Pereiti į pagrindinį turinį

Žaidimai su elektra: reikalauja mokėti už orą?

2022-11-12 03:00

„Igničio“ ir Energijos skirstymo operatoriaus (ESO) tandemas gyventojus varo į neviltį. Neaiškios skolos „Igničiui“ dygsta lyg ant mielių, nors įmonė vis deklaruoja kurianti sumanų pasaulį.

Pozicija: „Igničio“ ir ESO atstovų tvirtinimu, dažniausia problemų priežastis – nedeklaruoti skaitiklių parodymai. Pozicija: „Igničio“ ir ESO atstovų tvirtinimu, dažniausia problemų priežastis – nedeklaruoti skaitiklių parodymai. Pozicija: „Igničio“ ir ESO atstovų tvirtinimu, dažniausia problemų priežastis – nedeklaruoti skaitiklių parodymai. Pozicija: „Igničio“ ir ESO atstovų tvirtinimu, dažniausia problemų priežastis – nedeklaruoti skaitiklių parodymai.

Deklaravo nulius

Pradėsime nuo istorijos apie neįspūdingą sumą – viso labo 36,73 euro. Sąskaitą su tokia nurodyta suma „Ignitis“ atsiuntė kauniečiui Mindaugui (pavardė redakcijai žinoma) už jo suvartotą elektros energiją. Sakysite, kad visai nebrangiai Mindaugas išsisuko arba koks Mindaugas taupus? Kitomis aplinkybėmis, gal ir būtumėte teisūs, bet ne šį kartą.

Mindaugas per mėnesį nesuvartojo nė 1 kWh elektros energijos. Tad klausimas – už ką mokėti 36,73 euro? Toks natūralus klausimas kilo ir Mindaugui. Susirašinėjimas su valstybės kapitalo įmonėmis prasidėjo ne itin sklandžiai, tačiau pasiekti konsensusą pavyko, nors neaiškumų liko.

Tačiau apie viską nuo pradžių. Mindaugas statosi namą. Ir ne kur nors vienkiemyje, nuošalioje plynėje, o Kaune, kur įsikūręs jau ne vienas kaimynas. Natūralu, kad būsimiems statomo namo gyventojams reikės elektros, tad ją atvesti pasirūpinta, yra ir elektros skaitiklis. Skirtumas nuo kitų kaimynų tik toks, kad namas dar neįrengtas, jame niekas negyvena ir elektros energijos nevartoja. Tai patvirtina ir nuliniai elektros skaitiklio rodmenys.

Išreiškiau ir savo pastebėjimą, kad neefektyviai naudojamos valstybės lėšos, nes valstybė moka dalinę kompensaciją už elektros energiją, kuri faktiškai nesuvartota.

Kaip ir daugeliui Lietuvos gyventojų, Mindaugui teko rinktis nepriklausomą elektros tiekėją. Sutartis buvo pasirašyta su bendrove „Ignitis“, ir tik todėl, kad buvo siunčiami pranešimai, jog šis objektas esą patenka į II elektros rinkos liberalizavimo etapą. Kodėl – neaišku, nes elektra vartojama nebuvo. Galbūt buvo sprendžiama pagal statomo namo plotą, nes įregistruota, kad namas iš dalies baigtas.

Mindaugas nesuko galvos, kodėl jis patenka į II elektros rinkos liberalizavimo etapą, nes sutartį anksčiau ar vėliau teks pasirašyti. Kaip ir kitiems vartotojams, „Ignitis“ siūlė Mindaugui įvairius elektros mokėjimo planus.

„Jie teikė paskaičiavimų variantus, kaip pavyzdį teikė įkainius, esant  150 kWh elektros suvartojimui. Tuomet į šį nurodytą kiekį dėmesio nekreipėme, manėme, kad tai tik pavyzdys. Planuojamas faktinis vartojimas nebuvo žinomas, nes namas nepastatytas, neaišku, kokia bus įranga“, – pasakoja Mindaugas.

Įsigaliojus sutarčiai su „Igničiu“ kaip nepriklausomu tiekėju, reikia kas mėnesį, iki paskutinės mėnesio dienos, deklaruoti elektros skaitiklio parodymus, nepriklausomai tuo to, vartojama elektra ar ne.

„Dėl patogumo deklaruoti skaitiklio parodymus pasirinkau per internetinę sistemą „Viena sąskaita“, nes per ją atsiskaitau ir su kitais tiekėjais. Iki šiol jokių trikdžių nebuvo“, – pasakojo Mindaugas.

Paskutinę 2022 m. rugpjūčio dieną per sistemą „Viena sąskaita“ Mindaugas deklaravo statomo namo elektros skaitiklio parodymą – 0 kWh.

Suskaičiavo savaip

Visi žinome, kad „Ignitis“ sąskaitos už praėjusį mėnesį atsiunčiamos maždaug iki kito mėnesio 10 d. Bet ar reikėjo Mindaugui dėl to sukti galvą, jeigu elektros statomame name nevartoja? Logiška, kad ne, tik toliau deklaravo nulinį elektros energijos suvartojimą.

Tačiau atsitiko priešingai. Paskutinę rugpjūčio dieną Mindaugas gavo „Igničio“ sąskaitą, kurioje nurodyta mokėtina suma po kompensacijos – 36,73 euro. „Sąskaitoje nurodyta, kad skaitiklio rodmenys gauti 2022 m. rugpjūčio 31 d., šaltinis – ESO apskaičiuota pagal vidutinį suvartojimą. Paprastai elektros energijos vidutinis suvartojimas sąskaitoje nurodomas tada, kai vartotojas laiku nedeklaruoja elektros skaitiklio parodymų“, – „Igničio“ ir ESO vingrybėmis stebėjosi Mindaugas.

Kaunietis pasitikrino „Vienos sąskaitos“ istoriją – pagal ją už rugpjūtį deklaruota nuo 0 iki 0, taigi, atrodo, kad viskas gerai. Tačiau, prisijungus prie ESO savitarnos, kurioje saugomi duomenys apie objektus, kuriems tiekiama elektra, buvo matyti, kad įrašytas rodmuo už rugpjūčio mėnesį – 153 kWh. Mindaugas – atgal prie elektros skaitiklio, tačiau šis nepajudėjęs nė iš vietos – ekrane stabilus 0.

Situacija: kaunietis „Viena sąskaita“ platformoje deklaravo, kad suvartojo 0 elektros energijos, bet „Igničio“ ši informacija, atrodo, nepasiekė. (Skaitytojo nuotr.)

Kam nepasitaiko, kaip sakoma, ir protinga višta uodegą išsidilgina, tad ir valstybės kapitalo įmonės gali klysti. Tad Mindaugas rugsėjo pabaigoje surašė ir nusiuntė raštą „Igničiui“ ir ESO, paaiškino, kad elektros energija objekte nevartojama, nusiuntė skaitiklio su 0 parodymais nuotrauką, paprašė paaiškinti, kaip sąskaitoje atsirado 153 kWh.

Kartu paprašė ištaisyti įmonių sistemose užfiksuotą klaidą ir panaikinti įrašą, kad jis esą suvartojo 153 kWh elektros energijos.

Pavertė skolininku

Ilgai laukti Mindaugui neteko. Neprireikė nė savaitės ir ESO atsiuntė lakonišką atsakymą, kad klausimai dėl atsiskaitymų turi būti adresuojami „Igničiui“, o ne ESO. Kaunietis šypteli, kad šiuos niuansus jis supranta, tačiau klausimai ir prašymai buvo ne apie atsiskaitymą, o apie elektros skaitiklio parodymus.

Akivaizdu, kad nė nebuvo gilintasi į kliento klausimą, nes būtent ESO tikrina skaitiklius ir jų sistemoje užfiksuotas neteisingas skaitiklio rodmuo, kurį buvo prašoma ištaisyti.

Mindaugas atsakė į ESO pasiūlymą: „Klausimas ESO užduotas ne apie atsiskaitymus, o apie ESO sistemoje be mano sutikimo fiksuotus skaitiklio parodymus, kurie nesutampa su mano skaitiklio faktiniais parodymais. Atsižvelgiant į tai, prašau mano pateiktą prašymą svarstyti.“

Kol Mindaugas per nuotolį bendravo su ESO, atėjo laikas vėl deklaruoti parodymus, tačiau tiek ESO savitarnoje, tiek „Ignitis“ savitarnoje, tiek sistemoje „Viena sąskaita“ buvo užfiksuotas pradinis neteisingas rodmuo – 153 kWh.

Mindaugas mėgino ir vėl deklaruoti 0 pagal faktinius skaitiklio duomenis, tačiau sistema to padaryti neleido. Rezultatas – už 2022 m. rugsėjį vėl buvo užfiksuota, kad jis suvartojos 153 kWh elektros energijos. Taigi iš viso už du mėnesius – jau 306 kWh, nors faktiškai elektra nevartojama.

Spalio pradžioje Mindaugas vėl gavo iš „Igničio“ sąskaitą, kurioje nurodyta, kad už suvartotą 153 kWh elektros energijos turi sumokėti 36,73 euro po kompensacijos. Taip Mindaugas tapo skolingas virš 70 eurų, nors elektros energijos nevartojo.

Duomenys pasiklydo?

Spalio viduryje ESO atstovai atvyko į objektą, patikrino skaitiklio, užfiksavo rodmenį – 0 ir atsiuntė Mindaugui laišką, kad skaitiklio parodymai patikslinti. Gautą ESO laišką, kaunietis persiuntė „Igničiui“ ir dar kartą paprašė anuliuoti jau dvi nepagrįstas sąskaitas ir ištaisyti duomenis „Ignitis“ sistemose.

„Išreiškiau ir savo pastebėjimą, kad neefektyviai naudojamos valstybės lėšos, nes valstybė moka dalinę kompensaciją už elektros energiją, kuri faktiškai nesuvartota“, – teigė Mindaugas. Iš tiesų, du mėnesius valstybė kompensavo iš piršo laužtą elektros suvartojimą.

Artėjame link finalo. „Igničio“ ir ESO savitarnos sistemose elektros skaitiklio rodmenys buvo atstatyti iki 0 ir už spalį buvo galimybė deklaruoti 0 suvartotos elektros energijos. Tačiau sistemoje „Viena sąskaita“, kuria naudojasi Mindaugas, duomenys liko neištaisyti.

Jau antras mėnuo, kai, regis, elementari ir lengvai ištaisoma klaida  kauniečiui tapo tikru galvos skausmu. „Į prašymą anuliuoti sąskaitas iš „Igničio“ negaunu jokių atsakymų, tik automatiškai eina įspėjimai apie skolą ir grasinimai apie elektros atjungimą“, – stebėjosi Mindaugas.

Spalio 25 d. Mindaugas ir vėl sulaukė dėmesio iš „Igničio“: „Informuojame, kad dar negavome 35,73 euro įmokos už elektrą (...) Apgailestaujame, tačiau negavę Jūsų įmokos iki 2022 11 09, turėsime nutraukti elektros energijos tiekimą, už kurio atnaujinimą bus taikomas elektros atjungimo–prijungimo mokestis.“

Nepatingėta surašyti ir atjungimo ir prijungimo kainas: „Atjungimas–prijungimas nuo elektros skaitiklio – 44,34 euro, atjungimas–prijungimas panaudojant automobilį su pakėlimo aikštele – 209,30 euro, atjungimas–prijungimas nuo tranzitinės dėžės arba transformatorinės, arba atjungiant nuo atramos, nenaudojant automobilio su pakėlimo aikštele, – 124,12 euro.“

Absurdas: užuot su ESO išsiaiškinęs ir ištaisęs savo klaidą, „Ignitis“ klientui atsiuntė grasinantį laišką. (Skaitytojo nuotr.)

Pribloškė tūkstančiais

Apie elektros liberalizavimo politikos iššūkius gyventojams, nesusipratimus keičiant elektros skaitiklius, skolas, besidubliuojančias sąskaitas pastarąjį pusmetį rašyta ne kartą ir ne du. Tačiau susidaro įspūdis, kad elektros tiekėjai patys savo virtuvėje sunkiai susitvarko, o mieliau visus rūpesčius suverčia klientams.

Na, o pabaigoje – kita istorija jau apie tūkstantinę sąskaitą už esą suvartotą elektros energiją. Ja socialiniame tinkle „Facebook“ pasidalijo žinoma visuomenės veikėja ir sulaukė audringos reakcijos. Komentatoriai dalijosi panašia patirtimi.

Beveik 18 tūkst. eurų – tokios sąskaitos už suvartotą elektros energiją moteris sulaukė rugsėjį. Dar rugpjūtį mokėjo vos 13,01 euro. Be to, fiksuota ir beveik 64 eurų permoka. Paprastai suvartotos elektros energijos sąskaitą siekdavo keliolika eurų, vidutiniškai – 16 eurų, sąskaita būdavo apmokama kiekvieną mėnesį, dargi sąmoningai šiek tiek permokant, kaip sakoma, dėl šventos ramybės.

Į šį pasakojimą netruko atsiliepti likimo broliai ir sesės, kuriuos taip pat pasiekė tūkstantinės sąskaitos. Taip diskutuodami socialiniame tinkle rado bendrą milžiniškų sąskaitų vardiklį – ESO keitė skaitiklius ir paskui klientus pasiekė pribloškiančios sąskaitos.

Žmonės vardijo naudojamus elektros prietaisus: šaldytuvas, elektrinis virdulys, plaukų džiovintuvas. Jokių elektrinių orkaičių, šildytuvų, kondicionierių ar palubėje kabančių ventiliatorių. Tai iš kur tokios sąskaitos?

Netruko atrasti ir sąmokslo teorijų apie nurašant keičiamo skaitiklio rodmenis pakoreguotus skaičius, piktavališkus prisijungimus ir elektros vagystes. Kol galiausiai tema nutrūko, taip ir neradus atsakymo dėl apskaičiuotos įspūdingos sumos.

Dėl šių nesusipratimų „Kauno diena“ kreipėsi į „Ignitis“ ir ESO atstovus.


Komentarai

Laura Beganskienė

„Ignitis grupės“ Ryšių su visuomene projektų vadovė

Visi klientai, sudarę nepriklausomo elektros energijos tiekimo sutartį, kiekvieną mėnesį turi deklaruoti skaitiklio rodmenis, jei pageidauja, kad būtų pateikta tiksli sąskaita. Kitu atveju jiems pateikiama sąskaita pagal nustatytą vidutinį suvartojimą. Jei objekte elektros suvartojimo iki tol nebuvo – taikomas rinkos vidurkis, kuris šiuo metu yra 153 kWh.

Liepos 31 d. klientas savitarnoje deklaravo nulinį suvartojimą, todėl jam buvo pateikta sąskaita su mokėtina suma – 0 eurų. Rugpjūčio mėnesį klientas nedeklaravo skaitiklio rodmenų, nors tai padaryti būtina, jei norima gauti tikslią sąskaitą, todėl jam buvo pateikta sąskaita pagal nustatytą rinkos vidurkį – už 153 kWh. Rugsėjo mėnesį situacija pasikartojo, o kadangi klientas nebuvo apmokėjęs sąskaitos už rugpjūtį, jis gavo sąskaitą už du mėnesius.

Spalio 26 d. klientas savitarnoje deklaravo nulinį suvartojimą, todėl lapkričio mėnesį gaus sąskaitą, kurioje mokėtina suma bus 0 eurų, vadinasi, bus anuliuotos ir prieš tai pateiktų sąskaitų mokėtinos sumos, nes klientas patikslino skaitiklio rodmenį.

Apgailestaujame, kad kliento patirtis yra nemaloni. Jis išties siuntė laišką e. paštu [email protected], tačiau, kaip ir jam atsiųstame informaciniame laiške minėta, visas užklausas reikia pateikti per ignitis.lt interneto puslapyje esančią Pagalbos centro skiltį: https://ignitis.lt/lt/pagalbos-centras.

