Pereiti į pagrindinį turinį

„Permainų muzika“: skambantis dabarties laikas

2015-09-04 13:20
DMN inf.
Organizatorių nuotr.

Šiuolaikinės muzikos festivalis „Permainų muzika“ rugsėjo 15 – spalio 1 dienomis Klaipėdos koncertų salėje pateiks geriausius XX–XXI a. muzikos pavyzdžius ir moderniausias raiškos formas.

11-ojo festivalio programoje – kūriniai, lėmę praėjusio amžiaus muzikos istorijos permainas, ir šių dienų autorių muzikiniai ieškojimai. „Skambantis dabarties laikas juose išsiskleis įtaigia ir individualia menine kalba, kuri gali šokiruoti ir stebinti, arba sužavėti grožiu ir suteikti atgaivą. Susitikimai su šiuolaikine muzika, jos kūrėjais bei atlikėjais skatins atsiverti naujiems įspūdžiams ir mąstymo pokyčiams“, – teigė festivalio „Permainų muzika“ meno vadovė, Klaipėdos koncertų salės direktoriaus pavaduotoja kultūrinei veiklai Loreta Narvilaitė, apžvelgdama šiemetę programą, kurioje – septyni intriguojantys koncertai.

Premjerinė „Geismo mašina“

„Geismo mašina“, „Evakuacija“, „Titaniko skendimas“ – tai intriguojantys pradedamajame festivalio koncerte skambėsiančių kūrinių pavadinimai. Radikalusis kompozitorius Šarūnas Nakas, prieš tris dešimtmečius parašęs „Merz-machine“ bei „Vox-machine” ir pavadintas „mašinistu“, festivalio užsakymu kuria „Geismo mašiną“.

Pasak autoriaus, „Geismo mašina“ – tai prancūzų filosofų Gillesio Deleuze'o ir Félixo Guattari sukurta sąvoka nesąmoningam mašininiam produktyvumui įvairiose srityse nusakyti. Kūrinio premjerą grieš violončelininkas Mindaugas Bačkus ir jo vadovaujamas Klaipėdos kamerinis orkestras (KKO).

Remigijaus Merkelio „Evakuacija“, kurios solo partiją atliks akordeonistas Raimondas Sviackevičius, ne vienam klausytojui turbūt įsimins grėsmingomis sirenomis. Gavino Bryarso kūrinyje „Titaniko skendimas“ bus atkuriamas skęstančio ir lūžtančio laivo garsinis vaizdas. Minimalistinę jo muziką koncerte palydės Rimo Sakalausko vaizdo projekcijos.

„Žmogaus balso“ magija

Portugalės „Raquelės Camarinhos demonstruojamas natūralus balso grožis ir jo galimybės išties įspūdingi. Pasitelkusi savo vokalinį ir aktorinį meistriškumą ir keliaudama per bemaž visus žmogaus balso registrus – nuo monologo iki lyrinio dainavimo, nuo kvatojimo iki džiazo, ji atlieka savo vaidmenį visomis šio žodžio prasmėmis“. Tai tik viena citata iš daugybės atsiliepimų apie šią atlikėją.

Kambarys, lova, migdomųjų tabletės ir palikta moteris: Franciso Poulenco „Žmogaus balsas“ yra tarsi operinės monodramos žanro kvintesencija, kurioje susitinka ir neatskiriamai susilieja muzika ir teatras. Sykiu tai ir geriausia laboratorija intensyviam darbui su muzikinio teatro scenine kalba, kur žodinis tekstas mus nukelia į tamsų slaptų troškimų, simbolių, sapnų ir haliucinacijų pasaulį. Scenoje matomi tik sopranas ir pianistas, tačiau to pakanka vaizduotėje inscenizuoti vykstančius konfliktus ir daugiaprasmį dialogą tarp balso ir akompanimento, dramos ir muzikos, dialogą, kuris kartu yra ir meilės istorija.

„Žmogaus balsas“ skambės rugsėjo 16-ąją. Fortepijonu gros prancūzų pianistas Yoanas Héreau.

Laiko eksperimentas

Johnas Williamas Dunne’as parašė knygą „Laiko eksperimentas“. Ilgame esė autorius išdėstė savo teoriją apie praeities ir dabarties vienalaikiškumą, pranašingų ir niekaip nei su prisiminimais, nei su ateities nuojautomis nesusijusių sapnų sambūvį. Jaunas italų kompozitorius ir matematikas Daniele'is Ghisi leidosi į kelionę šia keista reliatyvaus laiko mašina.

Kaip galėtume išsivaduoti iš negrįžtamai bėgančio laiko idėjos ar iliuzijos? Rugsėjo 18-ąją – garso ir vaizdo instaliacijos „Laiko eksperimentas“ pristatymas. Trijuose ekranuose bus projektuojamos skirtingos vaizdų serijos – diena, metai ir visas gyvenimas, kiekvieną suvokiant kaip poliritmą. Viduriniajame ekrane bus rodomas pagrindinio veikėjo rašomas dienoraštis – tai tarsi kelionė per jame dėstomas mintis ir apmąstymus, trunkančius ištisus metus ir be pabaigos prasidedančius iš naujo. Kituose ekranuose retsykiais pasirodys pagrindinio veikėjo „alter ego“, gyvenantys skirtinguose laiko matmenyse.

