Degalų brangimas rudenį Lietuvoje jau tapo kone tradicija. Rinkos dalyviai kol kas kainų prognozuoti nesiryžta. Tačiau daugelis su nerimu laukia sausio, kai veikiausiai didės dyzelino akcizas.
Kils tarifas
Ir bendrovė "Orlen Lietuva", ir degalinių valdytojai, ir Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacija vengia teikti degalų kainų prognozes artimiausiems mėnesiams. Esą kur kas paprasčiau pasakyti, kas bus kitąmet, kai valdžia turėtų didinti dyzelino akcizą.
"Kainos tikriausiai keisis nuo kitų metų sausio, nes yra projektas, kuriame siūloma šiek tiek didinti dyzelino akcizą. Jei niekas nesikeistų ir Seimas jam pritartų, pagal dabartines rinkos sąlygas dyzelinas gali pabrangti 11–12 centų už litrą. Bet tiksliai pasakyti negaliu, nes nežinia, kokios bus pasaulinės naftos kainos, kokia bus didmenininkų kainodara ir t. t. Labai daug priklauso nuo aplinkybių", – atsargiai kalbėjo Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas Lukas Vosylius.
Tos pačios nuomonės laikėsi ir bendrovės "Neste Lietuva" mažmeninės prekybos vadovas Audrius Miežys. Anot jo, dyzelinas kitąmet tikrai brangs, nes minimalus akcizo tarifas nuo 2011 m. didės visoje ES.
"Valdžia negali nepriimti tokio sprendimo, nes didinti minimalų akcizą verčia ES direktyva", – sakė A.Miežys. Tačiau kiek dėl to gali brangti dyzelinas, jis neprognozavo.
Benzinas – jau brangiausias
Dyzelinas Lietuvoje kol kas yra pigiausias iš visų trijų Baltijos šalių. Todėl vairuotojai nerimauja, kad padidinus akcizą, dyzelino kainos gali pasiekti benzino, kuris mūsų šalyje jau yra brangiausias, palyginti su kitomis Baltijos valstybėmis, ir net kainomis lenkia kai kurias Vakarų Europos šalis.
"Jau antrą kartą pastebiu, kad visoje Latvijoje 95 markės benzinas kainuoja 0,41 lito už litrą mažiau nei Lietuvoje, nors latviai degalus perka iš tos pačios "Mažeikių naftos" ("Orlen Lietuva" – red. past.), – laiške piktinasi vienas dienraščio skaitytojas. – Porą kartų manėme, kad visa tauta buvo apgauta parduodant šią įmonę amerikiečiams ir lenkams. Bet atrodo, kad mums naudingiau būtų, jei jos apskritai neturėtume. Tada gal mums benzinas būtų prieinamesnis?"
Nepaisant to, kad mokesčiai Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje yra panašūs, o pagrindinis degalų tiekėjas tas pats – "Orlen Lietuva", benzinas šalyse kaimynėse jau seniai yra pigesnis nei Lietuvoje.
Kalti mokesčiai
Bendrovės "Orlen Lietuva" atstovas spaudai Jacekas Komaras aiškino, kad tokia padėtis yra susidariusi būtent dėl mokesčių.
"Akcizai ir PVM, – trumpai kainų skirtumo "kaltininkus" įvardijo J.Komaras. – Latvijoje benzino akcizas tūkstančiui litrų yra keliais šimtais litų mažesnis nei Lietuvoje. Be to, tarifas mažėja ir dėl nuolaidų, Latvijoje taikomų biopriedams." Taigi tikrasis akcizo mokestis litrui benzino neva yra maždaug 25 centais mažesnis nei Lietuvoje.
Tiesa, jis pripažino, kad bendrovė iš tiesų kartais benziną latviams parduoda pigiau nei Lietuvoje.
"Situacija dinamiška, ji priklauso nuo valiutų svyravimo ir daugelio kitų veiksnių. Būna atvejų, kai Latvijai mūsų produktai parduodami pigiau nei vietos rinkoje, bet būna, kad jie moka ir brangiau", – tikino "Orlen Lietuvos" atstovas.
Spaudimo forma?
Kai kurie rinkos ekspertai svarsto, kad kainų šuoliai gali būti spaudimo forma, lenkams siekiant perimti "Klaipėdos naftos" kontrolę. Tačiau "Orlen Lietuva" tai neigia. "Kainos nustatomos pagal "Platts" rodiklius, pagal rinkos dėsnius. Jeigu kas nors mus kaltina nesąžiningumu, kodėl nekaltina kitų didmenininkų? "Lukoil" atsiveža savo degalų, bet kainos dėl to nemažėja", – yra sakęs J.Komaras.
Vis dėlto jis dienraščiui yra užsiminęs, kad įsigijus Klaipėdos bendrovę galėtų būti paveiktos degalų kainos. "Gamykla Mažeikiuose reikalauja milžiniškų investicijų. Kol kas investiciniai planai yra užšaldyti", – aiškino "Orlen Lietuvos" atstovas.
Kita kainodara
Tačiau Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovas L.Vosylius neabejoja, kad dėl brangesnio benzino kaltę turėtų prisiimti būtent "Orlen Lietuva".
"Pas mus benzino akcizas yra didžiausias. Bet ne paslaptis, kad "Orlen Lietuva" Latvijai taiko šiek tiek kitokią kainodarą negu Lietuvai. Latvija degalų iš "Orlen Lietuvos" gamyklos įsigyja pigiau nei Lietuva. Taip buvo anksčiau ir yra dabar. Bet negaliu pasakyti, kodėl Latvijai jie taiko mažesnę kainą, matyt, yra nusprendę tokiu būdu išlaikyti šalį savo kliente", – aiškino L.Vosylius.
Anot jo, dėl tokios kainodaros kenčia pasienio degalinės, nes dalis klientų iš Lietuvos įsipilti benzino vyksta į Latviją.
Panaši padėtis buvo susidariusi 2008 m., kai smarkiai padidinus dyzelino akcizą, didelė dalis vežėjų pradėjo degalus piltis kitų šalių degalinėse. Dėl to 2009 m. valdžia buvo priversta mažinti šį akcizo tarifą.
"Ryškėja ir nauja grėsmė. Jei bus patvirtintas Užsienio reikalų ministerijos projektas, kuriame siūloma, kad 50 km spinduliu nuo sienos gyvenantiems asmenims būtų supaprastinta judėjimo tvarka tarp Baltarusijos ir Lietuvos, degalinių valdytojams ateis tikrai sunkūs laikai", – nuogąstavo Naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovas.
Tiria konkurencijos sargai
Degalų kainų skirtumus Lietuvoje ir Latvijoje dar balandį pastebėjo ir Konkurencijos taryba.
Ši pagaliau oficialiai pripažino tai, apie ką degalų rinka kalba keletą metų: "Orlen Lietuva" dyzeliną ir benziną Latvijoje ir Estijoje parduoda pigiau nei vietos rinkoje.
Tai, kad bendrovė tikriausiai diskriminuoja vietos rinką, Konkurencijos taryba išsiaiškino palyginusi taikomus antkainius. Lietuvoje jie yra didesni nei Estijoje ir Latvijoje. Esą jei kainodara būtų vienoda, degalai galėtų atpigti maždaug 7 centais už litrą.
"Mums didelį įtarimą kelia bendrovės "Orlen Lietuva" kainodara", – yra sakęs Konkurencijos tarybos pirmininkas Jonas Rasimas. Tiesa, tyrimas dar nebaigtas. "Orlen Lietuvos" byla turėtų būti užversta šių metų pabaigoje.
Naujausi komentarai