Svarbu atkreipti dėmesį, kad tais atvejais, kai klientai objekte nevartoja elektros energijos, rekomenduojame užsisakyti nemokamą laikino nevartojimo paslaugą, kurios galiojimo metu klientams sąskaitos nėra pateikiamos, išskyrus tuos atvejus, jei klientas nusprendžia deklaruoti skaitiklio rodmenį arba planinio patikrinimo metu atsakingi asmenys užfiksuoja skaitiklio rodmenį.


Paulius Kalmantas

ESO Ryšių su visuomene projektų vadovas

Pastaruoju metu šia tema esame viešai komunikavę, nes, pasigirdus nuogąstavimų, kad po skaitiklių rodmenų patikros klientams išauga sąskaitos, bendrovė Energijos skirstymo operatorius (ESO) paaiškino, kokiais atvejais taip gali nutikti.

ESO darbuotojai, atlikdami patikrinimus, keisdami skaitiklius arba atvykę klientų prašymu ir vykdydami kitus darbus, visuomet nurašo faktinius elektros skaitiklio rodmenis. Pasitaiko atvejų, kai po tokio rodmenų nurašymo klientus pasiekia gerokai išaugusios negu įprastai sąskaitos. Dažniausiai tai lemia, kad klientai laiku nedeklaravo savo skaitiklio rodmenų ir neatsiskaitė už elektros energiją, todėl per keletą mėnesių, o kartais – net ir metų, susikaupia skola, galinti siekti šimtus ar tūkstančius eurų. Svarbu pabrėžti, kad, vadovaujantis galiojančiu reguliavimu, už neapmokėtas elektros energijos kilovatvalandes (kWh) yra taikomos nurašymo metu galiojančios elektros tiekėjų kainos, nes tiekėjai elektros energiją perka ir apskaitą vykdo tą mėnesį, kurį buvo deklaruotas vartojimas.

Neseniai ESO specialistai susidūrė su situacija, kai klientą pasiekė maždaug 18 tūkst. eurų sąskaita už elektros energiją, nors iki tol jis mokėdavo apie 16 eurų per mėnesį. Paaiškėjo, kad klientas 2019 m. įsigijo komercinį objektą ir mokėdavo verslo klientams kiekvieną mėnesį taikomą elektros galios dedamąją. Tačiau elektros skaitiklio rodmenų nedeklaravo nuo 2019 m. vidurio ir taip susikaupė daugiau negu 20 tūkst. kWh už beveik pusketvirtų metų laikotarpį. ESO darbuotojui šių metų rugsėjį nurašius ir nufotografavus faktinius skaitiklio rodmenis, buvo išrašyta sąskaita už iki tol nedeklaruotą elektros energijos kiekį rugsėjį galiojančiais tarifais.

Primintina, kad tų klientų, kurie dar neturi išmaniojo skaitiklio, pareiga – faktinius skaitiklio rodmenis deklaruoti kiekvieną mėnesį. Taip ne tik bus laiku atsiskaityta už elektros energiją, bet ir užtikrinta, kad klientai nesulauks staigmenos, kai išrašoma sąskaita už, pavyzdžiui, metus vartotą elektros energiją. Be to, rodmenų deklaravimas leidžia klientams sekti savo elektros energijos suvartojimą.

Svarbu paminėti ir tai, kad deklaruoti rodmenis reikia ir tada, kai suvartojimo nėra, antraip sąskaita gali būti apskaičiuota pritaikant vartojimo vidurkį.

Jeigu nėra kliento vartojimo istorijos, buitiniams klientams skaičiuojamas rinkos vidurkis taip, kaip reglamentuoja nustatyta tvarka:

– kai objekto leistinoji galia neviršija arba yra lygi 7 kW, o elektros apskaitos prietaisas yra vienos laiko zonos – 84 kWh;

– kai objekto leistinoji galia viršija 7 kW, o elektros apskaitos prietaisas yra vienos laiko zonos – 153 kWh;

– kai objekto leistinoji galia neviršija arba yra lygi 7 kW, o elektros apskaitos prietaisas yra dviejų laiko zonų – 77 kWh (dieninė) ir 74 kWh (naktinė);

– kai objekto leistinoji galia viršija 7 kW, o elektros apskaitos prietaisas yra dviejų laiko zonų – 129 kWh (dieninė) ir 125 kWh (naktinė).

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų