Kūrėjo vizitinė kortelė
B. Kutavičiaus oratorijos – išskirtinė pripažinto kūrėjo vizitinė kortelė. Šie stambios formos opusai ryškiausiai reprezentuoja jo kūrybos idėjines nuostatas ir stiliaus bruožus. Tarp jų paveikiausi yra savitas laiko ir erdvės traktavimas, muzikos vizualumas, teatrališkumas, rituališkumas, užburiantis klausytojus ir juos įtraukiantis į muzikinį vyksmą. Kompozitoriaus oratorijų teatrologija, ypač „Paskutinės pagonių apeigos“ ir „Iš jotvingių akmens“, kadaise turėjusios didelę įtaką Lietuvos kultūrinei visuomenei, iki šiol keri savo magiška poveikio jėga.
Šie minėti du oratoriniai opusai jau yra skambėję „Permainų muzikoje“ prieš kelerius metus, juos tada taip pat atliko moksleiviai iš Klaipėdos Vydūno gimnazijos ir Klaipėdos S. Šimkaus konservatorijos.
„Magiškas sanskrito ratas“ – tai penktoji B. Kutavičiaus oratorija pagal Sigito Gedos tekstą, sukurta istoriniais 1990-aisiais, kai Lietuva atgavo Nepriklausomybę. Kūrinys buvo parašytas specialiai kompozitoriaus Šarūno Nako vadovaujamam Vilniaus naujosios muzikos ansambliui, kuris ir atliko jo premjerą.
Tarp mirties ir gyvenimo
„Magiškas sanskrito ratas“, kaip nė vienas kitas mano kūrinys, yra labai dramatiškas, tragiškas, toks tarp mirties ir gyvenimo“, – sakė oratorijos autorius. Pasak muzikologės Jūratės Landsbergytės, „Magiškas sanskrito ratas“ yra perėjimo ženklas – muzikos – į kitą būtį, į garsų pasaulio „anapus“, jis apgaubtas paslapties ir „tobulumo – neišbaigtumo“ mįslės.“
Pačios kompozicijos esmė, B. Kutavičiaus teigimu, yra „ratas – kaip rytiečių filosofijoje viskas pasikartoja po kažin kiek amžių, tūkstantmečių“. Ypač įdomi ir originali yra grafinė kūrinio partitūrų rašyba – saulės, akies, korio, laiptų, žvaigždės formos dalys. Atsikartojimo, gyvenimo rato simbolį išryškina kai kurių dalių ištisiniai kanonai. Jų muzika nuolat sukasi erdvėje, mistiškoje garsų galaktikoje.
„Netradicinis užrašymas duoda daug nelauktų dalykų. Čia yra įvairių ratų, brūkšnelių, įvairių formų žvaigždžių. Atsiranda keistų sąskambių, susidaro keista forma, tarytum pratęsiama ta forma, kuri buvo oratorijoje „Iš jotvingių akmens“. Nieko panašaus mano kūryboje dar nepasitaikė. (...) Ten taip preciziškai padaryta, kad jeigu kas partitūroje pasislenka milimetrą į vieną ar kitą pusę, tai viskas kinta, viskas griūva. Reikia atrasti maksimalų laiko, erdvės pajutimą, atlikėjų išdėstymą, jų apšvietimą, judėjimą, net veido, judesių išraišką. Žodžiu, kai visa tai pavyks padaryti, kūrinys darys poveikį“, – svajojo kompozitorius, taip ir nesulaukęs vizualaus, teatralizuoto savo kūrinio atlikimo. Rugsėjo 29 d. sukaks dveji metai, kai jo netekome...
Vėlių muzika
Dabar tai pirmąkart įvyks – vizualus ir teatralizuotas B. Kutavičiaus oratorijos „Magiškas sanskrito ratas“ atlikimas. Klaipėdos Vydūno gimnazijos moksleiviai oratorijoje slypinčias prasmes sieks perteikti ne tik dainuodami ir grodami lietuvių liaudies instrumentais (kanklėmis, skudučiais, metalofonais, varpeliais ir kt.), bet ir pasitelkdami kūno plastiką bei judesį. Įdomu, kad jie patys kūrė oratorijos scenografiją, kostiumus ir net kai kuriuos netipiškus joje naudojamus instrumentus, pavyzdžiui, linų brauktuvus. Tai senovinis darbo įrankis, iš medžio ir vinių pagamintos šukos linams šukuoti. „Penki nauji vinių instrumentai (nežinau jų pavadinimo), per juos braukiama smičiumi, toliau metalofonai, visokiausi varpeliai, dūdelės“, – kažkada apie „Magiško sanskrito rato“ instrumentus pasakojo kompozitorius. Visa tai jam padėjo sukurti slėpiningą „vėlių muzikos“ įspūdį.
B. Kutavičiaus kūryba giliai įsiskverbia į sielą ir užburia savo neįprastu skambėjimu. Kiekvienas susitikimas su ja tampa įvykiu, paliekančiu ryškius įspūdžius, pažadinančiu emocijas ir keičiančiu mąstymą. To siekia ir festivalis „Permainų muzika“.
Šiuolaikinės oratorijos vaikams ir jaunimui projektas vyks Klaipėdos koncertų salėje rugsėjo 26 d. 12 ir 18.30 val.
Naujausi komentarai