Intriguoja „Sankirtos“

Rugsėjo 22-osios koncerte „Sankirtos“ skambės keturi stambūs XX a. kūrėjų opusai smuikui solo, dviem ir keturiems smuikams, kurie bus perskiriami baroko muzikos interliudais. Šios sankirtos tarsi susilies finaliniame Mindaugo Urbaičio kūrinyje „Bachvariationen“, pagrįstame Johanno Sebastiano Bacho sonatų ir partitų smuikui solo tematine medžiaga. Barokinės muzikos motyvai jame paklūsta minimalistinės muzikos plėtotei, o imitacinė technika padeda pasiekti natūralios tėkmės ir begalinio kanono įspūdį.

Smuikininkė Ingrida Armonaitė, šios programos iniciatorė ir pagrindinė atlikėja, ją apibendrino Alberto Šveicerio citata: „Aš esu gyvenimas, kuris nori gyventi, aš esu gyvenimo, kuris nori gyventi, viduryje“. Smuikais dar grieš Rasa Vosyliūtė, Artūras Šilalė ir Žydrė Ovsiukaitė.

Kvartetų pasirodymai

Koncerto, rengiamo rugsėjo 25-ąją, pagrindinis akcentas – įstabusis Olivier Messiaeno „Kvartetas laiko pabaigai“. Apie kūrinio turinį prancūzų autorius rašė: „Muzikinė kalba iš esmės nemateriali, sudvasinta, katalikiška, <...> dermės čia priartina klausytoją prie amžinybės erdvėje ir begalybėje. Neįprasti, jokių normų nesaistomi ritmai labai padeda atitolinti visa, kas žemiška. Tačiau viskas tėra mėginimai ir sapaliojimai, kai pagalvoji apie triuškinantį temos didingumą!“

Kvarteto pabaigoje muzika tarsi ištirpsta nežemiškai aukštuose instrumentų registruose. Ji teigia nesibaigiančią laiko ir gyvenimo tėkmę, dvasinių vertybių amžinumą.

O.Messiaeno opusą atliks fortepijoninis trio „Fort Vio“ ir klarnetininkas Vytautas Giedraitis, o Anatolijaus Šenderovo III Styginių kvarteto premjerą ir Fausto Latėno Styginių kvartetą „Šviesiam atminimui“ pagrieš styginių kvartetas „Art Vio“.

Koncertas jaunimui

„SISU Percussion Group“ visada spinduliuoja muzikavimo džiaugsmą, kad ir kokią muziką atliktų – šiuolaikinę akademinę ar kūrinius su popkultūros elementais. Kai SISU išeina į sceną, klausytojai gali tikėtis visapusiško pojūčių užvaldymo. Į savo pasirodymus įtraukdami vizualinius elementus, pasitelkdami moderniausias kompiuterines technologijas, SISU nariai kuria meninę erdvę, veikiančią įvairias jusles. Komunikacija yra svarbiausias SISU pasirodymų tikslas. Jo vedami atlikėjai sėkmingai koncertuoja pačioms įvairiausioms klausytojų auditorijoms.

Norvegų perkusininkų trio koncerte jaunimui „SISU USIS“ rugsėjo 29-ąją bus gretinami įvairiausi dalykai – nuo didelių iki mažų, nuo aukštų iki žemų. Projekto muzikos ir idėjos autorius Tomas Nilssonas jį apibūdino taip: „Vidinė stiprybė ir ryžtas. Išorinė jėga ir pasidavimas“. Ateik, išgirsk, dalyvauk!

KKO su SISU

Tarptautinę muzikos dieną, spalio 1-ąją, festivalį vainikuos koncertas „Naktų ilgėjimas“. Jame KKO pasirodys kartu su vienu ryškiausių Skandinavijos šiuolaikinės muzikos kolektyvų „SISU Percussion Group“. Atliekantis aukščiausio meninio lygio šiuolaikinę muziką SISU pelnė pripažinimą už unikalią muzikinę estetiką, kurią suformavo atvirumas naujovėms ir tiriamasis požiūris į įvairius naujos muzikos keliamus iššūkius.

Lietuvių ir norvegų atlikėjų parengtoje programoje skambės abiejų šalių autorių kūriniai. Tarp jų bus dvi premjeros: specialiai šiai programai sukurti Jurgitos Mieželytės ir Petterio Haukaso opusai. Beje, koncertas pavadintas pagal jame skambėsiantį Justės Janulytės kūrinį, skirtą rudenėjančiam Vilniui. Jo partitūros sandara primena nakties ilgėjimą trumpėjant dienai. Styginių ir perkusijos dialogui vadovaus dirigentas Modestas Pitrėnas.

11-osios „Permainų muzikos“ koncertų pradžia – 18 val. Bilietai – po 5,79, 8,69, 14,48 Eur, platina „Bilietai.lt“.

Festivalio globėjas – Klaipėdos miesto savivaldybė, mecenatas – „Limarko“ grupė, rėmėjas –  Lietuvos kultūros taryba, partneriai – Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija ir dienraštis „Klaipėda“.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų