Dirbo ir naktimis
Kauno rajoną sniegas praėjusiais metais užgriuvo sausio pabaigoje.
"Tai buvo šturminis sniego valymas. Keletą parų teko dirbti ir naktimis", – sakė Raudondvario seniūnijoje ūkininkaujantis Romualdas Starevičius.
Panašiai praėjusį viduržiemį prisimena ir kiti sniego kalnus nuo kelių stumdę ūkininkai. Be jų pagalbos savivaldybei būtų sunku išsiversti.
Intensyviai: Raudondvario seniūnijoje ūkininkaujančiam R.Starevičiui apsnigtuose keliuose praėjusią žiemą teko paplušėti ir naktimis. / Vilmanto Raupelio nuotr.
Iki kalendorinės žiemos likus kelioms dienoms, Kauno rajono savivaldybė jau turi suformavusi sniego valymo pajėgas – joms paskirtos teritorijos aprėpia visus Kauno rajono taškus.
Kauno rajono savivaldybė jau turi suformavusi sniego valymo pajėgas – joms paskirtos teritorijos aprėpia visus Kauno rajono taškus.
Seniūnijų ypatumai
Kauno rajono savivaldybės Kelių ir transporto skyriaus vedėja Gita Kaminskienė atkreipė dėmesį, kad rengiantis žiemos sezonui buvo atsižvelgta į Kauno rajone esančių seniūnijų ypatumus.
"Seniūnijos Kauno rajone yra skirtingos savo plotu, prižiūrimų kelių tinklų ir gyventojų skaičiumi. Vienos yra labiau kaimiškos su valdomu dideliu vietinės reikšmės kelių ir gatvių tinklu, kitos – mažesnės, kompaktiškesnės. Todėl žiemos akivaizdoje seniūnijoms tenkantys iššūkiai yra nevienodi. Ypač didelį vietinės reikšmės kelių ir gatvių tinklą turi prižiūrėti Vilkijos apylinkių (143,9 km), Zapyškio (123,5 km), Alšėnų (152,6 km), Babtų (165,6 km), Domeikavos (145,8 km), Karmėlavos (107,4 km) seniūnijos. Seniūnai jau pasirengę žiemos laikotarpiui – seniūnijos yra sudariusios sutartis su kelius valančiomis įmonėmis, ūkininkais", – pabrėžė G.Kaminskienė.
Pasak jos, žiemos metu valant kelius bus siekiama atsižvelgti į gyventojų prašymus ir skambučius.
Pagelbės ir žemėlapis
G.Kaminskienė atkreipė dėmesį, kad Kauno rajono savivaldybė yra atsakinga už vietinės reikšmės kelių ir gatvių priežiūrą, o už valstybinių kelių (magistralinių, krašto, rajono) priežiūrą atsako Lietuvos automobilių kelių direkcija.
"Gyventojų patogumui Lietuvos valstybinių kelių priežiūros įmonė AB "Kelių priežiūra" savo tinklalapyje pateikia interaktyvų valstybinės reikšmės kelių priežiūros žemėlapį, kuris vairuotojams padeda pasirinkti saugesnį maršrutą, kai oro sąlygos blogos. Žemėlapyje galima susipažinti, kokiu paros metu keliai bus barstomi, valomi ir iki kelintos valandos šie darbai turi būti atlikti. Atkreipiame dėmesį, kad žemėlapyje pavaizduoti tik AB "Kelių priežiūra" prižiūrimi keliai" – informavo G.Kaminskienė.
Tai buvo šturminis sniego valymas. Keletą parų teko dirbti ir naktimis.
Ji pabrėžė, kad žiemos sunkumus lengviau įveikia draugiškai sutelktos bendruomenės.
"Kauno rajoną kerta daugybė valstybinės reikšmės magistralių, už kurias atsakinga Susisiekimo ministerijai pavaldi įmonė "Kelių priežiūra".Vietinės reikšmės kelių priežiūra patikėta seniūnams, tačiau jų technikos ūkis nepajėgia susidoroti su didžiuliais sniego kiekiais, todėl teko pasitelkti bendruomenę. Savivaldybė ragina pačius gyventojus būti labiau socialiai atsakingus, žiemos metu nepamiršti nusikasti savo takelių, jeigu yra galimybės – ir įvažiuojamų kelių. Sniegingą žiemą kiekvieno žmogaus indėlis ir pagalba yra labai svarbūs" – patikino specialistė.
G.Kaminskienė vylėsi, kad tvarkant žiemos kelius, ypač efektyvi bus ir ūkininkų pagalba.
"Manau, kad privataus verslo ir ūkininkų įsitraukimas duos naudos – kelių priežiūros darbai turėtų vykti greičiau ir kokybiškiau", – sakė G.Kaminskienė.
Žino kiekviena linkį
Ūkininkų pagalbos svarbą pabrėžė ir Raudondvario seniūnė Daiva Bulotienė.
"Seniūnijoje yra 250 gatvių ir daugiau kaip 30 km žvyrkelių. Tai nemenkas ūkis, kurį prižiūrėti be pagalbininkų būtų labai sunku.
Ūkininkai žino kiekvieną posūkį, kiekvieną probleminę, sunkiai išvažiuojamą kelio atkarpą, tad su jais labai lengva komunikuoti, užduotys atliekamos greitai ir tiksliai", – atkreipė dėmesį seniūnė.
Kelius dažniausiai tvarko viešajame konkurse atrinkti ūkininkai. "Ūkininkų kainos už kelių tvarkymą yra mažesnės. Gal dėl to, kad jie naudoja pigesnį dyzeliną. Bet aš tos virtuvės nežinau. Mūsų seniūnijoje nedaug ūkininkų. Yra padedančių visuomeniniais pagrindais. Jei susiduriame su ekstremaliu atveju, kai resursų nebeužtenka, bet kada paskambini ir sulauki pagalbos", – pasakojo D.Bulotienė.
Pagalbos nesureikšmina
Raudondvario seniūnijoje žiemos kelius ne pirmus metus padedantis tvarkyti ūkininkas Romualdas Starevičius tvirtino, kad kainas lemia ne pigesnis dyzelinas. Pasak jo, prisidėti prie kelių tvarkymo skatina ir noras padėti bendruomenei.
"Nesame kažkokie herojai ir dirbame ne už ačiū, bet yra ir visuomeninė motyvacija: mes čia gyvename, viskas čia sava, artima. Čia gyvena ir mūsų artimieji – vaikai, anūkai, kuriems žiemą reikia važinėti į mokyklą, darbus. Pernai ta žiema užklupo, kaip sakoma, netikėtai. Dvi paras be pertraukos snigo. Sniego valymo konkursą buvo laimėjęs kitas ūkininkas, tačiau jo pastangų jau nebeužteko. Susidarė ekstremali situacija. Paskambino seniūnė ir paprašė pagalbos. Ta pagalba truko dvi paras – dieną ir naktį. Vieną gatvės galą nuvalai, grįžti – ir vėl užpustyta. Darbo ir įtampos buvo per akis", – sudėtingą laikotarpį prisiminė R.Starevičius.
Ūkininkas sakė, kad per dvi paras tuomet sunaudojo apie 500 litrų degalų, bet jie nebuvo pigesni nei įprastiniai.
"Nepasakyčiau, kad ūkininkams pigiau išeina – mums, gyvulių augintojams, ir taip to dyzelino trūksta – pigesnį greitai baigiame ir tada jau tenka pirkti įprastą", – pabrėžė R.Starevičius.
Ne visi skuba padėti
Vieną ilgiausią kelių tinklą Kauno rajone aprėpiančios Babtų seniūnijos vadovas Gediminas Pupinis informavo, kad sutartis dėl seniūnijos kelių valymo sudaryta su dviem ūkininkais, bet, prireikus, į talką atskuba ir kiti.
"Negalėčiau pasakyti, kad visi labai skuba patalkininkauti. Norėtųsi didesnio kai kurių ūkininkų aktyvumo. Kartais būna gerų norų ir intencijų, bet darbai nepavyksta. Norėčiau, kad ūkininkai, tvarkydami savo žemes, būtų atidesni kelių būklei. Tačiau džiaugiuosi, kad turime visuomeniškų, pilietiškai nusiteikusių žemdirbių, kurie labai padeda, klausia, kur dar nuvalyti reikia. Ir pinigų neprašo. Tokiems ūkininkams esu labai dėkingas už iniciatyvą", – pabrėžė seniūnas.
Visuomeniniais pagrindais niekada neatsisako padėti Justinas Stočkus.
"Jeigu reikia, tai ir važiuoji. Nesvarbu, ar turiu sutartį dėl sniego valymo, ar ne. Praeitais metais nebuvo sutarties. Bet pasitaiko, kad žmonės skambina ir klausia, ar galiu padėti. Visada padedame. Kelininkai pas mus pasirodo tik apie 10 val., o žmonės dirbti išvažiuoja apytikriai nuo 7 iki 7.30 val. Iki to laiko ir stengiamės tuos kelius padaryti išvažiuojamus. Turiu vadinamąjį sniego peilį, pritvirtinu jį prie traktoriaus ir – pirmyn. Ypatingai sezonui nesiruošiame, nes juk žiema visada užklumpa netikėtai", – linksmai paaiškino visuomeniškas ūkininkas.
Sulaukia ir priekaištų
Nors Babtų seniūnija talkininkų turi nemažai, tačiau seniūnas nuogąstauja, kad, gerokai pasnigus, gali atsirasti sunkumų.
"Babtų seniūnijos kelių tinklas yra labai ilgas. Kai pradedi valyti anksti rytą, baigi tik gerokai įdienojus, o vairuoti reikia juk iš ankstaus ryto. Todėl operatyvumas yra rimčiausia problema. Nuvalai kelią, o po kelių valandų jis vėl apsnigtas, gyventojai nepatenkinti, ne visi nori suprasti, kad stipriai pustant ir sningant kelias negali būti švarus kaip stalas. Valstybinės reikšmės kelius tvarkančios bendrovės kartais dirba ne taip, kaip žmonės pageidautų, o žmonės pretenzijas reiškia man, nors aš niekuo dėtas", – apgailestavo G.Pupinis.
Jis pabrėžė, kad seniūnija jau lapkričio viduryje apsirūpino smėlio ir druskos mišiniu. Jis supiltas į dėžes ir sudėliotas sudėtingiausiose kelių atkarpose.
Požiūris keičiasi
Tvarkant Babtų seniūnijos kelius nemažai talkina ūkininkas Juozas Staliūnas. Jo bendradarbiavimas su seniūnija tęsiasi jau kone 30 metų. "Darbų apimtys priklauso nuo to, kiek gamta padovanoja sniego.
Pastaraisiais metais keliai seniūnijoje tvarkingesni, jau nebūna taip, kad pasnigo ir po valandos niekas nebegali išvažiuoti. Ir automobiliai dabar tvarkingi, dėl kažkokios pusnelės niekas problemų nekelia. Tvarkydami kelius naudojame savo techniką, kas ką turi – kas buldozerį, kas greiderį, kas savadarbį mechanizmą. Prisideda, manau, daugelis ūkininkų – turime savo laukus, savo žemes, žmones, iš kurių nuomojame žemę ir stengiamės kiekvienas savo teritoriją pašefuoti. Manau, visi supranta, kad reikia pasirūpinti ne tik savimi", – vylėsi J.Staliūnas.
Keltis tenka anksti
540 ha žemės Babtų seniūnijoje turintys ir kelius padedantys prižiūrėti Simučių šeimos vyrai stumdydami sniegą per metus nuvažiuoja ne vieną šimtą kilometrų.
Neužsistovės: Simučių ūkyje esantiems traktoriams teks pasidarbuoti ir žiemos keliuose. / Vilmanto Raupelio nuotr.
"Seniūnija prašo prabraukti, tai ir braukiame…Pernai buvo daug sniego, tai ir valymo buvo daug. Praėjusią žiemą sūnus Jonas keldavosi 3 ar 4 val. ir važiuodavo valyti. Atstumai nemaži, reikėdavo nuvažiuoti ir į gerokai nutolusį Panevėžiuką. Kai kur spėdavo nuvažiuoti tik 9 ar net 10 val. Kelininkai su savo valymo technika pasirodydavo tik tada, kai mes pagrindinius kelius jau būdavome nuvalę… Suprantu, jie tų kelių turi užtektinai… Čia visai nėra kam valyti, todėl stengiamės padėti. Būna, kad paskambina ir paprašo: "Algi, padėk, neišvažiuojame." Bet dažniausiai skambina iš seniūnijos: būkit geri, ten ir ten prabraukite… Jie neturi kam pasiskųsti – klebonas negali padėti toje srityje, tai prireikia mūsų – ūkininkų. Sumoka kažkiek.
Pamaina: Simučių šeimoje į rajono kelius su sunkiąja technika išrieda patyrę vyrai, o anūkas Jonas dar tik pratinasi prie nelengvos ūkininkų kasdienybės. / Vilmanto Raupelio nuotr.
Suprantu, neturi jie pinigų, degalai brangsta, viskas brangsta… Manau, daugelis ūkininkų stengiasi padėti, gal tik ne visi turi galimybių", – svarstė Algirdas Simutis.
Gali didinti apimtis
Daug patirties valant Babtų seniūnijos kelius turi 400 ha žemės valdanti Koženiauskų šeima.
Jie neturi kam pasiskųsti – klebonas negali padėti toje srityje, tai prireikia mūsų– ūkininkų.
"Esame matę visokių žiemų ir nemanau, kad ateinanti žiema gali mus nustebinti", – patikino Gražvydas Koženiauskas, seniūnijos kelius tvarkantis kartu su sūnumi Ignu.
Gausiau pasnigus iš Koženiauskų teritorijos į kelius išrieda du traktoriai su vadinamaisiais sniego peiliais. "Peilių apačioje įtaisome gumas, kad metalas negadintų kelio dangos. Tačiau valydami sušalusiu sniegu padengtas kelių atkarpas, gumas turime nuimti", – apie apsnigtų kelių valymo ypatumus pasakojo G.Koženiauskas.
Pasirengę: G.Koženiausko technika tik ir laukia komandos išstumdyti sniego kalnus. / Vilmanto Raupelio nuotr.
Anot ūkininko, jei būtų poreikis, sniegui valyti jis galėtų skirti papildomos technikos.
"Turime ir prie traktorių montuojamas kelių dangos valymo šluotas, tačiau tokios paslaugos dar neprireikė. Esame pasiruošę visokiems netikėtumams, turime rezervų", – pabrėžė G.Koženiauskas.
Ūkininko pastebėjimu, valdiškos įstaigos, taupydamos lėšas, valyti apsnigtų kelių išvažiuoja vėlokai.
Komanda: Babtų seniūnijos kelius tvarkančiam ūkininkui G.Koženiauskui (kairėje) padeda ir sūnus Ignas. / Vilmanto Raupelio nuotr.
"Mes pradedame apie 5 val. ryto, kad gyventojams važiuojant į darbus keliai jau būtų švarūs. Aišku, visų kelių vienu metu neišeina vienodai nuvalyti, tada vairuotojai pyksta. Norisi sulaukti daugiau supratingumo", – sakė šimtus kilometrų apsnigtų kelių Babtų seniūnijoje nuvalęs ūkininkas.
Naujausi komentarai