Turinį inspiravo jubiliejai
Šis festivalis rengiamas nuo pat įstaigos įkūrimo 2005 m. Kiekvieną rudenį jis pristato geriausius XX–XXI a. muzikos pavyzdžius ir moderniausias raiškos formas, supažindina su įvairių menų tarpusavio sąveikomis, palaiko aktualiausias kūrybines tendencijas. „Permainų muzika“ kuria Lietuvoje ir pasaulyje modernios Klaipėdos įvaizdį, teigdama, kad šiuolaikinės muzikos renginiai yra verti tiek pačių klaipėdiečių, tiek visos šalies ir užsienio melomanų dėmesio.
Festivalis „Permainų muzika“ vyks rugsėjo 15 – spalio 6 d. Kaip teigė Klaipėdos koncertų salės direktoriaus pavaduotoja kultūrinei veiklai Loreta Narvilaitė, jo programa aprėpia platų šiuolaikinės kultūros kontekstą ir siūlo gausią tarptautinės reikšmės projektų įvairovę. Taip didinamas kultūros prieinamumas Klaipėdoje ir regione, skatinamas kūrybiškas mąstymas ir kultūrinės iniciatyvos. Projektų įgyvendinimui pasitelkiamos modernios technologijos, inovatyvūs formos ir turinio sprendimai, atsižvelgiant į šiuolaikinės visuomenės poreikius.
Pagrindinę šių metų festivalio temą lėmė jo paskyrimas Klaipėdos miesto įkūrimo 770-osioms metinėms. Festivalio programose bus gausiai pristatyta su Klaipėda vienaip ar kitaip susijusių praeities ir dabarties kompozitorių kūryba bei atlikėjų menas. Be šios temos, festivalio programų meninį turinį taip pat inspiravo žymių lietuvių kompozitorių jubiliejai – Broniaus Kutavičiaus 90-metis ir Osvaldo Balakausko 85-metis.
Festivalis intriguoja įkvepiančiais susitikimais su žymiausiais šiuolaikinės muzikos kūrėjais ir atlikėjais iš Lietuvos ir viso pasaulio. Koncertuose skambės kūriniai, lėmę praėjusio amžiaus muzikos istorijos permainas, taip pat šių dienų autorių muzikiniai ieškojimai. Patraukliai ir energingai pateikianti įdomiausią dabarties menininkų kūrybą „Permainų muzika“ skatina visus įsiklausyti į nuolat kintantį garsų pasaulį ir patiems atsiverti pokyčiams.
Miestas – meno kūrinys
Festivalio pradžios koncerto, vyksiančio rugsėjo 15-ąją, koncepciją inspiravo skaičius „770“: programoje skambės su Klaipėda susijusių 7 praeities ir dabarties autorių anksčiau sukurti ir nauji kūriniai, kurių bendra trukmė yra 70 minučių.
Šį Klaipėdos kamerinio orkestro koncertą pradės dviejų žymiausių lietuvių muzikos klasikų – Eduardo Balsio („Jūros atspindžiai“) ir Osvaldo Balakausko („Das Bachjahr“) kūriniai. Abu jie kelerius metus gyveno ir mokėsi Klaipėdoje. Suskambės ir minimalizmo krypties atstovo Zigmo Virkšo kūrinys fortepijonui ir styginiams „Aušrinė“, kurio skambesį papildys garso menininko Donato Bielkausko sukurtas elektroninis garso takelis.
Viena iš koncerto intrigų – jaunosios kartos autoriaus Mato Drukteinio premjerinis kūrinys violončelei ir styginiams, kurio sukūrimą finansavo Lietuvos kompozitorių sąjunga. Jo solo partiją grieš Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovas, violončelininkas Mindaugas Bačkus.
Monika Zenkevičiūtė, pastaruoju metu sparčiai garsėjanti kaip elektroninės muzikos kūrėja Monikaze, programoje atsiskleis savo kompozicija styginių orkestrui „Pocket“.
„Miestas – meno kūrinys“ – tai ne tik koncerto, bet ir jo pabaigoje skambėsiančio kūrinio pavadinimas. Pagal Klaipėdoje gimusio ir studijavusio žinomo filosofo, pedagogo, politiko Leonido Donskio tekstą jam muziką sukūrė kompozitorė L.Narvilaitė.
Solo partijas koncerte dar atliks Vytautas Sriubikis (fleita), Lauryna Lankutytė (fortepijonas) ir Kristupas Biržietis (aktorius). Programą diriguos šiuolaikinės muzikos entuziastas Karolis Variakojis, pirmąkart muzikuosiantis su Klaipėdos kameriniu orkestru.
Vienu kvėpavimu
Klaipėdos S.Šimkaus konservatorijos absolventė pianistė Akvilė Šileikaitė ir prancūzų saksofonininkė Valentine Michaud susitiko prieš septynerius metus, studijuodamos Ciuricho menų universitete (Šveicarija). Netrukus entuziastingos menininkės susibūrė į ansamblį AKMI DUO ir laimėjo kelis prestižinius apdovanojimus. Ryškus jaunųjų atlikėjų duetas vis dažniau kviečiamas dalyvauti įvairiuose muzikiniuose renginiuose. Jis jau koncertavo prestižinėse Europos scenose ir festivaliuose, tarp kurių – Londono „Wigmore Hall“, „Musikverein Wien“, „Festival Radio France“, „Lucerne Festival“, Liucernos KKL, „Label Suisse Festival“ ir kt. Abi menininkės žinomos ne tik dėl savo aistros atlikti šiuolaikinę muziką, bet ir dėl visapusiškai plataus repertuaro.
Rugsėjo 16-ąją skambėsianti AKMI DUO programa „Vienu kvėpavimu“ atskleidžia įvairiapusį saksofono ir fortepijono repertuarą, skirtingas dueto narių puses bei vienijantį tikslą – išgyventi muziką vienu kvėpavimu. Bus atliekami originalūs kūriniai, sukurti jaunosios kartos kompozitorių – šveicaro Kevino Juillerat ir prancūzo Raphaelio Severe – ir dedikuoti šiam duetui, taip pat vieni svarbiausių XX a. antrosios pusės originalūs Edisono Denisovo ir Williamo Albrighto kūriniai saksofonui ir fortepijonui, inspiruoti tiek J.S.Bacho, tiek džiazo, bet susivienijantys į bendrą muzikinį paveikslą. Koncerte taip pat suskambės lietuvių autorės Ramintos Šerkšnytės „Baladė“ ir Paulo Hindemitho, Maurice’o Ravelio kūrinių transkripcijos sopraniniam ir altiniam saksofonui bei fortepijonui.
Perkusijos peizažai
Rugsėjo 21-ąją braidydami po įvairiaspalvius „Perkusijos peizažus“, koncerto klausytojai pirmiausia pabuvos graikų ir prancūzų kompozitoriaus, teoretiko, architekto ir inžinieriaus Iannio Xenakio muzikos sferoje. Vienas žymiausių XX a. antrosios pusės muzikinio avangardizmo atstovų gerai žinomas kaip stochastinės ir žaidimų teorija paremtos elektroninės ir kompiuterinės muzikos kūrėjas. Šiemet pasaulis mini jo gimimo 100-ąsias metines, tad mušamųjų grupės „Giunter Percussion“ meno vadovo Pavelo Giunterio iniciatyva programoje suskambės trys I.Xenakio opusai.
8 – tiek koncertinių programų publikos laukia festivalyje „Permainų muzika“.
Po pertraukos žydų kilmės lietuvių kūrėjo Anatolijaus Šenderovo ir garsaus kinų autoriaus Tan Duno muzika perkels į visai kitokio skambesio oazę. Pastarasis autorius save apibūdina kaip kompozitorių, „laisvai besisupantį ir plaukiojantį tarp skirtingų kultūrų“. Jo kūryba yra įkvėpta kinų teatro ir ritualų, todėl išsiskiria ypatingu skambesiu. Didžiausios sėkmės jis sulaukė sukūręs muziką filmui „Sėlinantis tigras, tūnantis drakonas“ (rež. Ang Lee), už ją pelnė „Oskaro“, „Grammy“ ir BAFTA apdovanojimus.
Solo ir kartu su „Giunter Percussion“ ansamblio perkusininkais gros jų kolega iš Latvijos Guntaris Freibergas, anksčiau pasirodęs Klaipėdos koncertų salėje su ansambliu „Perpetuum Ritmico“. Solo violončelės partiją grieš klaipėdiečiams gerai pažįstamas violončelininkas Glebas Pyšniakas, prieš kelerius metus dirbęs Klaipėdos kamerinio orkestro violončelių grupės koncertmeisteriu.
Šventasis šydas
„Šventasis šydas“ – tai naujo lietuviško vokalinio kolektyvo „Baltic Solo Choir“ debiutinė programa, skambėsianti rugsėjo 22-ąją. Ji pavadinta pagal vieno populiariausių pasaulyje chorinės muzikos kompozitorių ir dirigentų, „Grammy“ laureato Erico Whitacre’o kūrinį. Jo opusus atlieka milijonai dainininkų visame pasaulyje. Pats kompozitorius jau keletą kartų viešėjo Lietuvoje. E.Whitacre’o kūryba domisi ir ją atlieka Klaipėdos S.Šimkaus konservatorijos absolventas Edigijus Kaveckas, kuris yra jaunatviško kolektyvo „Baltic Solo Choir“ įkūrėjas, meno vadovas ir dirigentas.
Ansamblis „Baltic Solo Choir“.
Pasak E.Kavecko, „Baltic Solo Choir“ – tai unikalus ir naujas Lietuvoje ansamblis, sujungiantis išimtinai vokalo specialybę studijuojančius arba jau baigusius dainininkus, todėl kiekvienas jo dalyvis įneša savo unikalų indėlį į grupės tembrinių spalvų derinį.
„Baltic Solo Choir“ kviečia sustoti ir permąstyti vertybes, svarbias kiekvienam. Debiutinei programai buvo pasirinktas „Šventasis šydas“ – naujausias kompozitoriaus E.Whitacre’o ir poeto Charleso Anthony Silvestrio bendras darbas. Tai 12 dalių kūrinys mišriam chorui, violončelei ir fortepijonui, pasakojantis gyvenimo, meilės ir netekties istoriją. A.Silvestrio žmona mirė nuo vėžio, būdama 36 metų ir palikdama du mažus vaikus. Intymi, įtikinama partitūra pasakoja apie nepaprastą ir jaudinančią draugystę, piršlybas, meilę, netektį ir paguodos paieškas.
Choro skambesį papildys puikių jaunosios kartos atlikėjų Elenos Daunytės ir Motiejaus Bazaro instrumentinis pritarimas.
Vakaras su Ph.Glassu
Philipas Glassas dažnai įvardijamas kaip bene garsiausias visų laikų JAV kompozitorius, iki šiol turintis įtakos tiek šiuolaikinės akademinės, tiek roko ar populiariosios muzikos kūrėjams. Jo kūrybos stilius apibūdinamas kaip muzikinis minimalizmas. Ph.Glassas save vadina „repetityvinių struktūrų muzikos“ kompozitoriumi ir priskiria prie klasikinio tipo kūrėjų, pabrėždamas, kad mokėsi harmonijos ir kontrapunkto bei studijavo F.Schuberto, J.S.Bacho ir W.A.Mozarto partitūras.
Ph.Glasso sukurtus 20 Etiudų fortepijonui jau galima vadinti XXI a. klasika. Pats kompozitorius pasakojo, kad juos sukūrė norėdamas patobulinti savo grojimo fortepijonu techniką, kuri, anot Ph.Glasso, niekada nebuvo itin gera: dalis etiudų jam iki šiol yra pernelyg sudėtingi. Beje, 2016 m. kompozitorius skambino kelis iš jų „Gaidos“ festivalyje Vilniuje vykusiame autoriniame koncerte.
„Permainų muzikos“ koncerte rugsėjo 28-ąją publikai bus pristatyta Etiudų Pirmoji knyga. Kūrinius atliks vienas žymiausių vyresnės kartos lietuvių pianistų Jurgis Karnavičius. Lietuvos muzikos ir teatro akademijos profesorius, ilgametis LMTA Fortepijono katedros vedėjas, XX a. devintajame dešimtmetyje jis buvo vienas pirmųjų Lietuvos pianistų, pelniusių apdovanojimus prestižiniuose tarptautiniuose pianistų konkursuose. Būdamas itin reiklus sau, J.Karnavičius nelepina klausytojų dažnais koncertais, ilgai brandina kūrybinius sumanymus, leisdamas laikui maksimaliai paveikti atliekamą muziką ir suformuoti turtingiausią jos keliamų emocijų spektrą.
J.Karnavičiaus skambinamos Ph.Glaso muzikos įspūdį praturtins klaipėdiečio menininko D.Bielkausko vaizdo projekcijos.
Praeinančio laiko aidas
Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro programa „Praeinančio laiko muzika“ rugsėjo 29-ąją pagerbs du iškiliausius lietuvių muzikos kūrėjus ir pristatys pripažinto danų autoriaus kūrinį.
B.Kutavičiui šių metų rugsėjo 13 d. būtų sukakę 90 metų, tačiau pernai rugsėjo 29 d. jo netekome. Nacionaline premija įvertintas kompozitorius laikomas lietuviškojo minimalizmo pradininku. Kūrėjo įkvėpimo šaltinis – tautos istorijos ir kultūros klodai, o muzikinės kalbos šaknys glūdi archajiškoje lietuvių liaudies kūryboje. Iš pažiūros paprastos, tačiau nuolat kartojamos ir auginamos jo garsų sistemos turi magišką poveikį klausytojams.
Monumentalioji B.Kutavičiaus „Epitafija praėjusiam laikui“, parašyta mišriam chorui ir simfoniniam orkestrui, garsais pasakos apie keturis Lietuvos kultūros ir istorijos momentus. Atliekant kūrinį dalyvaus ir valstybinis choras „Vilnius“.
O.Balakauską, kuris šių metų gruodžio 19 d. minės savo 85-metį, žinomas ne tik kaip kompozitorius, pedagogas, bet ir kaip politikas. Už itin savito stiliaus kūrybą jis taip pat pelnė Lietuvos nacionalinę kultūros ir meno premiją. Koncerte skambės kompozitoriaus simfoninė poema „Tetra“ (liet. – keturi), kurios graikiškas pavadinimas, pasak autoriaus, „apibendrina šiame kūrinyje naudojamą keturgarsį kontrapunktą“.
Šiame koncerte taip pat pasirodys viena ryškiausių Lietuvos dainininkių – sopranas Lauryna Bendžiūnaitė. Iš Nidos kilusi, Klaipėdos S.Šimkaus konservatorijoje studijavusi solistė dabar dainuoja garsiausiose pasaulio scenose.
Sopranas L. Bendžiūnaitė.
L.Bendžiūnaitė atliks solo partiją Hanso Abrahamseno kūrinyje „Let Me Tell You“ sopranui ir orkestrui. „The Guardian“ muzikos kritikai jį įvertino kaip puikiausią XXI a. kūrinį. Pastarąjį dešimtmetį šį opusą atlieka patys garsiausi pasaulio orkestrai.
Programą diriguos pripažintas šiuolaikinės muzikos interpretatorius, lietuvių kompozitorių kūrybos puoselėtojas Robertas Šervenikas.
„Ritmo žaidimams“ – penkeri
Jau penktus metus vieninteliame festivalio „Permainų muzika“ koncerte laukiami ir patys mažiausi klausytojai – 5–11 metų vaikai. Spalvingas edukacines muzikines–teatrines programas apie ritmą jiems kuria aktorė Rugilė Latvėnaitė.
Taigi, „Ritmo žaidimams“ – penkeri. „Rimtas jubiliejus, dėl to ritmo fanatikai yra nusiteikę rimtai švęsti. Šį kartą torto, žvakučių ir gimtadienio dainos nepakaks. Norėsis švęsti visais įmanomais būdais. Kartu su klausytojais apžvelgsime įvairiausias šventes, pradedant gimtadieniu su gražiausiais norais ir baigiant viso pasaulio šventėmis, kuriose skamba ryški muzika, eitynes lydi šokiai, kūnai virpa nuo bumbsėjimo ir negalėdami sustoti ritmingai juda. Kaip gimtadienius švenčia Rio karnavale? Kas būtų, jeigu gimtumei per Kalėdas? Ar Velykų zuikiai švęsdami gimtadienius gauna dovanų kiaušinių? Šie ir dar keistesni klausimai bus nagrinėjami penktojoje „Ritmo žaidimų“ programoje ir visi jos dalyviai kartu kurs savo svajonių gimtadienio šventę“, – pasakojo R.Latvėnaitė.
Kartu su Rugile spalio 4 d. „Ritmo žaidimuose“ dalyvaus aktorius Donatas Stakėnas, o įvairius mušamuosius instrumentus kalbins Jotvilas Švirinas.
B.Kutavičius ir mokiniai
Festivalio baigiamasis koncertas „Kutavičius ir mokiniai“ skiriamas iškilaus lietuvių kūrėjo ir pedagogo 90-mečiui. Jį atliks Klaipėdos kamerinis orkestras, diriguojamas kompozitoriaus ir dirigento Vykinto Baltako.
Lygiai prieš metus Anapilin iškeliavęs kompozitorius jau seniai tapo kultine šiuolaikinės lietuvių kultūros figūra ne tik dėl unikalių kūrybinių vizijų, nuolatinio bendradarbiavimo su įvairiais muzikos kolektyvais bei įvairių meno sričių asmenybėmis, bet ir dėl savo didelės įtakos jaunesnei lietuvių kompozitorių kartai. Daug pastarosios atstovų buvo jo mokiniai Nacionalinėje M.K.Čiurlionio menų mokykloje, Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje arba savarankiškai mokėsi, ieškojo savojo braižo, studijuodami partitūras, klausydamiesi jo kūrinių.
Pasak V.Baltako, šiame koncerte „B.Kutavičiaus kūryba bus įprasminta per jo mokinių perspektyvą – skirtingos stilistikos, įtakos ir patirtys, bet tos pačios šaknys“.
Pats V.Baltakas yra B.Kutavičiaus mokinys ir koncerte pristatys savo kūrinį „Cladi II“. Taip pat bus atliktas Justės Janulytės opusas styginiams „Circle for a Square“, Šarūno Nako kompozicija „Aporija“, Onutės Narbutaitės „Melodija Alyvų sode“, kurios solo partiją trimitu gros Laurynas Lapė, profesines studijas pradėjęs Klaipėdos S.Šimkaus konservatorijoje.
Itin simboliškai programoje nuskambės B.Kutavičiaus kūrinys „Praeities laikrodžiai II“. Pasak muzikologo Lino Paulauskio, „šio kūrinio formą ir plėtotę persmelkia metaforizuotas japoniškų sodų įvaizdis“.
Rengdamas šią koncertinę programą, Klaipėdos kamerinis orkestras sujungia menines pajėgas su „Lietuvos ansamblių tinklu“ (LAT). Tai V.Baltako vadovaujamas šiuolaikinės muzikos kolektyvas, kuriame groja stipriausi šalies atlikėjai. Klaipėdiečių orkestro nariai kartu su LAT kolegomis taip pat muzikuos kameriniuose ansambliuose.
B.Kutavičiui skirtu koncertu spalio 6-ąją pasibaigsiantis festivalis „Permainų muzika” šiuolaikinės muzikos renginių estafetę perduos festivaliui „Muzikos ruduo“, kuris Vilniuje ta pačia programa prasidės spalio 7-ąją.
Festivalio „Permainų muzika“ koncertų pradžia – 18.30 val.
Naujausi komentarai