobilių keliais į Klaipėdos uostą per metus bus vežama apie 18,4 mln. t krovinių – 3,5 mln. t daugiau nei 2017 m. Jei dalis šių krovinių nebus perkelta pervežti vidaus vandenų keliais, automobilių keliais per metus važiuos apie 140 tūkst. daugiau vilkikų.
Nemune pradėjus krovininę laivybą, krovinių skaičius nebūtų neribojamas. Skaičiuojama, kad viena barža pergabena 40 vilkikų krovinių kiekį.
Naujausi komentarai