Pereiti į pagrindinį turinį

Š. Saukos paroda vaikams – žalinga?

2016-05-04 02:00

Dar nė viena paroda Klaipėdoje nesukėlė tiek sumaišties, kiek Nacionalinės premijos laureato Šarūno Saukos darbų eksponavimas. Klaipėdiečiai jau mėnesį ne tik aktyviai lanko šią parodą, bet ir aršiai diskutuoja, o kai kurie piktinasi ar net bjaurisi paveikslų turiniu ir ypač tuo, kad šiuos kontroversiškai vertinamus darbus skatinami žiūrėti ir vaikai.

Klaipėdietis muziejininkas D.Varkalis, aplankęs Š.Saukos darbų parodą, stebėjosi tėvais, kurie atveda savo vaikus pažiūrėti šių paveikslų. Klaipėdietis muziejininkas D.Varkalis, aplankęs Š.Saukos darbų parodą, stebėjosi tėvais, kurie atveda savo vaikus pažiūrėti šių paveikslų.

Tokių šlykštynių nebuvo matęs

Muziejininkas Dionyzas Varkalis per pastarąjį mėnesį, kol eksponuojama Š.Saukos paroda, taip pat apžiūrėjo garsaus dailininko darbus.

Žinomą klaipėdietį papiktino kai kurių tėvų, jo manymu, neatsakingas požiūris.

"Š.Saukos paroda sukėlė daug diskusijų. Ne dėl paveikslų turinio, o dėl vaikų būsenos, pamačius tuos darbus. Pats buvau liudininkas, kai mažieji lankytojai, išvydę pirmuosius vaizdus, sakė, kad nenori daugiau jų matyti, ir prašėsi išleidžiami į lauką pažaisti. Dar girdėjau juos klausiant mamų, kodėl čia taip baisiai nupiešta? Buvau pakraupęs. Kas leido, kad ir tėvams, traumuoti vaikų psichiką, ar tai nėra nusikaltimas?" – klausė klaipėdietis.

D.Varkalis dar kartą pabrėžė, jog nekalba apie parodos turinį, jį šiurpina, kad tėvai vedė savo atžalas į tokią vietą.

Pasak klaipėdiečio, vaikai panašiais vaizdais yra dvasiškai luošinami.

"Mačiau ir išsigandusius vaikus, ir klykiančius, kad nenori žiūrėti, mačiau, kurie tuoj pat išėjo iš Parodų rūmų. Jei dar galėčiau suprasti tėvų sprendimą ateiti į Š.Saukos parodą su vaikais, bet kodėl mokytojai ten veda moksleivius? Manau, kad turi būti nustatyta amžiaus riba, kada tokius dalykus vaikai jau gali žiūrėti. Kodėl nenustatytas amžiaus cenzas šiuo atveju? Ten plūsta masės, ir, tai baisiausia, su vaikais. Ar čia nėra tos perdėtos tolerancijos pavyzdys? Čia menas ar ne menas, su jais nepasiginčysi, bet savo gyvenime tokių šlykštynių nebuvau matęs", – įsitikinęs D.Varkalis.

Nepaisant to, kad Š.Sauka už savo kūrybą yra labai aukštai vertinamas, D.Varkalis mano, kad jo paveiksluose yra paniekinta ir paminta moteris.

"Aš nesuprantu, kodėl moterys tyli. Nors nuo Š.Saukos kliuvo ir vyrams. Bet moterys taip pažemintos, aš jūsų vietoje tikrai netylėčiau", – piktinosi D.Varkalis.

Įsiminė braškes

Klaipėdietė verslininkė Daina Bosas, auginanti mažametę dukrą, savo mergaitę atsivedė į Š.Saukos parodos atidarymą. Moteris tikina, kad jokių traumų vaikas ten tikrai nepatyrė.

"Jos reakcija į šią parodą buvo vaikiška. Kai kuriais atvejais stebėjosi, bet tikrai neišsigando. Š.Saukos darbai ir suaugusiuosius šokiruoja. Man jo darbai labai patinka, jo puiki technika, stebina gilios įžvalgos. Man Š.Saukos paveikslai paliko tikrai didelį įspūdį, o dukra sureagavo taip, kaip ir turėjo sureaguoti vaikas. Tačiau Magdalena jokiu būdu neišsigando ir vėliau nekalbėjo apie tuos paveikslus, kaip apie kažkokį blogį", – tvirtino D.Bosas.

Pasak klaipėdietės, tegul "visokie mokytojai" palieka teisę tėvams spręsti, kur vestis savo vaikus. Esą jie juk nenuvedė savo atžalų į suaugusiesiems skirtą kino filmo peržiūrą, o atėjo į žinomo ir labai gerbiamo dailininko darbų parodą.

"Ką šokiruoja tokie dalykai, tegul neina ir neveda ten savo vaikų. Mano dukra reagavo normaliai, pamatė ir pamiršo. Palikite tai spręsti tėvams, nes jie atsakingi už savo vaikų auklėjimą", – pabrėžė D.Bosas.

Klaipėdos parodų rūmų darbuotoja Rūta Bliujienė taip pat turi penkiametę dukrą, kuri atėjusi pas mamą į darbą matė Š.Saukos darbus.

 

"Mano vaikas irgi išbėgo iš salės, paskui vėl atbėgo pasižiūrėti, nes jai buvo smalsu. Maži vaikai įvairiai reaguoja matydami nuogus ar sudarkytus žmonių kūnus. Bet negalėčiau pasakyti, kad po to dukra sapnavo košmarus. Tačiau Š.Saukos darbuose yra ir gražių dalykų, parodžiau jai gėlytes, braškes. Ir jau vėliau, kai paklausiau, ką ji prisimena iš šios parodos, sakė – braškes", – pasakojo R.Bliujienė.

Kūlverstukų nepiešia

Vaikų psichiatras Linas Slušnys mano, jog modernūs tėvai yra sveikintinas dalykas. Tai, kad jie nori vaikams parodyti Š.Saukos meną, irgi nieko blogo.

"Nematau nieko blogo, jei vaikai į tokią parodą eina kartu su tėvais. Aišku, Š.Saukos paveiksluose nutapyti ne kūlverstukai, bet kabinėtis, kad Š.Sauka savo darbais gali daryti poveikį vaikų psichikai, nedrįsčiau", – teigė L.Slušnys.

Pasak vaikų psichiatro, aišku, geriau reikėtų vengti rodyti vaikams išplėštas širdis ar žmones be galvų, nes tam tikro amžiaus vaikai matomus vaizdus supranta tiesiogiai, jie neįžvelgia paveiksluose metaforų.

"Manyčiau, kad iki paauglystės, kol nesusiformavęs kritinis mąstymas, vaikams nereikėtų rodyti baisių dalykų. Nes jie nepriima tai kaip meno, o tiesiog mato nutrauktą galvą. Jie nesuvokia asociacijų, ką tai galėtų reikšti. Etapas, kai galima tikėtis, kad vaikai supras tokias metaforas, prasideda paauglystėje", – tvirtino vaikų psichiatras.

L.Slušnys pripažino, kad jam savo šešiametės dukros į Š.Saukos parodą vesti nekilo mintis. Todėl, kad tokio amžiaus vaikui tai neįdomu ir neprasminga.

Didelis emocinis krūvis

Klaipėdos parodų rūmų edukatorė Rūta Petniūnaitė, kuri dirba gide Š.Saukos parodoje, teigė, kad visus mokytojus įspėdavo, jog paroda skirta lankytojams nuo 17 metų, nors būdavo įleidžiami ir 16-mečiai.

"Mes netgi rekomenduodavome, kad mokytojai gautų raštišką tėvų sutikimą, jog jie leidžia savo vaikams su mokytojais apsilankyti Š.Saukos parodoje. Nes šios parodos žanras savotiškas, nors ten nieko ypač baisaus ir nėra. Žinoma, paveikslai skirti labiau suaugusiesiems. O apie tai, kad vaikai būdavo sutrikę ir bėgdavo iš parodos, aš pirmą kartą girdžiu", – pabrėžė R.Petniūnaitė.

Pasak pašnekovės, gidas Š.Saukos parodai buvo labai reikalingas ir jo darbų paaiškinimas tikrai svarbus, nes "dailininko kūryba yra didelio emocinio svorio", ir esą prieš apsilankant parodoje mokytojams, kurie ruošiasi atvesti grupę, siūloma labai gerai pagalvoti, ar verta tai daryti.

Mat vaikai visai kitaip supranta tuos dalykus, jų patirtis visai kitokia ir išprusimas kitoks nei suaugusiojo.

"Pastebėjau per tą mėnesį įdomų dalyką – neretai žmonės ateina pasitikrinti, kiek jie nemėgsta Š.Saukos. Šio dailininko parodos lankytojai Vilniuje ir Klaipėdoje labai skiriasi, nes vilniečių požiūris yra kitoks, jau nekalbant apie žmonių srautus. Klaipėdiečių meno vertinimas, kas estetiška, kas ne, kas šokiruoja, kas ne, skiriasi nuo vilniečių. Ir taip yra daugeliu atvejų, kalbant apie meno supratimą ir vertinimą", – įsitikinusi R.Petniūnaitė.

Š.Sauka – išskirtinis reiškinys

Pasak R.Petniūnaitės, klaipėdiečiai neretai smerkia ne autoriaus darbus, o jo pasirinkimą būtent taip atvaizduoti realybę, pasirinkti tokį žanrą, kai kuriems vulgarų.

Teko girdėti atsiliepimų apie Š.Saukos parodą, kad jiems buvo bjauru, bet, pasak R.Petniūnaitės, tiems, kurie dalyvavo ekskursijose, palikdavo gerą įspūdį, jie visai kitaip vertindavo jo kūrybą ir labiau suprasdavo, kodėl autorius renkasi tokį kelią vaizduoti žmones ir pasaulį.

"Tokių autorių, kaip Š.Sauka, – labai mažai, o Lietuvoje turbūt tik jis vienas toks išskirtinis ir ypatingas. Manau, kad tai viena stipriausių parodų, kuri surengta Klaipėdoje. O tai, ką žmonės paveiksluose mato, atspindi jų išprusimo lygį. Visada sakau lankytojams, kad tai nėra meno terapija ir nereikia Š.Saukos darbų tapatinti su jo gyvenimu, nes tokiu atveju žmogus ir išeina iš parodos nieko nesupratęs. Manau, kad šie paveikslai yra skirti kritinei minčiai ugdyti, o bendram išprusimui juos pamatyti tikrai yra verta bent vieną kartą gyvenime", – tikino R.Petniūnaitė.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų