Pereiti į pagrindinį turinį

Teisininkai: savivaldybės bendrovė gali administruoti daugiabučius

2014-02-20 03:15
DMN inf.

Pastaruoju metu viešojoje erdvėje konkurentai nuolat eskaluoja kalbas, kad, pasikeitus teisės aktams, nuo liepos savivaldybės bendrovė UAB Kauno komunalinis ir butų ūkis esą negalės administruoti daugiabučių.

Išaiškino:  UAB Kauno komunalinis ir butų ūkis savo veiklą galės tęsti.
Išaiškino: UAB Kauno komunalinis ir butų ūkis savo veiklą galės tęsti. / Tomo Raginos nuotr.

Pastaruoju metu viešojoje erdvėje konkurentai nuolat eskaluoja kalbas, kad, pasikeitus teisės aktams, nuo liepos savivaldybės bendrovė UAB Kauno komunalinis ir butų ūkis esą negalės administruoti daugiabučių.

Bendrovės atstovai kreipėsi į atsakingas valstybės valdymo institucijas ir teisininkus, kurie patvirtino, kad UAB Kauno komunalinis ir butų ūkis savo veiklą galės tęsti.

Pernai pakeistame Civiliniame kodekse nurodoma, kad pastatus administruojančios bendrovės negali būti tarpusavyje susijusios su energijos, dujų, liftų techninės priežiūros, atliekų vežimo, šilumos tiekimo bendrovėmis.

Tačiau ši nuostata galioja tik privačioms pastatus administruojančioms bendrovėms, o UAB Kauno komunaliniam ir butų ūkiui minėtos sąlygos yra netaikomos, nes tai ne privati, o savivaldybės valdoma bendrovė.

Konkurencijos įstatymas aiškiai nurodo, kad Kauno miesto savivaldybė negali būti siejama su savo valdomomis komunalinių paslaugų bendrovėmis, nes ji yra viešojo administravimo subjektas. Pagal įstatymo nuostatas savivaldybė negali būti laikoma ūkio subjektu, o būtent pastarųjų sąsajos ir vertinamos pernai pakeistame Civiliniame kodekse.

Savivaldybė taip pat nevykdo ūkinės veiklos, o deleguotoms funkcijoms įgyvendinti steigia ir ūkinės veiklos vykdymą paveda savivaldybių administravimo subjektams ar skelbdama viešojo pirkimo konkursus kitiems ūkio subjektams.

UAB Kauno komunalinis ir butų ūkis atitinka sąlygas, kurias numato LR Civilinio kodekso 4.84 straipsnio 7 dalies nuostatos ir LR Konkurencijos įstatymas:

1. Nors UAB „Kauno vandenys“ – geriamojo vandens tiekėjo, AB „Kauno energija“ –  šilumos tiekėjo, UAB „Kauno švara“ – atliekų vežimo paslaugų teikėjo ir UAB Kauno komunalinio ir butų ūkio – bendrojo naudojimo objektų administravimo paslaugų teikėjo 100 proc. akcijų savininkas yra Kauno miesto savivaldybė, tačiau pagal LR Konkurencijos įstatymo 3 str. 14 d. nurodytą susijusią ūkio subjektų grupę šios įmonės nelaikomos susijusiomis, kadangi nėra apskaičiuojamos bendrosios pajamos ir rinkos dalis, taip pat nėra vykdoma savitarpio kontrolė ar priklausomybė ir galimi suderinti veiksmai tarp šių bendrovių.

2. Pagal LR Konkurencijos įstatymo 3 str. 17 d. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo subjektai laikomi ūkio subjektais, jeigu jie vykdo ūkinę veiklą. Kauno miesto savivaldybė nevykdo ūkinės veiklos, o savivaldybei deleguotoms pareigoms įgyvendinti savo priimtais teisės aktais steigia ir ūkinės veiklos vykdymą paveda atlikti savivaldybių administravimo subjektams ar skelbdama viešojo pirkimo konkursus kitiems ūkio subjektams. Kauno miesto savivaldybė pagal LR Konkurencijos įstatymą nėra laikoma ūkio subjektu, tad jos valdomos įmonės tarpusavyje negali būti vertinamos kaip netiesiogiai susijusių ūkio subjektų grupė per Kauno miesto savivaldybę.

Nėra pagrindo teigti, kad UAB Kauno komunalinis ir butų ūkis yra pagal Konkurencijos įstatymą netiesiogiai susijusi su Kauno miesto savivaldybei priklausančiomis įmonėmis per pačią Kauno miesto savivaldybę.

UAB Kauno komunalinio ir butų ūkio
generalinis direktorius Virginijus Tamošiūnas


Oficialūs atsakymai

Vyriausybės atstovo Kauno apskrityje 2013 11 19 rašte: „... manome, kad UAB Kauno komunalinis ir butų ūkis negali būti laikoma susijusia įmone per jos savininką su kitomis savivaldybės valdomomis įmonėmis, tiekiančiomis šilumą, vandenį ar surenkančiomis ir tvarkančiomis komunalines atliekas“.

Konkurencijos tarybos 2013 12-09 rašte: „... Pažymėtina, kad bendra taisyklė yra tokia, jog valstybės (savivaldybių) įmonės savaime nėra laikomos susijusiomis Konkurencijos įstatymo prasme, nes valstybės (savivaldybės) institucija, būdama įmonės akcininke, paprastai apsiriboja viešųjų interesų gynimu, kas nereiškia kontrolės konkurencijos teisės prasme“.
Aplinkos ministerijos 2014 01 02 rašte: „ (...) UAB Kauno komunalinis ir butų ūkis neteikia nė vienos iš Civilinio kodekso 4.84 straipsnio 7 dalyje nurodytų paslaugų, manome, kad ši savivaldybės įmonė gali būti įrašoma į asmenų, pretenduojančių teikti bendrojo naudojimo objektų administravimo paslaugas, sąrašą, jeigu tokį prašymą savivaldybei teikia minėta įmonė, ir skiriama bendrojo naudojimo objektų administratoriumi Bendrojo naudojimo objektų administratoriaus atrankos ir skyrimo tvarkos aprašo nustatyta tvarka“.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2014 01 17 rašte: „darytina išvada, kad valstybės (savivaldybių) įmonės savaime nėra laikomos susijusiomis konkurencijos įstatymo prasme, nes valstybės (savivaldybės) institucija, būdama įmonės akcininke, paprastai apsiriboja viešųjų interesų gynimu ir tai nereiškia kontrolės konkurencijos teisės prasme, nebent pradėjus konkretų ūkio subjektų veiklos tyrimą paaiškėtų, jog valstybė (savivaldybė) naudojasi savo lemiama įtaka ūkio subjekto veikloje ir šis negali (turi ribotas galimybes) savarankiškai priimti sprendimus“.
 

Straipsnis užsakytas

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų