Branginantiesiems savo laiką, o ypač atostogų, kelionė lėktuvu būna labai patraukli. Tačiau prieš keletą savaičių pasirinkusiems skrydį lėktuvu į Bulgariją iš atostogų teko išbraukti kone parą.
Kratosi atsakomybės
Kelionę į Saulėto kranto kurortą Bulgarijoje aptemdė 8 val. laukimo Vilniaus oro uoste. Panašiai tiek laukta ir grįžtant atgal Burgaso oro uoste. Ilgas laukimo valandas teko kentėti šiemet birželio 12–19 d. keliavusiems didžiausiu kelionių organizatoriumi Baltijos šalyse tituluojamos kompanijos "Novaturas" organizuota kelione poilsiautojams.
Kauniečių šeima su dviem mažamečiais vaikais abejoja, ar "Novaturo" darbuotojos pažadėta kompensacija po 100 litų jiems bus sumokėta. Galų gale ar tokia kompensacija išvis gali atstoti brangų išsvajotų atostogų laiką.
Dar labiau kauniečius šokiravo, kad vėluojantys skrydžiai, atrodo, yra išskirtinis "Novaturo" poilsiautojus skraidinančios "Small Planet Airlines" kompanijos bruožas. "Novaturas" informavo, kad mūsų pretenziją išsiuntė skrydžių bendrovei. Tačiau juk kelionę mes pirkome ne iš skrydžių bendrovės, o iš "Novaturo", – kelionių organizatoriaus sprendimu stebėjosi skrydžio nepatogumus patyręs kaunietis.
Tuo pačiu reisu skridęs Romualdas L. ir Kristina S. pritarė kauniečių šeimos išsakytiems priekaištams. "Dėl paties poilsio Bulgarijoje neturime jokių pretenzijų, tačiau skrydis poilsį tikrai gadino", – pritarė Romualdas L.
Prie vartų laukė staigmena
Skrydis į Burgasą iš Vilniaus oro uosto turėjo įvykti birželio 12 d. 14 val. Kaip ir rekomenduojama, oro uoste kauniečiai pasirodė dar gerokai prieš numatytą laiką – prieš vidurdienį.
Be problemų atidavusių bagažą ir perėjusių keleivių kontrolės postą prie skrydžiui skirtų vartų kauniečių laukė staigmena – skrydis atidedamas. Kaip vėliau paaiškėjo, skrydis buvo atidėtas net iki 21 val.
"Per ilgas laukimo valandas gavome taloną nemokamai pavalgyti, aplankiusi "Novaturo" atstovė maloniai pabendravo, apdalijo vaikus dovanėlėmis, buvo akivaizdu, kad darbuotojai nori užglaistyti kilusius nesusipratimus, tačiau tai menkai paguodė", – išgyvenimais dalijosi kaunietis.
Laukimas vargino ne tik vaikus, bet ir suaugusiuosius. Galiausiai poilsiautojai sužinojo, kad skrydis atidėtas ne dėl oro sąlygų, bet dėl techninių trikdžių. "Ėmė nerimas. Ar apskritai mūsų skrydis su "Novaturo" partneriais "Small Planet" bus saugus. Net vaikai ėmė baugščiai klausinėti, ar mes nuskrisime", – pasakojo mažamečių mama.
Galiausiai skrydis buvo paskelbtas, poilsiautojai sėkmingai pasiekė Saulėtą pakrantę, tačiau jau gerokai po vidurnakčio. Jų skaičiavimu, laukimas oro uoste atostogas sutrumpino visu pusdieniu.
Nuotaiką dar kėlė mintis, kad poilsis tik prasideda: saulė prablaškys nemalonius prisiminimus ir aštuonios laukimo valandos bus prisimintos tik kaip nedidelis akibrokštas kelionės pradžioje.
Atidėtas ir skrydis atgal
Deja, tokioms kauniečių viltims nebuvo lemta išsipildyti. Ne mažiau kompikuota kelionė laukė atgal.
Apie tai, kad lėktuvas vėl vėluos – šįkart dvi valandas, kauniečių šeima sužinojo dar viešbutyje. Pastarojo administracijai tai nepadarė įspūdžio: lietuviai buvo paprašyti išsikraustyti vidurdienį – galėjo džiaugtis, kad viešbutyje leista palikti bent lagaminus. Tačiau pirmosios laukimo valandos tebuvo įžanga.
Pakeliui į oro uostą nurodytu laiku jie sužinojo, kad skrydis dar atidedamas. "Apmaudu, kad apie tai sužinojome ne iš kartu buvusių "Novaturo" atstovių, bet iš Vilniaus oro uoste analogiško skrydžio į Burgasą laukusių artimųjų. Vėliau iš pastarųjų sužinojome ir apie tai, kad kelionė įvyks ne anksčiau kaip vidurnaktį", – pasakojo poilsiu Bulgarijoje susigundę kauniečiai.
Reiškiniu tampantis vėlavimas
"Nusiteikėme laukti ir kurti pasakas vaikams apie tai, kodėl vėluoja būtent Lietuvos kompanijų lėktuvai, kad, nepaisant tokių vėlavimų, skristi vis tiek yra saugu", – nelinksmi šypsojosi kauniečiai. Tačiau nerimo nepadėjo įveikti nei Burgaso oro uosto darbuotojų paslaugumas, nei užkandžiai.
Tik grįžę namo kauniečiai išsiaiškino, kad vėluojantys "Small Planet Airlines" skrydžiai ne atsitiktinumas, o tendencija. "Small Planet Airlines" – lietuviško kapitalo užsakomųjų skrydžių bendrovė. Iki 2010 m. vasaros vadinosi "flyLAL charters".
Kone kasmet viešoje erdvėje aprašomi šios kompanijos skrydžiai. "Sugedus "Novaturo" ir "Tez Tour" klientus į Egiptą turėjusiam skraidinti "Small Planet Airlines" lėktuvui, poilsiautojams Vilniuje ir Hurgadoje skrydžio teko laukti beveik dešimt valandų", – skelbta prieš metus.
"Dėl "Small Planet Airlines" lėktuvų gedimų jau ne pirmą kartą nukeliami skrydžiai. Pernai vasarą šios bendrovės lėktuvas su poilsiautojais Vilniaus oro uoste leidosi avariniu būdu", – rašyta 2012-aisiais.
Apsidraudimų įkaitai
Atidžiai išanalizavę su "Novaturu" pasirašytą sutartį kauniečiai nusiuntė kelionių organizatoriui pretenziją. Tačiau atidi analizė privertė žmones jaustis bejėgiais. Smulkiu, vos įžiūrimu šriftu surašyta: "Organizatorius neatsako už tai kad: sutartis netinkamai vykdoma dėl nenugalimos jėgos arba dėl įvykio, kurio kelionių organizatorius ar asmuo, kurio pagalba kelionių organizatorius naudojosi, atsižvelgiant į visą įmanomą jų apdairumą, nenumatė ir negalėjo numatyti."
Dar kitas, pavardės nenorėjęs skelbti to paties reiso keleivis svarstė: "Gal visai naudinga forminti neva lėktuvo gedimą arba būtinybę patikrinti idant saugiai skraidinti keleivius. Esu girdėjęs, kad kai kuriuose oro uostuose tam tikru laiku pigesnis oro uosto mokestis. Tačiau apmaudžiausiai tai, kad šitokia garbinga ir šitiek metų dirbanti kompanija "Novaturas" nusiplauna nuo bet kokios atsakomybės ir toliau bendradarbiauja su dažnai skristi vėluojančia kompanija."
Likimo bičiuliui pritarė ir Romualdas L. "Mes atsiėmėme kompensaciją Bulgarijoje – panaudojome po 30 eurų pirkdami "Novaturo" siūlomas ekskursijas. Tačiau sutinku, kad susigaudyti ir apginti savo teises tokioje situacijoje nelengva", – sakė vyras.
Poilsiautojai sutiko, kad oro neužsisakysi, tačiau kai savaitės poilsis keturiems Bulgarijoje kainuoja beveik 9 tūkst. litų, nesinori, kad tektų kankintis laukiant oro uoste.
Komentaras
Solveiga Kuzienė
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Turizmo ir atlygintinų medicininių paslaugų skyriaus vedėja
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba šiais metais turėjo keletą vartotojų prašymų dėl atidėtų skrydžių, keliais atvejais buvo nustatyta, kad skrydžiai buvo atidėti dėl nenumatytų aplinkybių. Siekiant išsiaiškinti, dėl kokių priežasčių buvo atidėtas skrydis iš Lietuvos, vartotojams siūlytume kreiptis į Civilinės aviacijos administraciją. Taip, kelionių organizatorius ar asmuo, kurio pagalba kelionių organizatorius naudojasi, neatsako už netinkamą turizmo paslaugų teikimo sutarties įvykdymą, jeigu sutartis netinkamai įvykdoma dėl nenugalimos jėgos arba dėl įvykio, kurio kelionių organizatorius ar asmuo, kurio pagalba kelionių organizatorius naudojosi, atsižvelgiant į įmanomą jų apdairumą, nenumatė ir negalėjo numatyti. Minėta nuostata yra ir turizmo paslaugų teikimo sutartyse. Taigi, jei sutartis nebuvo tinkamai vykdoma būtent dėl šios nuostatos, tai kelionių organizatorius yra atleidžiamas nuo atsakomybės mokėti kompensaciją. Kitais atvejais privalu kompensuoti keleiviams. Kompensacijos dydis priklauso nuo kelionės atstumo. Vadovaujantis Europos Teisingumo Teismo praktika, atidėtų skrydžių keleiviai gali būti prilyginti atšauktų skrydžių keleiviams teisės į kompensaciją taikymo tikslais. Tačiau toks atidėjimas nesuteikia keleiviams teisės į kompensaciją, jei oro vežėjas gali įrodyti, kad skrydis buvo atidėtas ilgam laikui dėl ypatingų aplinkybių, kurių nebūtų buvę galima išvengti net ir imantis visų pagrįstų priemonių, t. y. aplinkybių, kurių oro vežėjas negali realiai kontroliuoti.
Ieva Dorelaitienė
"Novaturo" rinkodaros vadovė
Visais atvejais siekiame suteikti maksimalų komfortą savo klientams, nuoširdžiai apgailestaujame dėl patirtų nepatogumų. Vilniaus oro uoste laukiančiais keleiviais visą laiką rūpinosi "Novaturo" atstovė, buvo teikiama išsami informacija. Poilsiautojams buvo dalijami maisto kuponai, vaikams – dovanėlės. Skrydžio iš Burgaso į Vilnių laukiančioms šeimoms su vaikais buvo atidarytas specialus kambarys. Skrydžių vėlavimų "Small Planet Airlines" pasitaiko, kaip ir pasaulinėje oro vežėjų praktikoje. Skrydžių saugumui teikiame prioritetinę reikšmę ir pasitikime savo partnerių atliekamais veiksmais, susijusiais su skrydžių saugos reikalavimais.
Naujausi komentarai