Tai yra antroji R.Paniulaičio kūrybos paroda. Pirmoji įvyko 1981 m. Vilniaus vakarinėje suaugusiųjų dailės mokykloje kartu su Česlovu Lukensku. Po menininko mirties beveik keturioms dešimtims metų jo kūryba buvo išnykusi iš regos lauko.
Išliko per 100 R.Paniulaičio kurtų koliažų ir keli piešiniai tušu. Šis menininkas išvystė „karpymo“ (buvo baigęs kirpėjų kursus) ir koliažų klijavimo – kaip savitos performatyvios ideologijos – koncepciją. Neretai menininkas net „komponuodavo“ atsitiktiniu būdu arba siūlydavo kokias nors detales komponuoti, klijuoti ar nubraižyti draugams, pažįstamiems. Jis sąmoningai pradėjo dirbti su „antrine“ medžiaga: iškarpomis, reprodukcijomis ir pan. Neretai jo „invazijos“ į šią medžiagą būdavo minimalios – koks nors nedidelis brūkšnelis, apskritimas ar kokios detalės apvedžiojimas raudonu rašikliu. Kartais užtekdavo tik kokio meno šedevro (reprodukcijos) pasisavinimo fakto – tikrojo autoriaus pavardės užbraukimo ir savo parašo. Galop menininkas taip radikalizavo pasisavinimo strategiją, jog galėjo priskirti savo autorystę bet kokiems objektams, socialiniams ir kultūriniams reiškiniams, bet kam.
R.Paniulaitis, galima sakyti, beveik intuityviai, turėdamas tik trupinius informacijos apie aktualius meno procesus už geležinės uždangos, išvystė tokias kūrybos formas, kurios tapo „konceptualaus lūžio“ Vilniaus mene XX a. 9-ojo dešimtmečio pradžioje dalimi. Galima sakyti, jog šis lūžis buvo globalesnių avangardo procesų, vykusių Vakarų ir Rytų Europos (taip pat ir pogrindiniame Sovietų Sąjungos) mene XX a. 7–8 dešimtmečiais, atgarsis. Tačiau toks, iš kurio vėliau įsižiebė Sąjūdžio epochos meninio avangardo banga.
Šiuo požiūriu R.Paniulaičio koliažai ir tik atsiminimuose išlikęs „akcionizmas“ kartu su kelių to meto menininkų eksperimentais, „socialinio peizažo“ fotografijoje atstovų idėjomis, nors ir retrospektyviai, tačiau vis dėlto turėtų užimti svarbią vietą mūsų meno „konceptualaus posūkio“ istorijoje. Parodą lydi knyga apie R.Paniulaitį – joje surinkti draugų ir menininko sesers atsiminimai, taip pat reprodukuojami išlikę koliažai.
Projekto kuratoriai – Česlovas Lukenskas ir Kęstutis Šapoka, partneriai – Vilniaus dailės akademija ir „Si:said“ galerija Klaipėdoje, koordinatorius Klaipėdoje – VDA Klaipėdos fakultetas. Paroda vyks iki birželio 8 d. „Si:said“ galerijos (Daržų g. 18) darbo laikas: III–V 16–18 val. Kitu laiku apžiūrėti parodą galima susitarus tel. 8 600 39 972.
Naujausi komentarai